I Renault-Nissan-Mitsubishi Alliancen vil vi se mere samarbejde og flere fællesmodeller fremover for at skabe den bedste forretningsmodel.

For det er dyrt at udvikle og bygge nye biler i verden, så det vil betyde krav om flere synergier bilfabrikkerne imellem.

Skal fyre 20.000 medarbejdere

Hos Nissan, som netop nu gennemlever store økonomiske udfordringer – ifølge britiske BBC med tab i år til dato på cirka 15 mia. kroner og varsling af afskedigelse af 20.000 medarbejdere på verdensplan – bliver alle poster gennemgået med lup.

Nissan har faktisk ikke oplevet tab de seneste 14 år – ikke mindst takket været den tidligere koncern- og Alliance-chef Carlos Ghosn, som i dag er fyret fra Nissan efter anklage for skatteunddragelse og har tilbragt mange måneder i fængsel i Japan.

Bedre kapacitetsudnyttelse

Samarbejdet i Alliancen har for Nissan i Europa senest resulteret i, at Renault, som ejer 44 pct. af Nissan, indleder produktionen af en ny søstermodel til Renault Kangoo – kaldet Nissan NV250.

I forvejen bygger Renault også Mercedes-Benz Citan, som bygges sideløbende med Kangoo på fabrikken i nordfranske Maubeuge. Med produktionen af NV250 i Frankrig er der tale om et bedre kapacitetsudnyttelse.

800 kg. nyttelast

”Den nye NV250 afløser vores NV200, som fortsat bliver bygget på vores fabrik i Barcelona i el-udgaven e-NV200. For vores kunder betyder det flere varianter i NV250 end i NV200 med tre karosseri-størrelser med op til 4,6 kubikmeter varerum og 800 kg. nyttelast,” siger varebilschef hos Nissan Europa, italienske Paulo D’Ettore i en interview med VOTY.dk.

Der skal ifølge D’Ettore efter planen ikke produceres en elektrisk e-NV250 udgave, men Renault har netop vist en helt nye Kangoo-prototype, der er 80 pct. klar til produktion. Den vil både Nissan og Mercedes sikkert nyde godt af senere.

To batteripakker

Hos Renault arbejder man med 33 kW batteripakke på sine modeller, men på sigt, når det bliver vigtigt for kunderne, kan man benytte sig af teknologier fra hele Alliancen – inklusive den 40 kW batteripakke fra Nissan.

Renault bygger også varebilen NV300 på Sandouville fabrikken (søstermodel til Renault Trafic) og NV400 i Batilly (søstermodel til Renault Master) for alliancepartner Nissan.

Renault har netop vist deres nye Master- og Trafic modeller, og Opel har netop vist deres store Movano, som Renault også bygger. Men endnu har Nissan ikke vist den nye NV400.

Nissan klar i september

”Vi vil løfte sløret for vores kommende varebilsprogram i september måned, hvor vi vil vise vores opdaterede NV300- og NV400 modeller samt en forbedret Navara pick-up.  Jeg kan fortælle, at NV300 bl.a. vil komme med automatgear – og begge biler med nye Euro 6D Temp motorer,” siger Paulo D-Ettore.

Nissan NV200-serien blev kåret til Van of the Year i 2010 for dens kompakte form med rummelige varerum med ultra lav læssehøjde.

Men nu er det så slut ned dieseludgaven, som herhjemme dog ikke har været så populær – modsat den elektriske e-NV200 udgave.

Fælles teknologi

”Vi har mange ordrer på e-NV200 hos Nissan – og vi har den stærkeste el-varebil i alliancen med 40 kW batteripakke. På sigt vil vi i alliancen arbejde mere på en fælles elektrisk teknologi, men mere kan jeg ikke sige lige nu,” siger Paulo D’Ettore.

Han vil ikke udelukke, at Nissan vil kunne tilbyde en el-udgave af NV400. Renault har netop lanceret deres nye NV400-søstermodel “Master” i en ny Z.E. el-udgave, og da både Master, Movano og NV400 bygges på Renaults Batilly fabrik nær Strassbourg, er det nærliggende.

