Den første masseproducerede hybridbil, Toyota Prius, kommer næste sommer i femte generation – og for første gang kun som plug-in hybrid.

Første Prius kom frem for 25 år siden og er siden blevet en landeplage over hele verden – ikke mindst i USA. I mange lande er den meget populær som taxi.

Den nye Prius har et 13,4 kWh batteri med forøget rækkevidde – og en samlet ydelse fra hybridsystemet på hele 223 hk.

Over fem mio. solgte

Prius var med til at starte hele elektrificeringsbølgen, og i dag – fire generationer og over fem millioner solgte biler senere – er Prius så klar til femte generation.

Forbedringen af Prius er sket på mange punkter – men først og fremmest med fabrikkens nye generation plug-in hybrid system, der er blevet forbedret med bl.a. et højkapacitets batteri med højere energitæthed.

Dertil en mere effektiv 2-liters benzinmotor med 148 hk og en kraftigere elmotor på 160 hk. Den har en samlet systemeffekt på 223 hk. Til sammenligning har den nuværende Prius Plug-in Hybrid 122 hk.

75 km rækkevidde

Rækkevidden på el er tillige øget med 50 procent sammenlignet med den nuværende generation. Til cirka 75 km.

Den højere energitæthed i batteriet har gjort det muligt at bygge en mere kompakt batteripakke, som ikke længere optager plads i bagagerummet, men som nu er placeret under bagsædet. Det er også med til a give et lavt tyngdepunkt.

Kunden kan også vælge solceller på taget, hvilket med hjælp fra sollyset bidrager til en øget rækkevidde på el uden brug af ladekabel.

Mere strømlinet

Den nye Prius er bygget på anden generation GA-C platform, der er baseret på Toyota New Global Architecture filosofien. Det betyder lavere vægt, øget vridningsstabilitet – og det ekstra lave tyngdepunkt.

Bilen er også mere strømlinet og mere aerodynamisk. Bilen er 50 mm lavere og har fået flyttet det højeste punkt på taget længere bagud. Der er tale om et simpelt design.

Akselafstanden er øget 50 mm sammenlignet med den nuværende generation, men Prius er samtidig blevet 46 mm kortere udvendigt. Dertil 22 mm ekstra i bredden.

Masser af sikkerhed

I kabinen er designet også rent og simpelt – og med de mest benyttede knapper inden for kort rækkevidde. En stor touch screen med cloud-navigation og live trafikopdateringer er placeret i midten af instrumentpanelet.

Sikkerhedsmæssigt har den alle tænkelige assistentsystemer standard – indeholdt i Toyotas kendte
sikkerhedspakke, Toyota Safety Sense.

Priser er endnu ikke meldt ud.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk