Den nye Dacia Duster er forbedret for alle punkter – ikke mindst når det gælder kvalitetsfølelse. Hver femte model sælges på gule plader.

Dacia Duster er blevet en gedigen succes i hele Europa, og herhjemme er det den næstmest solgte Dacia efter varebilen Dokker.

Den billige mini-SUV koster nærmest det samme som en brugt model fra konkurrenterne, som Renault ynder at sige.

Langt bedre kvalitet

Den nye model er lige landet, og den er forbedret på de fleste punkter. Teknisk med et nyt styretøj og opdateret undervogn.

Kvaliteten har taget en stort spring fremad – især i kabinen ser og mærker man forskellen fra forgængeren. Dørene og bagklappen virker dog fortsat blikkede.

Generelt er der dog lækrere materialer, mindre støj, bedre støtte i sæderne, nyt elektrisk og fartafhængigt elektrisk styretøj samt bedre udstyr så som p-sensor med bakkamera, fartpilot, fartbegrænser, hill start assist og el-sidespejle.

Ganske komfortabel

Man sidder ret smalt i kabinen – til gengæld er den meget let at manøvrere.

VOTY.dk prøvede den i to dage i Grækenland før jul – og her var den især kørsel på elendige grusveje den imponerede. Ingen resonanslyde og ganske komfortabel. Man sidder højt med godt udsyn – og bilen er ganske letkørt. Ligesom på landevejen.

Støjniveauet er lavere end før – faktisk sænket med fire decibel, og det betyder en masse for komforten.

Finish tæt på Renault

Her spiller ekstra isolering ind – men finishen er tæt på Renaults modeller. Nu var det topmodeller med læderstue, læderrat og generelt fuld aptering – men det er der mange, der vælger især som gulplademodel – for de har jo sparet en masse penge fra begyndelsen.

Vores testbil herhjemme er den firehjulstrukne Prestige-udgave med 110 hk dieselmaskine. Ganske kvik, men med en del dækstøj fra Bridgestone Dueler dækkene.

Bilen er temmelig højgearet – så den er ekstra god på landevejen. Den trækker rent fra cirka 1.600 omdrejninger – det vil sige fra over 80 km/t i sjette gear. I femte gear er det fra 60 km/t – fra fjerde fra 40 km/t. Det er er her, man skal holde sig i byzoner.

Hver femte Duster er 4×4

Bilen har 17 tommer alufælge og navigation. Indtil nu er hver femte Duster solgt med firehjulstræk. I øvrigt det samme system, som kendes fra både Nissan og Renault.

Det vil sige med et lille drejehjul, hvor man vælger imellem forhjulstræk (2WD) eller Auto, hvor bilen selv vælger to- eller firehjulstræk. Endelig kan man vælge ”LOCK”, når man skal ud i terrænet.

Her tjenes der så ekstra meget ved at vælge den som Van, som mange virksomheder har valgt, og så har Duster en trailervægt på op til 1.500 kg. Læssehøjden er 79 cm, og der er rum under gulvet i varerummet, der er på 1.400 liter.

Bird-view kamera

Som firehjulstrækker kan man vælge en kameraløsning, hvor man manuelt kan taste de fire hjørner af bilen ind. Virkelig godt, hvis man vil undgå skader ved manøvrering f.eks. på byggepladser.

Op ad en stejl bakke kan man normalt kun se himlen ud af forruden, men kameraet følger terrænet.

Al teknik i Dacia biler kommer i øvrigt fra Renault – bl.a. motorer og gearkasser, så der er tale om gennemprøvet teknologi.

Ikke nødbremsesystem

Den nye Duster er udviklet samme med kunderne – og her var prisen vigtigst. Ingen mente, at det var nødvendigt med nødbremsesystem.

Fabrikken understreger, at nødbremse ville gøre bilen noget dyrere end de ca. 100.000 kroner den koster som billigste Van-model (eller fra ca. 140.000 kr. som personbil). Salget af Vans forventes øget med et par procent i år.

Men det hænger formentlig sammen med, at nødbremse i reglen kræver en ny platform. Dacia folkene understreger dog, at man følger lovgivningen, og når nødbremse bliver et krav måske om fem år, så vil man følge trop og hente den nødvendige teknologi hos moderselskabet i Paris. Men fortsat til en gunstig pris.

