Ford stopper ikke med at tilbyde deres egen Ford Transit Connect – som varebil – den fortsætter op mod to år endnu, er meldingen fra Ford.

Men personbilsudgaven af bilen – kaldet Tourneo – lanceres om få måneder som første bevis på samarbejdet med Volkswagen.

Hvor Connect Van fortsat produceres i Tyrkiet, skal Tourneo-udgaven bygges i Polen – sideløbende med Volkswagen Caddy.

Transit Courier som el-bil

I samarbejdet skal Ford fremadrettet bygge Amarok og Ranger i Sydafrika samt Custom og Transporter (ikke Multivan)  i Tyrkiet.

Den lille Transit Courier vil fortsat være en ren Ford model – og kan ende op som elektrisk varebil til bydistribution.

Den 2-tons Transit er formentlig også en bil, som Ford ikke vil dele – den sælges som bekendt også i USA – og den kommer indenfor de nærmeste år herhjemme i el-udgave.

Ikke solgt som personbil før

Som Caddy vil den nye Tourneo fås med med to akselafstande og med op til syv sæder som personbil.

Den nyværende Connect har kun i meget få enheder nået dansk jord som personbil. Det er Van-modellen, der er herhjemme, og som salgsmæssigt klarer sig ganske godt.

Med samarbejdet kommer der en helt ny digital instrumentering, mange assistentsystemer og Pro Trailer Backup assist, så bilen let manøvreres med trailer.

Nu med firehjulstræk

Nyt for Ford er mulighed for firehjulstræk og nyt automatgear. Samt en række diesel- og benzinmotorer. Senere kommer plug-in hybrid modeller.

Vi skal også nævne panorama glas tag og to zone klimaanlæg. Ligesom man kan få de særlig ergnomisk korrekte AGR sæder (Aktion Gesunder Rücken.) Der kan vælges mellem Trend, Titanium og Active udstyr.

Varerummet bag forsæderne kan være op til 2.265 mm med lang akselafstand – 1.913 mm med kort akselafstand.

Sikret Ford DNA

Designet er naturligvis ændret, da der er tale om en VW Caddy fra starten – men der er især sikret Ford DNA på fronten, mens bagpartiet umiskendelig er Caddy med tophængslet bagklap.

Udstyrsmæssigt kan man jo pynte op med en masse lækkert udstyr – som Ford er mestre i – så her er der 17 tommer alufælge, en særligt kraftigt kølergitter – og en masse farver at vælge imellem.

I kabinen er det den nye Caddys digitale verden, som Ford har overtaget – med 8,25 tommer touchscreen som standard – og valg af 10 tommer skærm. Med navigation, klimaanlæg og stemmestyring.

Højt sikkerhedsniveau

Ford har dog fået listet nogle af sine specielle elementer ind i bilen – så som FordPass- og FordPass Pro-smartphone-app.

Sikkerhedsmæssigt har Ford været langt fremme i årevis – og den nye Connect har bl.a. LED forlygter, linjevogter, nødbremsesystem, adaptiv fartpilot, p-sensorer for og bag, regnsensor, hill start assist, trafikgenkendelse og blindvinkelassistent.

Også med HVO diesel

Motorerne – fra VW – er på 1,5 liter benzinmotor på 114 hk og 220 Nm drejningsmoment – eller 2-liter dieselmotorer på 122 hk og 320 Nm og 112 hk og 280 Nm – med Volkswagens twin-dozing system.

Denne indsprøjter AdBlue via to selektive katalysatorer for at hjælpe med at reducere Nox’er. Teknikken er også kompatibel med Hydrotreated Vegetabilsk Olie (HVO) og Gas to Liquids (GTL) alternative brændstoffer. Forbruget er over 20 km/l med dieselmotorer – eller 127 g/km.

DSG bliver til PowerShift

Alle modeller har en seks-trins manuel gearkasse som standard. Den syv-trins PowerShift dobbeltkoblings automatiske gearkasse (hos VW DSG) sikrer hurtige og bløde gearskift. Der er også skifteplader bag rattet.

Firehjulstræk fås på modeller udstyret med 2,0-liters 122 PS EcoBlue dieselmotor og seks-trins manuel gearkasse.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk