Volvo XC 90 er udråbt som Verdens sikreste bil – og sikkerhed spiller nok en stor rolle, når man køber Volvo. Ikke mindst i erhvervslivet – så det er måske årsagen til, at der sælges op mod 10 pct. af alle Volvoer som gulpladebiler.

I 2015 nåede Volvo-forhandlerne op på at sælge 215 enheder – hvor de 189 nåede i hus efter 11 måneder. I år er der til og med november solgt 194 enheder, og da der i november i år er solgt 17 biler mod seks i fjor, tyder det på en lille stigning i forhold til 2015.

Det er en tendens, som Volvo tror vil fortsætte i det nye år, hvor der kommer flere nye Volvo modeller på markedet.

Ny XC60 næste efterår
”Vi forventer bl.a. en ny XC 60 lanceret i efteråret, men allerede i marts lanceres en V90 Cross Country model. Dertil kommer, at vi vil fejre Volvos 90 års fødselsdag. Det vil nok også betyde meget,” fortæller Magnus Boman, adm. direktør for Volvo Danmark.

Efter at kinesiske Geeley købte Volvo er der kommet rigtig gang i udviklingen med mange nye modeller – ikke mindst XC90, som varslerede en ny epoke – og senest S/V 90 udgaverne, som allerede sælger forrygende godt på verdensplan.

Frem til 1. december blev der solgt 2.554 Volvo personbiler mod 1.956 biler i fjor – det er også ny rekord med en vækst på 14 pct. Stigningen i 2017 forventes at blive yderligere over 10 pct.

XC60 er højdespringer
Herhjemme er det fortsat XC60 Van, der er højdespringer med 95 solgte enheder til og med november mod 80 enheder i samme periode i fjor. V40 er faldet fra 60- til 37 enheder i den periode – mens XC90 Van er øget fra syv- til 30 enheder og V 60 er faldet fra 30- til 20 enheder. Derefter kommer XC70 med syv- og V70 med fire enheder. Den nye V90 nåede med på listen med én solgt Van-model.

Flere biler i Kina og i USA
Volvo er blevet en mere global spiller med fabrikker i USA og Kina – ud over Sverige og Belgien, hvor der i dag er fuld kapacitet. En ny V40 Cross Country skal bygges i USA – og på en ny fabrik i South Carolina i USA skal der bygges en ny S60 model.

S60 skal også bygges i Kina. Her skal en ny fabrik tillige producere det nye brand Lynk & Co, der er udviklet af Volvo – bilerne skal ikke bygges andre steder, men skal sælges globalt via internettet.

Selvkørende biler og Uber
Volvo er også kendt for at være særdeles fremtidsorienterede ud over sikkerheden – og man begynder snart test af selvkørende biler i Göteborg og omegn.

I Pittsburg i USA har man i den forbindelse indledt samarbejde med Uber – især med software – og man kan allerede tilbyde Car2Car Connectivity – hvor bilerne advarer hinanden om f.eks. glat føre. Foreløbig er det dog kun på de norske og svenske markeder.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk