Scania i Ishøj lægger fra i morgen areal til den første kommercielle HVO stander i Danmark.

I det øvrige Norden er HVO-standere på tankstationer meget udbredt, men herhjemme har der hidtil ikke været muligt at tanke denne meget miljørigtige biodiesel.

HVO betyder Hydrotreated Vegetable Oil og er et biodiesel produkt, som typisk er baseret på fedtaffald eller restprodukter fra blandt andet skov- og fødevareindustrien.

Sparer op til 70 pct. CO2

HVO kan spare op til 70 pct. CO2. Brændstoffet har ydermere potentiale til at nå 90 pct. CO2-reduktion set i forhold til fossil diesel.

Bio100 HVO Diesel, som brændstoffet kaldes, kommer fra olieselskabet YX Erhverv.

ikke baseret på palmeolie

Det nye brændstof i Ishøj er dog ikke baseret på palmeolie eller restaffald af palmeolie, idet skovrydning og afbrænding af tørv ofte er gået forud for palmeolie-produktion.

En vigtig del af strategien om at gå forrest mod et grønnere transportsystem er, at Scania støtter deres kunder med information og tilgængelighed af alternative brændstoffer til fossilt diesel.

En milepæl

Derfor er det lidt af en milepæl, når Scania Danmark i morgen klokken 13.30 åbner Danmarks første HVO tank.

Det er noget dyrere at tanke HVO end diesel – men omregnet til slutproduktets merpris, bliver det ikke meget dyrere. Det skal vognmanden dog acceptere. Håbet er jo, at afgifterne ændres politisk.

”Alle Scania lastbiler kan uden tekniske opdateringer køre på HVO. Trods merprisen på fem kroner eksklusive moms pr. liter, bliver slutproduktets merpris marginalt, da transporten af varer i sidste ende udgør en lille del af varens totalpris,” oplyser Anton Freiesleben, salgsdirektør for lastbiler i Scania Danmark.

Kun en promille-stigning

Han fortæller som eksempel, at en rulle kiks i supermarkedet typisk vil stige med et par øre, hvis den er distribueret med HVO – altså en promille-stigning.

”En reel transportydelse som for eksempel udbringning og afhentning af en affaldscontainer vil stige med ca. 30 kroner, hvilket udgør bare 1,5 pct. klima tillæg, idet en sådan container koster 2.000 kroner, siger Anton Freiesleben.

Uden at købe ny lastbil

Det fine ved HVO er således, at transportøren uden ekstra investering i nyt materiel kan tilbyde en klimavenlig transport.

”Transportøren behøver kun at indkøbe den HVO mængde, der svarer til det antal klimavenlige transporter, som deres kunder har bestilt hos dem. Lastbilerne kan køre på 100 pct. HVO, ligesom det kan blandes med almindelig diesel. Derudover har HVO tilmed bedre kuldeegenskaber end almindelig diesel” siger Anton Freisleben.

Scania strategi

Han peger på, at bæredygtige løsninger er en del af Scanias strategi for fremtiden.

”Vi mener, det er vigtigt, at vi foretager en bæredygtig transformation som organisation – i vores produkter, i vores services og i alle vores aktiviteter og fodprint,” siger Anton Freisleben.

Første kunde, der tanker HVO i Ishøj, er Scania Academy.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk