Efter flere års udviklings- og testarbejde – bl.a. sammen med kunder – er de første elektriske Mercedes-Benz lastbiler blevet leveret i Danmark.
Det er Dansk Retursystem i Høje Taastrup, som forleden fik overdraget nøglerne til to eActros 300 el-lastbiler.
Høje Taastrups borgmester, Michael Ziegler, havde fået jobbet med at give nøglerne til bilerne til chaufførerne, som til hverdag skal køre de to lastbiler i københavns-området.
Synergieffekt
Ideen med at investere de mange penge, som el-lastbiler koster, er synergieffekten med både at spare CO2, når flasker og dåser med pant genanvendes til nye drikkevareemballager, og når Dansk Retursystem skifter to dieselbiler ud med el-lastbiler.
De to første serieproducerede el-lastbiler fra Mercedes-Benz, eActros 300, kommer fremover til at køre i Københavns-området, hvor de henter flasker og dåser med pant fra butikker og restauranter.
Herfra kører de til Dansk Retursystems fabrik i Høje Taastrup, hvor flasker og dåser sorteres, og materialerne sendes til genanvendelse.
Sparer 62 tons CO2 pr. år
Årligt giver de to nye el-biler en besparelse på 62 tons CO2 i forhold til de dieselbiler, der tidligere kørte ruten, og det er første skridt mod et ambitiøst CO2-mål.
Dansk Retursystem arbejder målrettet på at reducere klimabelastningen fra egne aktiviteter, så den samlede CO2-gevinst ved pantsystemet kan blive endnu større.
De seneste syv år har Dansk Retursystem i sin drift sparet 40 pct. CO2 pr. emballage, men målet er at være helt CO2-neutral i 2030. Klima og miljø er vigtige parametre for pantsystemet.
CO2 neutrale i 2030
”Vi har en ambition om at være helt CO2-neutral i 2030 – og det gælder hele værdikæden fra forbrugeren slipper dåsen i pant-automaten, til den ligger klar til omsmeltning hos oparbejderen,” sagde Dansk Retursystems adm. direktør Lars Krejberg Petersen.
Han pegede på, at alle led skal med. Landevejstransporten er den helt store udfordring i forhold til CO2, og med de to el-lastbiler, som Dansk Retursystem nu tager i brug, tager man endnu et skridt i den retning.
Håber på flere el-lastbiler
”Vi er glade for at tage hul på el-lastbilkapitlet sammen med Mercedes-Benz og være de første i Danmark til at få de to første serieproducerede el-lastbiler,” sagde Lars Krejberg Petersen.
Han håbede, at det kan brede sig til mere i årene fremover – og at udviklingen gør det muligt at vælge flere grønne løsninger.
”Samtidig er vi glade for at bo i en fantastisk transportkommune som Høje-Taastrup og være med til at gøre vores gode omgivelser her lidt grønnere,” siger Krejbjerg Petersen.
Nøgler til fremtiden
Høje Taastrups borgmester Michael Ziegler, understregede, at de to nøgler, som han afleverede til chaufførerne, er nøgler til fremtiden – en mere grøn og bæredygtig fremtid.
”Dansk Retursystem viser vejen og jeg bliver altid begejstret, når gode virksomheder i Høje-Taastrup Kommune tager positive klimainitiativer,” sagde Ziegler.
Glad for initiativerne
Han var glad for, at erhvervslivet i kommunen tager mange og store initiativer på klimadagsordenen. Initiativer, som kan være med til at påvirke, inspirere og flytte andre.
”Det er i hvert fald mit håb, at Dansk Retursystem med dette initiativ kan medvirke til, at der kommer flere og flere el-lastbiler her i området blandt jeres naboer,” siger Ziegler.
Det er superfedt
De to chauffører ser frem til at køre de to el-lastbiler. Chauffør Jan Lind – én af de to chauffører – meldte sig til opgaven med at køre el-lastbilen med det samme.
Det er vigtigt for ham, at man behandler natur og miljø så godt man kan, og det er el-bilerne med til.
”Det er superfedt at køre eActros. Jeg slipper for motorstøj, og så er den en drøm at køre i. Der er meget teknik og sikkerhedsudstyr, som hjælper i trafikken. Jeg ser frem til at køre i den i hverdagen og betjene vores kunder med et miljørigtigt værktøj,” sagde Jan Lind.
—
Fakta – Dansk Retursystem:
Hver dag pantes 5,2 mio. flasker og dåser i Danmark – det svarer til, at stort set alle danskere hver dag panter en flaske eller dåse. Dansk Retursystem sørger for, at de pantede flasker og dåser bliver genanvendt til nye drikke- og fødevareemballager. Det sparer på jordens ressourcer, og det sparer klimaet for 210.000 tons CO2 årligt. Det danske pantsystem er et af verdens mest effektive pantsystemer og drives non-profit.
Fakta – Mercedes-Benz eActros:
• Mercedes-Benz eActros 300
• Serieproduceret eTrucks udviklet fra bunden til eldrift
• Ca. 300 km rækkevidde – dog afhængig af vejr, trafikforhold og kørselsmønster
• Samme nyttelast som diesel på grund af øget tilladt totalvægt for 0-emissions lastbiler
• 20 – 80 pct. opladning med 160 kW på lidt over en time
• Opbygget af Brdr. Plagborg A/S med kasse og BÄR lift
• Spækket med sikkerhed, bl.a. højresvingsradar, aktiv nødbremse med fodgængergenkendelse og MirrorCam
• Optimal chauffør komfort med bedre acceleration, opvarmet kabine, mindre rystelser og støj
• 85 pct. mindre CO2 belastning i hele bilens vugge-til-grav forløb over otte år ved kørsel med grøn strøm.