Hybrid-synergi fra Mitsubishi

Alliancepartner Mitsubishi har altid været specialiseret  i firehjulstræk og hybridløsninger, og det skal på sigt udnyttes – også hos Renault og Nissan.

Men når man ser, at selv ærkefjender omkring erhvervsbiler – som Volkswagen og Ford – har aftalt kommende samarbejde både på kassevogne og pick-up biler, så er det naturligt, at man i Alliancen mellem Renault, Nissan og Mitsubishi også fortsat ensretter produktionen.

Her i sommerens løb lander den nye L200 pick-up model fra Mitsubishi i Europa (fra fabrikken i Thailand), og den skulle være meget forskellig fra forgængeren. På sigt ville det være naturligt, at de næste pick-up udgaver fra Nissan og Mitsubishi blev udviklet parallelt.

Strømførende teknologi

Nissan har jo to pick-up udgaver – Navara med uafhængig affjedring og på visse markeder en King Cab med bladfjedre. I forvejen bygger Nissan også Renaults pick-up model Alaskan (ikke til salg i Danmark) og Mercedes-Benz X-Klasse, men her er en 3-liter motoren forbeholdt X-klasse.

Men på el-bil-siden er Aliancen kommet meget langt – og man arbejder også på ”Vehicle to Grid og Grid to Vehicle” princippet, hvor et lokalsamfund kan udnytte bilers batterikapacitet til opvarmning og belysning, når bilerne ikke bruges f.eks. om natten.

Det sker herhjemme hos bl.a. Frederiksberg Kommune, men Alliancen arbejder også meget på at udnytte brugte batterier til andre formål.

Arbejder intenst med miljøkrav

For man må forudse mange flere elbiler og dermed flere batterier i omløb. Alene Volkswagen vil ifølge det tyske tidsskrift Automobilwoche indtil 2028 lancere 70 nye elbiler – og sælge 28 mio. elbiler i de kommende 10 år.

Udover de mange problemer er udfordringen også at skaffe tilstrækkeligt med råstoffer så som litium og nikkel.

”Lige nu er én af de største udfordringer for Alliancen arbejdet med de kommende miljøkrav, som fortsat kræver en meget stor investering,” siger Paulo D-Ettore.

Lavprismærket Datsun

Renault har netop lanceret en ny 1,7-liters dieselmotor, som også finder vej til alliancepartnernes produkter. I første omgang til personbilerne, men ikke udelukket også til varebilerne.

Renault har haft stor succes med Alliancens rumænsk/marokkansk producerede billigmærke Dacia – og ikke mindst varebilen Dokker.

Nissan har genoplivet Datsun-branded (som Nissan hed før) som lavprismærke i vissse tredjelande – men varebilschefen hos Nissan kan endnu ikke fortælle, om Nissan er klar med en lavprisvarebil i Europa. Man kunne også forestille sig, at Nissan fik en re-badged Dokker. Alt kan ske for at øge samarbejdet i alliancen.

Store ændringer i industrien

Paulo D’Ettore forudser store ændringer i bilindustrien i en ikke særlig lang fremtid – her vil bl.a. elektrificeringen have en stor betydning. Men hele forretningsudviklingen vil ændre sig.

”Hele distributionen af køretøjer – og hvordan vi ejer vores biler – vil helt ændre sig, og hvis firmaer skal overleve, er de nødt til at vælge de kommende trends,” udtaler Paulo D’Ettore.

D-Ettores er gift og har tre døtre Fritiden anvendes også til at spille tennis og køre på motorcykel.


Paulo D’Ettore:

Som italiener har Nissans varebilschef Paolo D-Ettore naturligvis ejet en Fiat bilmodel som ung – en Punto Sporting, men han har ifølge sit CV ikke arbejdet hos Fiat. Han er uddannet på Universitetet i Milano i politisk videnskab og har en MBA fra Il Sole 24 Ore.

Han begyndte sin bilkarriere hos BMW i Italien med salg og marketing – og kom til Nissan i 2007 med brugte biler og udlejning som område. I 2015 blev han marketingchef.

Siden 2017 har der stået Nissan varebilchef på visitkortet, og han har gennemført en to års strategisk forretningsmodel inklusive en Turn Around proces.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk