En times tid bag rattet på Volvos mindste – elbilen EX30- var ikke nok til at lære dens betjening og elektronik at kende.

På ren Tesla-vis er der kun en skæm – på 12,3 tommer – midt på instrumentbrættet – og herfra skal det meste af bilen betjenes.

Værst er det naturligvis, at man under kørslen hele tiden skal flytte øjnene fra vejbanen for at indstille selv de mest banale ting som hastighed, lys og varme – for det er ikke særlig sikkert.

Ikke Head Up Display

Vi var to i bilen til den korte køretur på Stevns, så min co-driver kunne assistere en masse med indstillinger – men det havde været optimalt med en ekstra skærm eller minimum Head Up Display foran chaufføren – bare med de vigtigste informationer så som hastigheden, indstilling af rekuperation og justering af fartpilot.

Udover skærmen er der to stilke bag rattet og trykfølsomme knapper på rattet, der bruges til informationer, men de er meget svært at lære at bruge.

Desuden er skærmen svær at aflæse. Bl.a. er det irriterende, når man skal indstille motorbremsen, som eller er god at have – eller bare varmen til rat og sæder.

Varmepumpe

Men bare man skal bruge noget i handskerummet – den åbnes også via skærmen. Mere indviklet er varmepumpen, der indstilles via en app.

Man kan også slå diverse alarmer fra – på skærmen, men operationen skal gentages for hver gang, man har gjort holdt.

Et plus er dog, at bilen selv bremser, når man bakker – hvis der dukker forhindringer op.

Flot design

Til gengæld er bilen designmæssigt ganske flot – og passer godt til Volvos DNA.

Designet er foregået i hovedkontoret i Göteborg – men produktionen er henlagt til Kina, hvor moderselskabet Geely bor. EX30 er bl.a. søstermodel til de herhjemme endnu ukendte Zeekr modeller.

1.600 kg. trailervægt

Den firkantede form gør den velegnet som Van til ”last mile” distributionsbil, og de første modeller er da også kommer på gule plader. Man sparer dog kun momsen, når det er en elbil – da der ikke er afgifter eller begrænsede afgifter på elbiler.

At den kunne være interessant som Van ses på trailervægten på 1.600 kg – men selvfølgelig også reklameværdien i det flotte design.

Let at rengøre

Men også indretningen med hård plast, som kan være lettere at rengøre. I testbilen var denne plast nostalgisk udformet som et klassisk prikket terrazzogulv i badeværelset.

Der er et aflæggerum i fronten af bilen – kaldet frunk – men det er for lille til at gemme på ladekablerne, som man skal slås med i varerummet.

Sæderne er ikke af samme standard som Volvo er kendt for – som vi opdagede, da vi bagefter prøvede en elektrisk EX40 – tidligere XC40. Her manglede vi ikke støtte i ryg, lænd og lår som i EX30.

Til 100 km/t på 5,3 sekunder

EX30 i den testede Twin Motor Performance er der et 69 kWh batteri, og bilen kan hurtiglades med 153 kW. Men en wall-box tager det cirka seks timer. Der er i denne Ultra model ladehastighed på 22 kW

Bilen yder 428 hk og har et flot moment på 543 Nm. det giver fine præstationer så som 0-100 km/t på 3,6 sekunder, som er unødvendigt for de fleste.

Man kan også få basisudgaven af EX30 til 275.000 kroner på hvide plader – med baghjulstræk – som de fleste virksomheder nok vil vælge som konsulentbil. Her vil Van prisen være omkring 220.000 kroner eksklusiv moms – 100.000 kroner under den 4×4 udgave, som vi prøvede.

476 km rækkevidde

Men med de mange kræfter og kun baghjulstræk, slår den let med halen i sving.

Rækkevidde er opgivet til fornemme 450 km efter WLTP – så den klarer både bytransport og en tur til omegnen. Bilen kører glimrende, selv om man skal holde lidt igen.

Tekniske data Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra:
Ydelse: 428 hk.
Moment: 543 Nm.
Træk: Firehjulstræk.
Rækkevidde: 450 km.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t :3,6 sek.
Batteri: 69 kW.
Opladning: 22 kW.
Trailervægt m. bremser: 1.600 kg
Varerum: Ca. 1.100 liter.
Akselafstand: 265 cm.
Garanti: 3 år/100.000 km.
Pris hvide plader: Fra 381.100 kr.
Pris Van: Cirka 320.000 kr. eksklusiv moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk