Der er godt et år til at Ford går i gang med at producere deres bestseller-varebil E-Transit Custom på el – men allerede nu løfter fabrikken sløret for, hvad den nye bil kan præstere.
Allerede nu er der brugt tusindvis af timer på projektet, der overover el-udgaven fortsat vil handle om andre motoriseringer – så som hybrid og diesel.
Først senere vil alle Fords biler i denne del af verden være elektrificerede. For kunderne vil efterhånden spørge mere og mere ind til el-udgaver af varebiler – ikke mindst fordi de er billigere at holde kørende – med færre sliddele i teknikken.
PRO set-up nu i Danmark
Ford har etableret deres helt PRO set-up, som omfatter hele eftermarkedet og finansieringen – og netop nu er PRO ved at blive rullet ud i Danmark, fortæller PRO-chef Ted Cannis i forbindelse med en video konference fra England forleden.
Netop nu ruller den store elektriske 2-tons E-Transit ud til kunderne – og meget af teknikken fra den og fra den elektriske Mustang Mach-E vil blive anvendt i den kommende E-Transit Custom er meldingen.
E-Transit har en rækkevidde på op mod 319 km – men den kommende elektriske Custom vil kunne klare op mod 380 km rækkevidde (WLTP-snit).
Hurtig opladning
Opladning vil ske hurtigt – med DC/jævnstrøm således 38 km på fem minutter og 41 minutter med 80 pct. opladning. Batteriet er på 76 kWh. On-board-lader med tre faser er 11 kW.
Som den store 2 tons udgave er affjedringen knap så hård som dieseludgaver – fordi der er uafhængig affjedring bag. Så bliver der plads til elmotoren ved bagakslen.
Batterierne er placeret under motorhjelmen. Man kan også køre bilen med såkaldt B-pedal – med rekuperation.
Op til 2 tons trailervægt
Mange vil nok være glade for, at de kommende elektriske Custom kommer med op til to tons trailervægt – men bruger man den ofte, vil det gå ud over rækkevidden.
I kabinen er der dobbelt- fladt rat med plads til en pc. Der er en 13 tommer touchscreen (større end Mustang Mach E) med SYNC4 system, der er passager-airbag i taget – for bl.a. at skabe bedre aflæggeplads.
Lettere indstigning
Og så er forhjulene nu placeret lidt længere fremme for at give bedre indstigning – ligesom gulvet er helt fladt.
Der er også mulighed for ”smart access”, hvor dørene åbner, når man bevæger foden under kofanger og sidedør. Gennem en app kan flådechefen/ejeren også følge sin bil og styre opladningen.
Slutseddel på 10.000 E-Transit
El-varebiler er lige begyndt – men varebilschef for Ford Europa, Hans Schep, forventer, at salget vil fordobles år efter år. For det handler om TCO – Total Cost of Ownership, og her er elbilen billigst.
Der er i øvrigt allerede skrevet slutseddel på 10.000 E-Transit i Europa – og i USA, som kom ført, er der plader på 4.000 E-Transit, fortalte Ted Cannis.
Flere el-varebiler på vej
Ford er nummer ét med salg af varebiler i Europa i flere år – og det skal de nye el-varebiler cementere.
Efter E Transit og den kommende elektriske Custom kommer også en elektrisk minivan som afløser til Courier. Den bygges i Rumænien sammen med Puma personbilen. De andre el-Transit bygges i Tyrkiet af Ford Otosan. Transit Connect bygges af Volkswagen – og vil senere komme i en plug-in udgave.
I samarbejdet med Volkswagen skal den fremtidige Transporter bygges af Ford Otosan i Tyrkiet – også i en eludgave.