Tre stjerner

Ihvertfald får bilen kun tre stjerner af EuroNCAP – men det svarer til, hvad mange biler, der var nye for tre-fem år siden også opnår i dag.

Men det er med fuldt overlæg, at Renault ikke har top-sikkerhedsudstyr. FDM vil ikke råde kunderne til at købe en bil uden nødbremse, men alligevel sælger bilen godt.

Renaults billigmærke skal altid være 15 pct. billigere end konkurrenterne – efter rabatpriser. Derfor lader nødbremsesystemer vente på sig. Men det hænger formentlig sammen med, at nødbremse i reglen kræver en ny platform.

Billigste firehjulstrækker

Den nyeste Duster har bevaret platformen fra forgængeren, men ellers er alt fornyet. Det vil bl.a. sige nyt design.

Testbilen med firehjulstræk og topudstyr koster 178.490 kroner plus moms, men den er fortsat billigste firehjulstrækker-Van på markedet lige nu.

Ifølge Dacia er Duster en C-segment Crossover-SUV model, men prisen er som en B-segment Crossover-SUV model.

Blind Spot advarsel

Men man kan få Blind Spot advarsel, hvis der er biler i den blinde vinkel – og så er der seks airbags.
Til september vil lovgivningen kræve AdBlue til dieselmotorerne – ikke noget problem. Der er plads til påfyldningsstudsen ved siden af dieselstudsen i den nye Duster.

Samtidig har man opdateret bilen, så man kan få ny alu-tagræling, alu-bundplader for og bag – samt LED signatur-kørelys. Bilen virker bredere forskibs – og der er nye baglygter. Der er inden døre ny s-formet instrumentering og touchscreen med navigation. Der er også ny gearstang – centralt placeret i center-konsollen.

Sæderne med varme er nyudviklede og sportsagtige, men kunne være mere faste. Der er tillige skuffe under passagersædet, og der er nu 27,2 liter aflæggeplads i kabinen. Der var også bird-view kamera og p-advarsel.

To-vejs justerbart rat

Rattet er to-vejs justerbart som noget nyt, og styretøjet har nu elektrisk servostyring. Fartpilot er standard i den testede Prestige 4×4 model.

Desuden er forruden rykket 10 cm frem for at få kabinen til at virke mindre trang. Også kvaliteten af materialerne er bedre. Nu fås bilen med klimaanlæg.

Som varebil er der cirka 1.400 liter varerum – men hvordan importøren vil bygge den op, ved vi endnu ikke. Nævnes skal muligheden for integreret trækkrog, der hurtigt kan vippes ud.

God i terrænet

Er man til offroad er til- og frakørselsvinklerne 30- og 34 pct, og rampevinklen er på 21 pct. Frihøjden er på 210 mm, så bilen er ret højbenet. Bilen fås nu med Hill Descend Control (bakkehjælp), så man langsomt kan køre ned ad stejle bakker uden at røre pedalerne og i frigear – bare HDC-knappen er aktiveret.

Derfor krænger den også mere end en normal personbil, men ikke så det er ubehageligt. Esc stabilitetssystem hjælper også med.

Dacia byder på tre års fabriksgaranti eller 100.000 km. Duster bygges udelukkende på Dacia-fabrikken i Pitesti i Rumænien – ikke langt fra, hvor Ford bygger deres EcoSport model.

Faktaboks Dacia Duster 4×4 Van:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1.461 ccm.
Ydelse: 110 hk
Moment: 260 Nm v. 1.750 omdr.
Køreklar vægt: 1.378 kg.
Acc. 0-100 km/t: 11,9 sek.
Trækkraft: Fra 1.600 omdr.
I 4.- 5.- og 6. gear: fra 40-, 60- og 80 km/t.
Topfart: 171 km/t.
Forbrugssnit: 22,2km/l.
CO2 udledning: 116 g/km.
Gearkasse: Manuel. 6 trin.
Til/fra-kørselsvinkler: 30- og 34 pct.
Rampevinkel: 21 pct.
Frihøjde: 210 mm
Garanti: 3 år/100.000 km.
Varerum: 1.400 liter.
Trailervægt m. bremser: 1.500 kg.
Læssehøjde: 79 cm.
Pris testbil: 178.490 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk