(COURMAYEUR)

På tværs af rivende vandmasser og bagefter kørsel på voldsomme stigninger – Iveco Daily 4×4 klarer det meste.

Vi befinder os i de fransk/italienske alper – to-tre kilometer oppe ved Mont Blanc massivet, eller rettere Monte Bianco, for vi har base i Courmayeur på den italienske side af Europas højeste bjerg.

Egentlig er teknikken ganske gennemprøvet, men vi kører i seneste Euro 6 udgave af bilmodellen, der blev kåret til Van of the Year 2015. Vi har valgt den store 5,5 tons udgave.

470 Nm og god trækkraft
En 3-liters Iveco (FCA) maskine med 180 hk ligger under motorhjelmen. Motoren yder et drejningsmoment på anseelige 470 Nm. Som Euro 6 har den både efterbehandling med EGR (Exhaust Gas Recirculation) og SCR (Selective Gas Reduction) plus AdBlue indsprøjtning.

Testbilen er en standard kabine med 3.050 mm i akselafstand. Den fås også med akselafstand på 3.400 mm, og med samme akselafstand også som dobbeltkabine og plads til syv personer.

Det kræver lidt skoling og træning for at køre den barskeste 4×4 udgave af Daily, der også fås i en ”Light” udgave.

Gear med 24 udvekslinger
Prof-udgaven har to gearstænger – som styrer en 6-trins gearkasse og en central fordeler-gearkasse med fire trin, som arbejder sammen. Det giver 24 udvekslinger. Takket været tre differentialespær er Daily 4×4 i stand til at forcere den mest udfordrende terræn.

Komforten er god for biltypen. Men sidder i velformede sæder med god støtte. Bilen er bortset fra gearvælgerne lige så let at betjene som en normal Daily. Udvendigt har bilen fået en kraftigere stålkofanger – opdelt i tre sektioner. Nederste trin i den høje bil er en slags kabel, der kan bøje sig ved nærkontakt med undergrunden.

Vandreområde
Området, som vi kørte i, er om vinteren et populært skiterræn – men her i sommerperioden er det i stedet for vandreområde, og ikke alle de forpustede klatrere syntes det var spændende, at et kobbel 4×4-biler indtog deres domæne.

Men vi kørte dog på grus- og klippeunderlag – hvor vandrerne ikke befandt sig. Bilerne derimod klarede opgaverne fornemt, selv ved kørsel på meget bratte stigninger. Som sædvanligt skal man køre terrænkørsel gelinde – ikke mindst skal man passe på ved stejle nedkørsler.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk