(BÅSTAD)

Vi har været til test af Iveco flåde af gaskøjetøjer i et snevejsramt Sydsverige – men danske afgifter betyder, at de fleste fravælger gas.

Hurtigt går det ikke. Et par minus-grader, blæst, dårlig sigt – og sneen vælter ned. Vi er i svenske Båstad ved Kattegats kyst – kun en god time fra Øresundsbroen, hvor vi tester Ivecos last- og varebiler med fokus på naturgas (NP).

Men testen kan synes håbløs – ikke på grund af snevejret, men fordi regeringen i Danmark ikke ser så positivt på gas-køretøjer som os andre – selv om de kan køres med miljørigtigt biogas.

Gasbiler 40 pct. dyrere

Gasteknologien gør gas-lastbiler 40 pct. eller op mod 300.000 kroner dyrere end diesel-lastbiler – så hvis der ikke var transportkøbere, der gerne ville betale mere for transporten i CO2 neutrale gasdrevne transporter, så var det (uden en politisk ændring af lovene) nok så som så med fremtiden for disse køretøjer.

I Sverige har Iveco ikke kun taget de nye gasdrevne lastbiler med, men også de nyeste dieselkøretøjer som reference.

Vi fornemmer tydeligt det lavere støjniveau i gas- end i dieselbilerne. Iveco oplyser op mod 71 decibel i marchfart og 77 decibel ved acceleration i gas-Stralis udgaven. Gas betyder øget chauffør-komfort. Den generelle komfort i bilerne er dog nogenlunde den samme i diesel som i naturgasmodellerne.

Bilerne i Båstad

Med i Sverige er to udgaver af Eurocargo, kun med 9-liters naturgasmotorer (CNG – Compressed Natural Gas) på 210 hk (12- og 16 tons). Nyttelast fem-ni tons. På testbilerne er der halv nyttelast. Vi har ikke kørt Eurocargo med naturgas tidligere.

Så er der den 12,9-liter Stralis med både diesel (440 hk) og en udgave med naturgas – endda med 460 hestes Cursor 13 maskine, der kører på flydende naturgas (LNG). Nyttelast 25 tons på trailer.

Lastbilerne ved testen i Båstad havde begge 40 tons totalvægt og 25 tons nyttelast. Vi har tidligere kørt test med Stralis med naturgasmotor herhjemme

Ren nok to år før krav

Dertil kommer en række af den nye prisvindende Daily i 3-liter naturgas-udgave (3 liter og 136 hk) samt 2,3 liter RDE-Ready diesel udgave (2,3 liter og 160 hk).

RDE-versionen på 2,3 liter er måske den model, der kan få bedst fodfæste herhjemme, men merprisen på den renere Daily vil ud fra fabriksprisen være mellem 11.- og 15.000 kroner. Bilen opfylder allerede kravene til diesel-emissioner, der træder i kraft i efteråret 2020.

Nyttelasten i Daily-bilerne i Sverige er helholdsvis 0-, 500- og 850 kg.

Nu gas-Daily med HiMatic

Vi har tidligere kørt den nye Iveco Daily BluePower serie ved præsentationen sidste sommer i Italien – i alle udgaver inklusive den nye eludgave med øget rækkevidde (som ikke er et valg i Båstad).

Det skal tilføjes, at Daily NP nu har samme otte-trins HiMatic automatgear, som kan fås i diesel-udgaven.

Daily NP er både støjsvag og smidig, og det er en stor behagelighed i det daglige – ikke mindst i et elendigt føre som under testen, hvor de meget bløde gearskift betyder sikrere kørsel uden udskridninger ved bl.a. nedgearinger.

Med Allison automatgear

Eurocargo, som stiller op i en 12- og 16 tons udgave, har begge Allison automatgearkasse – i to udgaver– kendt fra renovationsbiler.

De to Eurocargo biler er dog lidt ”tunge” at få op ad Hallandsåsen, og der skal trædes hårdt på gaspedalen for at få dem til at skifte ned i gear, og så tager det alligevel sin tid at forcere bakken. Og her kan man godt høre maskinen arbejde.

Eurocargo med naturgas er præget af manglende smidighed og manglende trækkraft ved store stigninger, og det opdager man som nævnt op og ned ad Hallandsåsen et par gange.

Forsinkelse på bakken

Det virker nærmest som en forsinkelse, når vi skal accelerere op ad bakken, og en tydelig tøven ved skiftene mellem gearene.

Men når vi taler gas generelt, var det ikke så udtalt i en Stralis NP400-test herhjemme i fjor, fordi Hallandsåsen giver større udfordringer end Sydmotorvejen. Men faktum er, at den nye 460 hestes LNG maskine er en klar forbedring i forhold til 400 hk modellen.

Teknikken har fået en overhaling af italienerne, men dels er der nu 13 liter til rådighed – og dels sikrer en bedre managementstyring af luftstrømmen i cylinderne et fast moment, så omdrejningerne ikke falder ved hvert gearskift. Det sikrer en jævn motorgang under alle forhold. Nævnes skal også den nye ZF Traxon automatgearkasse.

1.600 kilometer på en tank

Den nye Curser 13 NP teknik er avanceret. Det er som udgangspunkt en dieselmotor som de andre NP-modeller, men forsynet med et topstykke med tændrør som i en benzinmotor, og den har en kompression på 12:1 i stedet for 17:1 med diesel.

NP maskinen arbejder med tre-vejs katalysator. Ved 85 km/t kører den med 1.200 omdrejninger. Rækkevidden skulle ligge på 1.600 km. med to LNG tanke på 540 liter.

For at gøre gassen flydende skal den fryses til minus 161 grader, så den fylder væsentligt mindre i tankene. Ved indsprøjtningen skal den atter være luftig og varmes derfor op og indsprøjtes med 8,5 bar.

En tand mere avanceret

Vi prøvede som nævnt Stralis NP Hi-Way sidste år på en 162 kilometer test fra København til Sydsjælland ad motorvej og landevej med et resultat på 3,4 km/kg – nogenlunde det samme i km/l. På grund af vejret var det umuligt at måle forbruget i Sverige.

I forhold til 460 NP-motoren er en 400 NP naturgas-lastbil også opbygget som en benzinmotor på basis af en diesel-motor. Den yder bare 400 hk og har et moment på 1.700 Nm – i stedet for ydelsen på 460 hk og momentet på 2.000 Nm i 460 NP.

Begge naturgasudgaver af Stralis følger sagtens med den øvrige lastbiltrafik. 460’eren er bare en tand mere avanceret og mere letkørt ved sine blødere gearskift og øgede trækkraft, som er vigtigt til eksportkørsel.

Større i Finland og Sverige

Iveco er efter mange ved at få fodfæste med sine gas-biler i Norden – gennem statsstøtte fra Finland og Sverige, men herhjemme og i Norge mangler politisk opbakning.

Her er der øget fokus på eldrift, som dog først er ved at dukke op på forsøgsplan til større lastbiler. Gas-lastbiler kan leveres med det samme. Omvendt kører der mange gasbusser, men det er oftest et krav fra byers transportselskaber.

I Sydeuropa er gasdrift til lastbiler og varebiler – og selv personbiler – en succes. FPT, Fiat Power Train, der udvikler motorerne, har produceret 30.000 motorer til alle typer kunder.

FPT har til Iveco p.t. produceret 600 stk. NP-motorer med 400 hk og p.t. kun 30 stk. NP motorer med 460 hk, men der er allerede nu 1.200 stk. i ordrebogen. Så der er venteliste, men FPT er ved at ombygge motorfabrikken. Fiat presser også på for at få produceret flere gasmotorer – ikke mindst til deres erhvervskøretøjer.

