(STOCKHOLM)

Næste forår er Ford i Danmark klar til at sælge Ford Transit i både Plug-In Hybrid- og Mild hybrid udgaver – og allerede i 2021 kommer den elektriske Transit.

Forrest med elektriske varebiler har Ford dog ikke været, men nu spiller den amerikanske bilkoncern med musklerne og præsenterer el- og hybridkøretøjer, som allerede er klar herhjemme i marts/april måned.

Ford har ellers ikke været i gang med egne el-varebiler, siden man droppede den elektriske Transit Connect i 2012 efter to års produktion og samarbejde med Michegan-virksomheden Azure.

Strøm på alle hylder

Man leverer i dag  Transit 2-tons karosseriet til tyske Streetscooters elektriske XL model – men i 2021 kommer Fords helt egen elektriske Transit 2-tons model.

Inden da satses der på et kompromis – en PHEV/Plug-In hybrid Transit Custom, der har en 92,9 kW el-motor og et 13,6 kW litium-ion batteri. Ikke overvældende – men dertil kommer Fords kendte 3-cylindrede 1-liter benzinmotor, som i Transit er indbygget på langs.

Forhjul kører på elmotor

Det betyder over 56 kilometer kørsel på ren el og over 500 kilometer kørsel på benzinmotoren, som fungerer som range extender eller rækkevidde-forlænger. Det er baseret på de gamle NEDC tal. De nye WTLP tal giver en rækkevidde på ren el på 41 kilometer – og 2-300 kilometer rækkevidde.

Det er således ikke benzinmotoren, der driver hjulene – men elmotoren. Forhjulene i den avancerede hybridarkitektur kører nemlig udelukkende på en elmotor på 92,9 kW, som drives af teknologiens lithium-ion-batteri på 13,6 kWh, mens Fords 1,0-liters EcoBoost-benzinmotor forlænger den samlede rækkevidde på op til de 500 NEDC-km.

Teknikken er koblet til en 1-trins CVT automatgearkasse, som dog betyder elastik-effekt ved accelerationer.

Vælg selv opladning

Vi har prøvet den nye bil over et par dage i Stockholms-området, og vi må sige, at det fungerer godt – om end der ikke er tale om en racerbil. Fint ved bilen er, at man kan vælge imellem eldrift nu, udskyde el-driften, lade batteriet op og auto, hvor bilen selv vælger systemet.

Testbilerne var alle lastet med 500 kg. PHEV modellen kan have 1.130 kg. nyttelast i seks kubikmeter varekasse. Vi skal nævne, at PHEV modellen ikke er forenelig med en trailer.

Bilen er jo meget lydløs i eldrift, men med høj motorvejsfart med ren benzindrift er den bestemt ikke lydefra. Ihvertfald var det svært at føre en samtale. Men den typiske 3-cylinderlys fornemmer man i øvrigt ikke. Topfarten i bilen er i øvrigt begrænset til 120 km/t.

Særlig kundegruppe

Ford peger på, at PHEV med rækkevidde-forøger er en fordel for mange kunder, fordi det fjerner nervøsiteten, hvis man får en opgave udenfor byen. Der er dog en L-funktion i gearvælgeren, som sikrer maksimal regenerering af strøm.

Bilen koster 350.000 kroner plus moms. men med en merpris på 135.000 kroner ab fabrik i forhold til en basis diesel-Transit har man koblet mange kunder fra – med mindre man leverer transport til f.eks. en virksomhed, der forlanger grøn transport. Ford forventer dog en øget brugtbil-værdi på PHEV-modellen end en dieselmodel.

CO2-udslippet er i gennemsnit 60 g/km – og VOTY.dk opnåede på én af teststrækningerne et gennemsnitsforbrug på op mod 28 km/l efter en tur udenom Stockholm i myldretiden. Ford selv snakker om op mod 37 km/l.

Ingen hurtiglader

Ford tilbyder ikke en hurtiglader til bilen – men 4,3 timer med firmaets 230 volt og 10 ampere eller 2,7 timer med type 2 vekselstrøms-lader og seks ampere.

Der er otte års garanti eller 160.000 km på el-delen. Opladning sker under en klap lige ved venstre forlygte.

Men som delvis elbil er den billigere at holde kørende end en dieselbil, påpeger Ford. Og man understregede ved præsentationen, at Ford Credit vil præsentere en række fornuftige finansieringstilbud på bilen. I dag er er 95 pct. af Transit-varebiler leaset af kunderne.

Gratis Geo-fencing system

Ford har testet den nye PHEV Transit Custom med flådekunder over 140.000 km i adskillige år i byerne London, Valencia og Köln – og 75 pct. af kørslen af testvirksomhederne i London alene på el.

Noget nyt er Fords Geofencing system, som er gratis for PHEV-kunderne. Så man kan se, når man kører ind i et miljøzone-område.

Her slår bilen så automatisk over til elektrisk mode. Slår bilen undervejs her over til benzin, får man både selv om myndigheder en opgørelse, så man kan betale for det.

Prisgunstig 48V Mild hybrid

Ford præsenterede i Stockholm også den nye 48V Mild hybrid motor til både Transit Custom og 2 tons modellen. Øget vægt er 24 kg.

Vi prøvede begge udgaver i flere motorstørrelser – bl.a. med den nye 285 hk topversion, og vi mærkede et lidt bedre afsæt med hybrid modellen, men der er ikke så stor forskel at spore. Drejningsmomentet på motoren er fin: 415 Nm ved 1.750 omdrejninger.

Kun godt 5.000 kroner er merprisen for Mild hybrid-teknologien – og det er billigt for en teknik, der sikrer mellem tre- og otte pct. bedre brændstoføkonomi.

Top-sikkerhedsudstyr

Udefra ser man ingen forskel af betydning – men der er brugt 2.000 ingeniørtimer til at optimere bilerne – bl.a. med letvægts alu-motorhjælm og lettere bagaksel.

I alt er der sparet 80 kg. Man kan dog kun kombinere den nye teknik med manuel gearkasse. Interiøret er dog fornyet.

Alle de nye Transit modeller kan fås med optimalt sikkerhedsudstyr så som nødbremse med forgængergenkendelse, adaptiv fartpilot, Blind Spot system, linjevogter, bakkamera, rear traffic crossing, active parc assist og elektriske skydedøre.

Hold øje med din varebil

Dertil antispin ved baghjulstræk, spotlight over bagdøren samt otte tommer touchscreen og informations- og sikkerhedssystemet SYNC3, hvor man kan tale med sin bil. I det hele taget er der gjort meget ud af hele connectivity delen med bl.a. FordPass med Wifi hotspot, telematic og flådestyring.

Med en app-løsning kan man tillige se på sin mobiltelefon eller iPad, hvis der er aktivitet ved bilen – og om man f.eks. har glemt at låse bilen

Leave A Reply