Peugeot 3008 SUV kan næsten kun blive en succes i Danmark – ikke mindst som Van. Bilen er mere veldrejet og elegant end de hårdeste konkurrenter fra Nissan og Renault. Fronten er tro mod Peugeots DNA – selv om den kan virker lidt brutal – mens bilen bagfra er i total balance.
Vi har ikke set ombygningen af bilen som Van – men selv om bagagerummet i personbilen ikke er imponerende stort, så giver den gode bagsædeplads et fingerpeg mod et rummeligt varerum.
Priser fra 190.000 kr. plus moms
Priserne som Van begynder ved 189.990 kroner plus moms for billigste 1,6 liters BlueHDI med 120 hk i Active trim – med automatgear hele 25.000 kroner mere.
En 1,6’er HDI med manuelt gear har et drejningsmoment på 300 Nm ved 1.750 omdrejninger. Topfart 185 km/t. 0-100 km/t sker på 11,6 sekunder. Bilen kører 26,3 km/l.
Et godt ”håndværker-tilbud” er en 2,0 HDI på 150 hk med Allure udstyr til 229.990 kroner plus moms. Her kan vi nævne motorens 370 Nm ved 2.000 omdrejninger. 206 km/t på toppen og til 100 km/t på 9,6 sekunder. Økonomi-snit 22,7 km/l.
Kun en benzinmotor som Van
2-liter dieselmotoren kan ifølge prislisten ikke kombineres med Peugeots EAT6 automatgear i Van udgaven.
På prislisten er der kun én benzin-motor som Van. En 2-liters GT model med 180 hk og samme automatgear til 289.990 kroner plus moms. 207 km/t på toppen og til 100 km/t på 8,9 sekunder. Snit økonomi 20,8 km/.
Bilen kan også fås i en GT Line udgave, der koster ca. 25.000 kroner mere end Allure. Alle priser er cirka halvdelen af priserne på bilmodellerne på hvide nummerplader – så der er meget at spare.
Komfortabel langtursbil
På vejen bliver man glad for den høje siddestilling i denne SUV model – med fint udsyn. I forhold til 308 sidder man derfor højere, men samtidig er 3008 ikke så skarp i svingene som 308.
Bilens Grip-Control giver mulighed for at indstille fem typer vejgreb – bl.a. sne, mudder, sand og normal. Ikke at bilen har firehjulstræk, men den højere frihøjde giver gode muligheder for at køre væk fra normale vejbelægninger.
Sikkerhedsmæssigt fås bilen med de nyeste systemer så som Active Safety Brake, linjevogter, skiltegenkendelse, Adaptive Cruise Control og Blind-Spot advarsel.
Avanceret instrumentering
Men i en SUV som 3008 er der til gengæld langt mere komfort gennem en blødere opsætning af undervognen – og det vil sige den rigtige bil, når man som erhvervsperson kører mange kilometer.
Man sidder godt i de velformede sæder og man vænner sig hurtigt til Peugeots særlige i-Cockpit med et rat, der både er fladt foroven og forneden. Head-up instrumenteringen består af en 12,8 tommer skærm med digitalt speedometer og omdrejningstæller. Grafikken kan sågar ændres efter chaufførens ønske.
Moderne infotainment
3008 er en tidstypisk bil med avanceret infotainment system. I midten finder man en otte tommer touchscreen i udformning som en iPad eller anden tablet. Allure og op har det såkaldte Mirror-Link system, hvor man kan spejle sin SmartPhone over i bilens infotainmentsystem.
Nyt er seks vippekontakter under skærmen – der er udformet som tangenterne på et klaver. De styrer bl.a. radio, klimaanlæg, navigation, telefon og diverse app’s.
Avanceret er især muligheder for forskellige dufte, massage i sæder, forskellige lydindstillinger og forskellige farver og lysstyrker i instrumenteringen. Der anvendes også LED teknologi.