Fiat koncernen er som sangen om gynger og karruseller – Fiat tjener nu ind på Chrysler, hvad man sætter til på Fiat. Og før var det omvendt.

Derfor er Fiat-chef Sergio Marchionne heldig og nok også en dygtig strateg. Mange rystede på hovedet, da han opkøbte Chrysler aktier fra bl.a. Daimler, mens Chrysler var på hælene – men nu er Fiat på hælene efter nogle elendige resultater i Europa.

Så at den italiensk-canadiske bilchef nu har købt de resterende 41,5 pct. af aktierne af den amerikanske butik for arbejdernes fagforening UAW for 4,35 mia. Dollars, er smart – og Fiat-aktien er straks skudt 15 pct. i vejret på børsen i Milano.

Fiat betale 175 mia. Dollars
Ingen havde troet, at aftalen med UAW om at købe aktierne i sundhedsfonden – og i Stuttgart må man ærgre sig. For man betalte rigtig mange penge for Chrysler i sin tid.

Fiat har selv betalt 1,75 mia. Dollars. 1,9 mia. Dollars kommer fra Chryslers reservefold – og de sidste 900 mio. Dollars betaler Fiat i rater de næste fire år. Derfor skal Fia ikke ud i en kapitalforhøjelse for at få købsprisen til at stemme, fortæller man i Torino.

20. januar skulle det hele falde på plads. For Marchionne handler det også om at få adgang til Chryslers fyldte kasse på 12 mia. Dollars – penge som Fiat behøver for at få de europæiske forretninger på fode igen.

Gamle bilmodeller
30 pct. er omsætningen faldet på hjemmemarkedet. Derfor har Fiat været nødt til at holde igen med nye modeller – og i stedet for spare på udgifterne. Resultatet er kun få nye modeller de senere år. Fiat 500 er fra 2007, Fiat Punto fra 2005.

Varebilen Ducaro er fra 2006. Men den kommer i ny udgave i år – for varebilerne er ekstra vigtige. De er faste kunder på værkstederne mere end personbilerne. Ni mia. Euro skulle Marchionne have afsat til at modernisere bilpaletten i Europa ifølge nyhedsagenturet Bloomberg.

Iveco er overalt
Men for Fiat handler det også om at sælge produkterne over hele verden. Lastbildivisionen Iveco har været bedre til at kunne jorden rundt med store aktiviteter i Kina og Rusland.

Ducato varebilen sælges i dog 80 lande – og bygges ud over i Italien også i Brasilien – og senest i Mexico. Ducato sælges i Mexico og Nordamerika som Ram ProMaster – i let ændret udgave – og med forstærkninger, så den kan holde til den kraftige V6 benzinmotor – forstærkninger, som også skal komme den næste europæiske Ducato til gode.

Fra USA til Europa
Chrysler sælges også i Europa. Modellen Journey sælges i dag som Fiat Freemont i Europa, med Fiat dieselmotor – og limousinen Chrysler 300C sælges som Lancia Thema.

Chrysler skal levere teknik til 500X – med firehjulstræk fra eksperten Jeep i samme koncern. I USA sælger Fiat 500 og 500 Abarth i forvejen rigtig godt – og Alfa Romeo sportsvogne er på vej frem.

At Fiat ved Chryslers krise i 2009 hjalp med tekniske løsninger – og fik betaling i aktier – har vist sig at være en genial løsning for begge parter. De seneste to år har Chrysler igen haft succes på hjemmebane – og har hjulpet Fiat tilbage på sporet.

.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk