De fleste er enige. Elbiler er en stor del af fremtidens bilpark, for elbiler, der kører på vindmøllestrøm, forurener ikke.

Derfor er der ikke mange lande, der beskatter elbiler – undtagen få lande. Herunder Danmark, hvor regeringen smadrede salget af elbiler ved at begynde en trinvis beskatning.

Det er den mest sandsynlige årsag til, at Opel har valgt at sætte salget af den nye elbil Ampera-e på stand-by for Danmark.

Cirka 250.000 kr. i Norge
Men de omfattende tilskud til elbiler i Norge er omvendt årsag til, at Opel har valgt Norge som det første land at begynde salget af den nye elbil. Danmark følger først i 2018.

Prisen i Norge er 299.900 norske kroner svarende til ca. 250.000 danske kroner. I modsætning til Danmark betaler købere af elbiler i Norge jo ingen moms, og der er heller ingen andre afgifter på elbiler.

I begyndelsen af 2017 følger Tyskland, Holland, Frankrig og Schweiz. Senere, i 2018, kommer så en række andre europæiske lande – herunder Danmark.

Begrænset udbud
Begrundelsen for denne glidende introduktion og proritering af markederne er et begrænset udbud af biler det første år. Opel har derfor valgt først at introducere Ampera-e i de lande, hvor elbiler traditionelt har haft en vis interesse.

Norge har allerede godt 100.000 elbiler på gaden blandt andet takket være momsfritagelse, fritagelse for vejskat og bompenge samt gratis parkering og færgeoverfart, brug af busbaner samt halvering af beskatningen ved brug af elbiler som firmabil.

Salget af elbiler i 2015 udgjorde derfor 22 procent af det totale bilsalg i Norge. Opel forventer, at produktionen af Ampera først i 2018 vil nå et niveau, hvor efterspørgslen på alle europæiske markedet kan dækkes. Bilen bygges i USA som Chevrolet Volt – og eksporteres så også som Opel/Vauxhall Ampere-e.

Rækkevidde 500 km i snit
Den nye Ampera har en rækkevidde på over 500 kilometer efter den gældende EU-norm for typegodkendelse af nye biler.

Efter den mere realistiske WLTP norm (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) bliver rækkevidden over 380 km. Bilen mangler endnu EU typegodkendelsen, så den officielle rækkevidde er endnu ikke fastlagt. Typegodkendelsen ventes i begyndelsen af det nye år.

Den danske elbil-beskatning betyder omvendt, at flere med fordel kan købe den nye Ampera elbil som Van, når bilen lander herhjemme om godt et år.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk