Groupe Renault har netop modtaget et forslag fra Fiat-Chrysler Automobiles (FCA) om en 50/50 fusion mellem de to koncerner.
Der er tale om en ultra kort meddelelse fra Group Renault – men den kan betyde store konsekvenser for fremtidens bilproduktion både i Europa og på verdensmarkedet.
FCA forslår, at de to koncerner fusionerer i en 50/50 aftale. FCA forudsiger selv en besparelse ved fusionen på fem mia euro (knap 38 mia. kr.)
Svar kan tage tid
I meddelelsen fra Groupe Renault står der desuden, at Renault’s direction vil mødes her til morgen for at diskutere forslaget. Group Renault vil efterfølgende komme med en udtalelse. Men det kan godt tage både dage og uger, før der kommer et svar.
Den franske regering er positiv. Bliver fusionen er realitet kan den nye koncern komme op på en tredjeplads på verdens-ranglisten efter Toyota og Volkswagen, udtaler man hos FCA. Det tyske fagblad “Autobilwoche” mener sågar, at FCA/Renault sammen vil kunne indtage førstepladsen.
Renault bygger varebil for Fiat
FCA er især stærke i USA (Jeep/Chrysler) – og i Europa er det især erhvervsbiler, der går godt. Fiat bygger deres Ducato i samarbejde med Peugeot (Boxer) og Citroën (Jumper), mens Fiat får bygget sin mindre varebil Talento af netop Renault – som søstermodel til Renault Trafic og Nissan NV300.
Fiat personbilsproduktion i Europa er ikke af nyeste afstøbning – både Fiat 500 og Fiat Punto har mange år på bagen. Modsat Renault, som de senere år har produceret mange nye modeller.
I forvejen i en Alliance
Groupe Renault er i forvejen med i en alliance med Nissan og Mitsubishi og har desuden mærkerne Dacia, Lada, Alpine og Samsung.
Renault er stiftet i 1898 – og i dag sælges 3,9 mio. biler i 134 lande (2018 tal) med 36 fabrikker, 12.700 salgssteder og med 180.000 ansatte.