(PARIS)

General Motors har udviklet elbiler i 100 år – så de er gode til det. De har bare gået stille med døre siden da. Men nu har de vist to biler, der bare slår alle andre elbiler i rækkevidde: de to søsterbiler Chevrolet Bolt (i USA) og Opel Ampera-e.

Introduktionsdato i Danmark – endsige pris – kendes endnu ikke. Men Tyskland får den formentlig næste forår.

Tidligere var det alene fradrag for momsen, der kunne være en fordel ved at sætte gule plader på en elbil – plus fordele ved parkering i byerne – men efter at der er kommet afgifter på elbiler, vil flere have fordel ved at have elbiler som Van’s.

Flere var skeptiske
”Der er større efterspørgsel på elbiler i dag, og den nye bil opfylder også nye CO2 regler. Problemet tidligere har været rækkevidde – og var de fleste skeptiske, men nu er der ingen til at frygte at gå i stå. De 500 km rækkevidde har vi senest prøvet ved at køre fra London til Paris – på 417 km med blandet kørsel. Og da vi nåede frem, var de 80 km tilbage,” siger Andreas Dorn, udviklingsingeniør hos Opel.

Den tidligere Ampera var en Plug-In hybid bil md 80 km ren elkørsel. Men med 500 km rækkevidde, er der ingen grund til ikke at køre ren el. Og batteripakkerne tager ikke plads fra bagagerummet.

Den nye Ampera-e skal sælges i hele verden. Det er en rummelig bil – og så sidder man højt, så udsynet er godt.

”Værkstederne kender el-systemerne fra den gamle Ampera – så serviceopbakningen er i orden,” siger Andreas Dorn.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk