(PARIS)

Daimler og Renault Nissan alliancen har gennem en syv år lagt samarbejde skabt en ren win-win situation for begge selskaber. Store økonomiske fordele, som med tiden kan blive endnu gunstigere.

Og for hvert nyt samarbejdsprojekt skal begge parter have fordele af det – ellers kører man selvstændigt – bl.a. med luksusbiler, hvor Daimler i dag er et større premium mærke end Renault Nissan.

Synergi og fleksibilitet
Men forretningsmodellerne for et øget joint-venture samarbejde i fremtiden hedder synergi og fleksibilitet.

Det var hovedbudskabet fra de to topchefer fra Daimler og Renault Nissan, Dieter Zetsche og Carlos Ghosn, ved et stort møde forleden.

Det er på syvende år, man har arbejdet sammen på mange flader fra indkøb til brug af fælles komponenter – men nu er samarbejdet udvidet med en fælles nyanlagt bilfabrik for kompakte biler og cross over biler i Mexico – et projekt til over 7,5 mia. kroner, hvor der i 2020 skal produceres 230.000 biler.

Fra Mexico til Europa
Først med Nissans luksusmærke Infinity – og årets efter med Mercedes biler. Senere skal bil-modellerne bygges i Europa og Kina. Målet er at kvinder skal udgøre 20 pct. af arbejdsstyrken.

Til dato tjenes der penge både på at være fælles i udvikling af biler og varebiler, motorer og levering af ydelser over tre kontinenter.

Senest er der udviklet nye el-udgaver af minibilen Smart – med elmotorer fra Renault, en ny Mercedes-Benz pick-up, der bygger i Argentina og spanske Barcelona på basis af Nissan Navara. Den nye Mercedes pick-up udfylder et tomrum for den tyske producent.

Renault motor til Mercedes
I dag leverer Renault bl.a. motorer til Mercedes-Benz Vito. I Nissan fabrik i Tennessee i USA bygges bl.a. også motorer til Daimlers fabrikker – bl.a. i Sydafrika, men er et vigtigt grundlag generelt for Daimlers globale produktionsnetværk.

Samarbejdet kan føre vidt – men de to topchefer understregede, at fordelene I særdeleshed kommer kunder til gode med bedre biler I højere kvalitet – og til lavere priser.

Samarbejdet bygger på tiltro mellem de to parter – noget, som er taget til med årene, og som bliver vigtigere og vigtige med kommende tiders øgede miljøkrav og nye transportformer bl.a. med selvkørende biler.

Kun se 10 år frem
Her fortalte de to bilchefer, at man også her har et tæt samarbejde efter de samme principper. Men det er umuligt at se længere frem end 10 år – ikke mindst fordi man ikke kender myndighedernes plader til den tid. Men man er godt forberedt.

Men i hvert fald er målet sammen at gå helhjertet ind i projektet – men om bliver den største producent af selvkørende biler – det er ikke et mål i sig selv.

Samarbejdet bygger også på, at man deler omkostningerne. Lige nu arbejdes der  på 15 forskellige projekter. Siden begyndelsen i 2010 er projekterne blevet mere og mere sofistikerede.

Kunder er mistroiske
Der er også store udfordringer – bl.a. efter VW’s Dieselgate-skandale, som har gjort kunder mere mistroiske – også overfor andre bilmærker, og her gælder det om at vinde kundernes tillid. Det vil hjælpe med den kommende real-time-driving circle, hver forbruget måles ved test på vejene.

Elbilerne vil komme i øget antal – men det vil være i Kina, hvor elbiler overhale benzin/dieselbiler først. Vi behøver stadig diesel i Europa i mange år, fortalte de to bilchefer. Totaløkonomien på elbiler skal først længere ned – lige nu er de ikke konkurrencedygtige. Og de to topchefer ville ikke afvise en fælles elbil.

Lige nu er det EU-kommissionens krav om en 95 gram CO2-grænse fra 2020, der står højt på dosmersedlen hos de to herrer.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk