Iveco fejrer 50 års fødselsdag i Torino i dag med 3.000 gæster til et kæmpe fest-arrangement, hvor der bl.a. vil blive løftet sløret for nogle af koncernens planer for fremtiden.
Iveco blev etableret af Fiat, som jo er stiftet af Giovanni Agnelli helt tilbage i 1899 – men selv om Fiat og Iveco er to verdener efter at Stellantis Gruppen fik Fiat og Fiat Professional under sin store paraply, så er der tæt samarbejde, hvor Iveco bl.a. køber produkter af Fiat og tilhørende selskaber.
Daily fra 1978
Det hele handlede fra begyndelsen om lastbiler – men varebilen Daily kom allerede til i 1978 og i turboudgave i 1985.
Lige siden har Daily været kendt som den meget robuste varebil med chassisramme – og faktisk modeller helt op til syv et halvt tons totalvægt. Og tillige avancerede 4×4-modeller.
Fra 1986 hos Iveco
Alt har ændret sig siden 1975 og 1978 – både teknologi, komfort – og krav til klima.
Det kan én af de personer, der har været længst hos Iveco herhjemme, Jørgen Andreassen, fortælle meget om. Han fejrer i år også 50 års jubilæum i branchen – heraf de seneste 39 år hos Iveco.
Han begyndte med at arbejde som mekaniker hos Scania og har kørt som chauffør i mange år – og siden arbejdet som testchauffør og presse-koordinator internt i selskabet, hvor han begyndte i logistikafdelingen. Desuden er han produktspecialist.
TurboStar
Han har været med til at testkøre og lancere modeller som TurboStar, EuroCargo og nu S-Way.
”Det har ikke bare været et job – det har været en livsstil,” fortæller Jørgen Andreassen.
Han fortæller, hvordan man bestilte biler fra Italien med telefon og telex, og alle forhandlere blev ringet op én efter én.
Arbejde og hobby
”Vi havde IT, men det kørte på disketter. Det var en helt anden hverdag end i dag – men utroligt lærerigt,” fortæller Andreassen.
Han har kombineret arbejde og hobby, deltaget i lanceringer i Italien, kørt på testbaner i Spanien, bygget messer i hele Norden og holdt fest på parkeringspladser med kolleger fra Sverige, Norge og Danmark.
”Det var en slags cowboyliv, men det gav mig energi,” fortæller Andreassen.
Konstant forandring
Transportbranchen har været i konstant forandring – og udviklingen har især været mærkbar for dem, der har været med fra begyndelsen.
Efter fem årtier i branchen har han set, hvordan komfort og teknologi har forvandlet chauffør-faget.
”Det er næsten ikke til at genkende. Før var der dårlig isolering, køjen var en hård plade, og du hørte regnen tromme mod taget hele natten. Nu er det som at ligge på et lille hotelværelse på hjul,” siger han.
Forbedret sikkerhed
Sikkerheden og motorudviklingen er på et helt andet niveau. Elektroniske assistenter, bedre bremser og bedre udsyn.
”Det handler ikke kun om komfort, men om at komme sikkert frem,” siger Andreassen.
Han understreger, at chaufførfaget har ændret sig markant.
En anden verden
”Før skulle du virkelig kunne køre bil. Du skulle kende lyden af motoren, og vide, hvornår du skulle skifte gear og være fysisk til stede i hvert ratgreb. Nu hjælper teknologien dig med meget af det – automatgear og digitale instrumentbrætter,” siger han.
Det gør jobbet mere sikkert – og bedre for kroppen på langt sigt. Men det stiller også andre krav.
Man skal stadig være opmærksom bare på en anden måde. Også klimaforandringerne har sat sit præg på udviklingen.
Modent alternativ
”CO2-fokus har sendt branchen i en ny retning. Iveco har været tidligt ude, og det er spændende at se, hvordan biogas, biodiesel og elektriske løsninger udvikler sig,” siger Andreassen
Han tror ikke, én løsning passer til alt – men biogas er allerede et modent alternativ, som fungerer godt, især her i Norden, hvor infrastrukturen er på plads og afstandene er lange.
God råd
Med 50 år i branchen har Jørgen Andreassen oplevet det meste. Han har også nogle klare råd til unge, der i dag overvejer et arbejdsliv bag rattet:
”Man skal ikke ofre hele sit liv for jobbet – men man skal brænde for det. Det er et erhverv, der giver dig frihed, ansvar og oplevelser, men også et miljø, hvor du skal turde sige din mening og dele dine idéer. Det har altid været min drivkraft. Vær nysgerrig, byde ind og vær ikke bange for at tage plads.”
Iveco tidslinjen fra 1975:
1975: Iveco blev grundlagt som et resultat af en fusion mellem fem førende europæiske lastbil- og motormærker.
1978: Introduktion af den første Iveco Daily – en model, der hurtigt blev et symbol på pålidelighed og fleksibilitet i segmentet for lette lastbiler.
1998: Iveco lancerer den banebrydende Cursor-motor, kendt for sin kraft og brændstofeffektivitet.
2001: IVECO Stralis introduceres som topmodel til langdistancetransport – kendt for sin ydeevne og avancerede teknologiske løsninger.
2012: Iveco præsenterer den første serie af lastbiler, der kan køre på biogas – et vigtigt skridt mod alternative drivmidler for at reducere transportens emissioner.
2017: Iveco S-WAY lanceres – en intelligent og teknologisk avanceret lastbil, udviklet for at forbedre chaufførens komfort og mindske brændstofforbruget.
2021: Iveco On, en digital platform, introduceres for at give vognmænd og chauffører værktøjer til at optimere flåder og køreeffektivitet i realtid.
2021: Iveco begynder at tilbyde elektriske drivlinjer i flere modeller og markerer et skift mod mere bæredygtige alternativer til bytransport.
2024: Ivecosamarbejder med Metallica på deres verdensomspændende turné, der gennemføres med nuludslip ved hjælp af elektriske og biogasdrevne lastbiler.
2025: Iveco fejrer sit 50-årsjubilæum med fortsat fokus på innovation, effektive løsninger og bæredygtige alternativer som elektricitet og brint.
Iveco blev grundlagt i 1975. Det skete ved en fusion af fem europæiske virksomheder inden for lastbil- og erhvervskøretøjsproduktion: Fiat Veicoli Industriali (Italien), OM (Italien), Lancia Veicoli Speciali (Italien), Unic (Frankrig) og Magirus-Deutz (Tyskland).
Iveco er i dag en global leverandør inden for erhvervskøretøjer, og er en del af Hedin Mobility Group tilbyder Hedin Nordic Truck. Der er 29 salgs- og servicepunkter i Danmark – og i alt 100 i hele Norden.
Iveco tilbyder i dag både køretøjer på el og gas – og er langt med forskning indenfor brint som en del af virksomhedens vision for fremtidens transportløsninger.
Ivecos globale hovedkontor er i Torino, Italien, og man er repræsenteret i over 160 lande.
–
Hedin Nordic Truck og Iveco:
–
Iveco blev grundlagt i 1975. Det skete ved en fusion af fem europæiske virksomheder inden for lastbil- og erhvervskøretøjsproduktion: Fiat Veicoli Industriali (Italien), OM (Italien), Lancia Veicoli Speciali (Italien), Unic (Frankrig) og Magirus-Deutz (Tyskland).
Iveco er i dag en global leverandør inden for erhvervskøretøjer. Hedin Nordic Truck har 29 salgs- og servicepunkter i Danmark og 100 i alt i Norden.
Iveco har fokus på innovation og bæredygtighed elektriske køretøjer, biogas og brændselscelleteknologi.
Ivecos globale hovedkontor er i Torino, Italien, og man er repræsentEret i over 160 lande.