Fiat Ducato er blevet en institution. Den italienske arbejdshest blev født i 1981 i det østlige Italien – i Val di Sangro – og i dag er det sjette generation, som ruller ud fra fabrikken, som også kaldes Sevel syd.
Her bygger man den i et samarbejde med franske PSA (Peugeot-Citroën), som får produceret deres Boxer- og Jumper varebiler.
Hædret med Gul & Godkendt
Fiat har dog egne motorer på 130- og 150 hk, som har fået det gule stempel i bl.a. Mester Tidendes- og VOTY.dk’s ”Gul & Godkendt” pris. P.t. for Euro 5 motorerne, da godkendelsen endnu ikke omfatter Euro 6 køretøjer.
Netop de stærke motorer og det fleksible bilprogram har sat bilen på både Europa-kortet og Verdens-kortet. Ducato er blevet en klassiker blandt varebiler.
Den 23. oktober 1981 trillede den første bil således ud fra Val di Sangro fabrikken i Italien, som i dag er Europas største fabrik af mellemstore og store varebiler.
Generation 1 (1981-1990)
Første generation af Ducato gav en lang række nyskabelser – med en tværliggende motor forrest i bilen med træk på forhjulene.
Den havde både motor, gearkasse og trækaksler monteret på en ramme i ét modul forrest. Det gjorde det muligt at bygge næsten uendeligt mange forskellige varianter af Ducato.
Ved introduktionen kunne den fås med to taghøjder og i varianterne varebil, combi og minibus. De to akselafstande (2923 og 3450 millimeter) betød, at varebilen havde en kapacitet på op til 9,8 kubikmeter og en totalvægt på op til 2.800 kg.
Sofim dieselmotor
Motormæssigt bød den første generation af Ducato også på en helt ny dieselmotor på 72 hk. Den var ud af en ny motorfamilie kaldet Sofim (byggede også til Iveco), og det blev en motor som blev kendt for at være meget pålidelig – og en motor, som fortsatte i de næste generationer af Ducato med mange forskellige ydelser.
I 1984 begyndte fabrikken at montere vinklede støddæmpere, som gav et helt fladt gulv i varerummet, noget som også blev højt værdsat til camperbrug. Året efter, i 1985, kom Maxi-versionen med en øget totalvægt på 3.500 kg, mens Fiat Ducato med firehjulstræk fra Steyr-Puch fulgte i 1989.
Generation 2 (1990-1994)
Ti år senere blev anden generation lanceret – og den 1. oktober 1991 rundede man en milepæl, da Ducato nummer 500.000 trillede ud fra Sevel-fabrikken. Blandt de vigtigste tilføjelser til denne generation var den 2,5 liters dieselmotor med 95 hestekræfter, ligesom en fuldt eldrevet Fiat Ducato Elettra blev introduceret. Desuden kunne Ducato nu fås med en tredje og endnu længere akselafstand (3.200 mm).
Generation 3 (1994-2002)
Tredje generation kom på markedet i 1994, og det var med forbedret aerodynamik og mindre luftmodstand samt et nyt design med smarte funktioner.
For første gang var gearstangen placeret i midterkonsollen, og det frigav ekstra gulvplads samtidig med at ergonomien blev forbedret. Den nye Ducato høstede mange roser, og den blev kåret til “International Van of the Year 1994.“
Generation 4 (2002-2006)
Gennem årene kom flere opdateringer til, som forøgede effektiviteten og komforten. I fjerde generation blev der introduceret højdejusterbare sæder samt nye motorer.
Blandt andet en stærk Common Rail turbodieselmotor, der forbedrede ydeevnen, effektiviteten og støjniveauet. Derudover kom der naturgas-varianter med både gas- og benzindrift under kølerhjelmen.
Generation 5 (2006-2014)
Femte generation af Ducato kom i 2006, nu i flere versioner og med forbedret fleksibilitet. På det tidspunkt var Ducato den første varebil nogensinde med forhjulstræk og en kapacitet på 17 kubikmeter varerum. Motorerne med anden-generations MultiJet-teknologi gav desuden lavere brændstofforbrug og lavere emissioner.
Generation 6 (Fra 2014)
I 2014 blev sjette og seneste generation lanceret, og med de forstærkede aksler kunne Ducato nu modstå en vægt på op til 2.100 kg på forakslen og op til 2.500 kg på bagakslen.
Det gav varebilversionen af Ducato en maksimal nyttelast på hele 2,1 tons, mens der samtidig blev indført mulighed for luftaffjedring.
Årets varebil i Danmark
Fiat Ducato i sjette generation blev ikke kåret til Van of the Year i Europa – den titel gik til søsterselskabet Iveco med deres Daily – men Ducato blev derimod valgt til Årets Bil i Danmark.
I årenes løb har Ducato kørt ud over de europæiske grænser – og er nået til både Rusland, Mellemøsten, Sydamerika og Australien.
Sælges også i USA
I dag bliver Ducato produceret i Brasilien, Mexico og Italien, og den sælges i mere end 80 lande – heriblandt i Nordamerika, hvor den markedsføres som Ram Promaster.
Det gør Ducato til en ægte global bil, som i sin sjette generation fortsat bidrager til, at Fiat Chrysler Automobiles (FCA) vækster inden for segmentet af lette erhvervskøretøjer.