El-varebiler udgør nu 27 pct. af alle varebil-bestillinger hos Nordania Leasing – en del af Danske Bank gruppen.
Til sammenligning kan oplyses, at tallet var på 19 pct. i 2023 og otte pct. i 2022.
“Interessen for elektriske varebiler vokser hurtigt. Vi ser det både i bestillingerne og i den øgede dialog om blandt andet ladeløsninger, der fylder mere i samtalerne med vores kunder,” siger chef for Fleet Management hos Nordania Leasing, Jens Haarmark Nielsen.
Spændende rejse
Han peger på, at Nordania er på en spændende rejse med mange af deres kunder, som har nogle store ambitioner om at bidrage effektivt til en lavere kørselsudledning fra deres flåde.
”Det er positivt at se de elektriske modeller finde deres plads i top-10, og det viser en klar ændring i markedets præferencer,” siger han.
Nordania Leasing, én af landets største leasing-virksomheder, behøver heller ikke en krystalkugle for at se, hvordan salget af varebiler vil udvikle sig i den nærmeste fremtid.
For i deres system kan de både se bagud til 2024 og frem i år.
Forskydninger
Nordanias opgørelse har tidligere vist at være lidt på forkant, netop fordi Nordania ser på bestillinger og ikke indregistreringer.
Man ser ikke blot på indregistreringer (som er bagud-skuende), men man ser på brugernes bindende bestillinger – og dermed de biler, som kommer på vejene også i den kommende tid.
Det er en unik detalje ved deres opgørelse sammenlignet med Mobility Denmark.
Store ordrer
Man skal dog også tage hensyn til, at enkelte store ordrer på specifikke bilmodeller spiller ind.
Store udskiftninger i flåder kan lave forskydninger i opgørelsen, som ikke nødvendigvis er repræsentativt for efterspørgslen i på tværs af kunder, er meldingen fra Nordania Leasing.
Nordania Top 10 solgte og bestilte varebiler
Ford Transit Custom
Mercedes-Benz Sprinter
Mercedes-Benz eVito
Mercedes-Benz Citan
Mercedes-Benz Vito
Renault Trafic
Volkswagen Transporter
Volkswagen ID.Buzz Cargo
MAN TGE
Ford e-Transit Custom
(Lige udenfor top 10: Volkswagen Crafter og Peugeot Partner).
Spændende hovedpunkter
Hvis man dykker mere ned tallene på varebilerne, er der et par spændende hovedpointer fra salgstallene.
Ford Transit Custom ligger også i 2024-opgørelsen øverst (det er 8. år i streg).
Den har lige så mange bestillinger som de 3 efterfølgende modeller til sammen.
Slår man Transit Custom og e-Transit Custom sammen, rykker VW Crafter ind i top-10.
Laver man samme øvelse med Vito og eVito, bliver der også plads til Peugeot Partner.
El-varebiler udgør nu 27 pct. af alle varebil-bestillinger (19 pct. i 2023 og otte pct. i 2022).
Diesel er dog stadig foretrukne valg med 70 pct. af bestillingerne.
MAN og VW
Det er spændende at se, at der er flere bestillinger på MAN TGE hos Nordanias kunder end Crafter – hvor det modsatte er tilfældet fra salgstallene hos Mobility Denmark.
Der er dog kun en håndfuld bestillinger til forskel på TGE og Crafter, er meldingen, så det er meget tæt løb hos Nordania.
El eller diesel
Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt, at flere af Nordeas kunder foretrækker den elektriske e-Vito frem for den elektriske Custom – mens det omvendte gør sig gældende for dieseludgaverne.
Det kan måske også tyde på, at Custom ikke er lige så dominerende og entydigt et valg, når man ser på de elektriske modeller. Mens det modsatte er gældende for dieselmodeller.
Kongen blandt dieselvarebiler
Ford Transit Custom er efter Jens Haarmark Nielsen mening kongen blandt dieselmodellerne, og der er ikke udsigt til, at det vil ændre sig i 2025.
”Ja, faktisk kunne godt jeg godt se for mig, at den ender med at snuppe et helt årti på toppen. Dens fortsatte dominans skyldes den unikke kombination af køreoplevelse og praktiske egenskaber, som gør den til et oplagt valg for mange af vores kunder,” siger Jens Haarmark Nielsen