Efterspørgslen efter Volvos gasdrevne lastbiler er stigende, og salget steg med mere end 25 pct. i 2024.

De er en voksende løsning for transportvirksomheder til at reducere deres CO2-udledning, da de kan reduceres med op til 100 pct. ved brug af vedvarende brændstoffer.

Den globale kundeefterspørgsel efter Volvos gasdrevne lastbiler vokser, og der er solgt mere end 8.000 lastbiler rundt om i verden.

De største lande

I løbet af 2024 steg salget med 25 pct, hvor de største markeder er Sverige, Norge, Holland, Spanien og Storbritannien.

Volvos gasmotorer fås i Volvo FM-, FH- og FH Aero-modellerne, og de kan ifølge Volvo Trucks skifte problemfrit mellem biogas (ikke-fossil gas produceret af organisk affald) og almindelig flydende naturgas (Liquified Natural Gas).

1.000 km rækkevidde

Gasdrevne Volvo-lastbiler har rækkevidde på op til 1.000 kilometer mellem optankninger, hvilket gør dem velegnede til transportopgaver som fjerntransport og tung regional distributionskørsel, men også entreprenørkørsel.

De repræsenterer et alternativ til andre typer lav-emissionskøretøjer, når transportvirksomheder og -købere søger efter måder at blive mere bæredygtige på.

Mange kunder vælger at erstatte deres diesellastbiler med gasdrevne lastbiler, som en nem måde at reducere deres CO2-udledning her og nu.

Win-win situation

”Volvos gasdrevne lastbiler er en reel win-win for transportvirksomhederne, da de kan kombinere lavere ejeromkostninger med en markant reduceret CO2-udledning og samtidig bevare produktiviteten,” fortæller Jan Hjelmgren, Head of Product Management hos Volvo Trucks.

Flere lande tilbyder allerede nu et omfattende netværk af tankstationer med en voksende adgang til biogas.

Den globale produktion af biogas voksede med 21 pct. i løbet af 2024 – ifølge en rapport fra European Biogas Association – Statistical Report 2024.

Omkostningseffektivt

Det betyder, at muligheden for at reducere CO2-udledningen med op til 100 pct. åbner for et stort antal lastbilejere.

Biogas er en omkostningseffektiv løsning sammenlignet med diesel på markeder med skattemæssige incitamenter og statstilskud til vedvarende brændstoffer og lave emissioner.

Også almindelig, flydende naturgas (LNG) reducerer CO2-udledningen med op til 20 pct (“Tank to Wheel”) i forhold til diesellastbiler.

Lavt støjniveau

Volvo Trucks tilbyder en gasmotorteknologi baseret på D13-dieselmotoren, hvilket betyder, at den tilbyder ydeevne på niveau med enhver diesellastbil i kombination med den reducerede CO2-udledning.

Chauffører fortæller, at de sætter pris på det lave støjniveau, kraftoverskuddet, køreegenskaberne og den behagelige kørsel i gaslastbiler.

CO2-besparelser med gaslastbiler:
• Skift fra diesel til LNG (flydende naturgas) reducerer CO2-udledningen med op til 20 % (Tank til hjul).
• At gå fra diesel til biogas/bio-LNG reducerer CO₂-udledningen med op til 100 % (Tank til hjul).
• Bio-LNG produceres af råmaterialer som husholdningsaffald, landbrugsaffald og spildevand.
• Bio-LNG har samme egenskaber som almindelig LNG, når det gælder ydeevne, håndtering og tankning.

Volvos gasdrevne lastbiler:
• Volvo tilbyder gasdrevne Volvo FM, FH og FH Aero-modeller i 4×2, 6×2 og 6×4 som trækkere og lange chassiser med godkendt vogntogsvægte på op til 60 tons
• Volvos G13 LNG-motor er baseret på D13 dieselmotoren i Euro 6-version og leveres med tre effektniveauer: 420 hk/2.100 Nm, 460 hk/2.300 Nm og 500 hk/2.500 Nm
• Den største brændstoftank rummer 225 kg gas, hvilket giver en rækkevidde på op til 1.000 km
• Volvo Trucks’ gasdrevne motorer er udrustet med HPDI-teknologi (High Pressure Direct Injection) fra leverandøren Cespira.
• Volvos gasmotorløsning bruger en lille mængde diesel eller HVO som tændingsbrændstof. Når der bruges HVO (Hydrogenated/Hydrotreated Vegetable Oil) til tænding, kan CO2-udslippet reduceres op til 100 pct. i forhold til en dieseldrevet lastbil
• Biogas repræsenterer én brændstoftype til forbrændingsmotorer, som igen er en afgørende del af Volvo Trucks’ drivlinestrategi for at opnå netto nul-emissioner i 2040.
• Volvo Trucks’ trevejsstrategi for at nå netto nul-emissioner består af batteri-elektriske og brændselscelle-elektriske motorer samt forbrændingsmotorer, der kører på vedvarende brændstoffer.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk