Fiat Professional har bygget, hvad man kan kalde en elektrisk udgave af den kendte 3-hjulede italienske vare-scooter Piaggio Ape – som ses overalt i italien – og endda herhjemme.
Oftest ses den som kaffe-salgskøretøj.
”TRIS” er navnet på den lille vare-scooter, som bygges på en Fiat-fabrik i Marokko – og som ikke tilbydes på markeder i Europa lige nu, men derimod i bl.a. Afrika og Mellemøsten.
Max. 90 km/t
Den er designet og udviklet i Fiats designcenter ”Centro Stile” i Torino – og rækkevidden er opgivet til 90 km/t.
Tris ville være perfekt som Last Mile distributions køretøj i alle storbyer – også herhjemme, for det er et køretøj, der kommer rundt alle vegne.
Målgruppen er ifølge Fiat små virksomheder, distributions-virksomheder og selvstændige, der kører i byerne – og ofte hvor der ikke er ret meget plads.
540 kg. nyttelast
Nyttelasten er op til 540 kg. På ladet er der plads til en standard europalle (80 x 120 cm). Den tilladte totalvægt er 1.025 kg.
Tris er et rent elektrisk køretøj med et lithiumbatteri på 6,9 kWh. Opladning sker med det integrerede 220V-stik til stikkontakten, som vi kender fra hjemmet.
Det vil tage 3,5 timer at oplade Tris op til 80 pct. – og fuld opladning tager så 4 timer og 40 minutter.
Topfart 45 km/t
Effekten kommer fra en 48-volts motor med 9 kW max-effekt og et maksimalt drejningsmoment på 45 Nm.
Det giver en tophastighed på 45 km/t – som den allerede kendte by-scooter (45-knallert) herhjemme.
Derfor vil det sikkert også være muligt at køre Tris uden et MC- og bilkørekort.
Flere udgaver
Tris er 3,17 meter lang og har en venderadius på kun 3,05 meter – så den er som skabt til byens trafikkaos. Og så kan den parkeres overalt.
Tris fås med et standard lad med sidefjælle eller et fladt lad – samt som åbent chassis til specialopbygning.
I cockpittet er der et 5,7-tommer digitalt display, der bl.a. viser batteriniveau, rækkevidde og hastighed. Man kan også oplade sin mobiltelefon via en USB-C port eller 12 volt stik.
LED forlygter
Tris er udstyret med LED-forlygter, trepunktsseler, en bak-alarm og sprinklertank. Sæderne er ergonomiske, og det er hurtigt at komme ind og ud.
Rammen er rustbeskyttet og baseret på personbilsstandarder. Den bredere bagaksel og 12 tommer hjul sikrer stabilt vejgreb – også med læs.
Der er ingen kobling eller normalt gearskift – man træder bar på speederen og kører afsted – frem eller tilbage.
Overkommelig pris
Prisen er ikke meldt ud – men der er mulighed for både leasing og købekontrakt.
Meningen er, at selv små enmands-virksomheder skal kunne få råd til køretøjet – især i områder, hvor mobilitet er dyr eller vanskelig.
Dette er beregnet til at gøre køretøjet overkommeligt selv for mindre virksomheder eller enkeltmandsvirksomheder – især i regioner, hvor mobilitet ofte er dyr – eller vanskelig tilgængelig.
Enkelt og nyttigt
“Tris er mere end bare et nyt køretøj – det er et enkelt og nyttigt værktøj til hverdagen i bylivet. Bygget til mennesker, der gør en forskel – i ordets bogstaveligste forstand,” siger Fiats administrerende direktør og CEO siden 2011 Olivier Francois.
Navnet “Tris” refererer ikke kun til de tre hjul, men også til det modulære design og den tredobbelte LED-signatur foran – og så er navnet let at udtale internationalt, er meldingen af Fiat Professionel – som jo er en del af Stellantis koncernen.