Flere gastanke på vej

Herhjemme er der endnu kun solgt en håndfuld gasbiler fra Fiat og Iveco. Men det vil måske ændre sig med flere gastanke i Danmark og den politiske fordømmelse af dieselmotorer. Flere større virksomheder har ytret interesse for gas-drevne lastbiler til by-distribution. Bl.a. Carlsberg.

Hos Iveco Danmark er der p.t. kun solgt et par Eurocargo modeller på 12 tons og enkelt Stralis.
Fra fem- til 12 kroner pr. kg.

Rundt omkring i Europa er prisen på biogas til transport væsentlig lavere end i Danmark, hvor den er 30 pct. overprisen på dieselolie. Pris i Danmark 12 kroner pr. kg. I Finland 8,50 kr. pr. kg. I Luxembourg fem-seks kroner pr. kg.

60-80 øre mere pr. km.

Transportvirksomheden Frode Laursen har tidligere testet Stralis med biogas i et år, og her da regnede man ud, at det kostede 60-80 øre mere pr. kilometer at fylde gas på bilen end diesel.

Da kun et lille antal forsyningsselskaber tilbyder gas, fremhæver virksomheden også, at det af samme grund er svært at få rabatter på gasbrændstoffet, som det er med diesel.

Endelig er der kun få tankningsmuligheder, selv om antallet er stigende. P.t. 17 tanke.

Ikke nok støtte

Alt i alt gav det for transportselskabet samlet en pris pr. kilometer ekstra for at investere i og køre i gasbilen på 1,00- til 1,25 kroner pr. kilometer.

Regeringen har tidligere nok gjort lidt ved afgifterne, men slet ikke i samme grad som vore nabolande, selvom der er en væsentlig miljøfordel med naturgas – nemlig 99 pct. mindre partikler, 60 pct. mindre NOx og 20 pct. mindre CO2 (med biogas endda 95 pct. mindre CO2).

Regeringen har bl.a. gjort det muligt for transportbranchen at benytte gas, hvor det før var øremærket husopvarmning, men staten har ikke støttet med pristilskud i samme grad de fleste andre lande i Europa – selvom der er en væsentlig miljøfordel.

Faktaboks Iveco NP naturgasbiler:
Stralis AS 440S46 LNG 4×2:

Motor: 13 liter diesel-motorblok.
Tænding: tændrør.
Ydelse: 460 hk
Moment: 2.000 omdr. v. 1.1000-1.600 omdr.
Kompression: 12:1
Indsprøjtningstryk: 8,5 bar.
Miljø: 3-vejs katalysator
Motorfamilie: Cursor 13.
Støjniveau: 71 db (77 db v. acc.)
Akselafstand: 3.800 mm
Affjedring bag: Luft.
Gearkasse: ZF Traxon aut. 12 trin.
Gastanke: 2 x 540 liter.
Rækkevidde: 1.600 km.
Gaspris i DK: ca. 12 kr/liter
Antal gastanke i DK: ca. 17.
Ballast trailer: ca. 25 tons.
Serviceinterval: 90.000 km.

Eurocargo ML 120&160 EL2 CNG 4×2:
Motor: 9 liters diesel-motorblok.
Tænding: Tændrør.
Ydelse: 210 hk
Moment: 750 Nm
Motorfamilie: Tector 7.
Gearkasser: Allison aut. (model 2.500/3.000)
Gastanke: 2 x (3×80) – ialt 480 liter.
Rækkevidde: 400 km.
Totalvægte: 12 og 14,5 tons.
Affjedring bag: luft.
Nyttelast: 5-9 kg.
Ballast: 50 pct.

Daily 35S14 NA8V 4×2:
Motor: 3 liter diesel-motorblok.
Tænding: Tændrør.
Miljø: Katalysator.
Ydelse: 136 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 350 Nm: 350 Nm v. 1.500 omdr.
Nyttelast: 0-850 kg.
Totalvægt: 3,5 tons.
Gear: 8 trins aut. HiMatic.
Serviceinterval: 40.000 km.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk