Politiet i bl.a. Norge og Sverige udtaler tit, at danske biler forulykker i vintervejret oftere end lokale bilister. Fordi de ikke har sørget for de rigtige dæk – og fordi de ikke kører efter forholdene.

Det er ikke kun danske feriebilister, der dummer sig – og ofte må hjem til Danmark med SOS International. Mange chauffører af varebiler og lastbiler har problemer – og selv om der er krav om vinterdæk nordpå, så kører de bare afsted. Det samme sker sydpå.

Men det er ikke kun ture udenfor landets grænser, det går galt. Mange bilister fortsætter på sommerdæk – og selv om man kun kører i en større by, bliver man tit overrasket over en hurtigt skiftende vejrlig.

Husk vinterdæk
Derfor bør man overveje vinterdæk – som hører til i hele vinterperioden, selv om nye helårsdæk virker lovende.

I takt med at temperaturen falder, bliver gummiet i almindelige dæk hårdere og mindre fleksibelt, og det påvirker bremseevnen og grebet i sving. Vinterdæk klarer sig bedre på grund af deres kombination af særlige slidbanemønstre, dybere mønsterdybde og måske vigtigst af alt – gummiblandinger som forbliver bløde selv ved de laveste vintertemperaturer.

Landene i Europa har forskellige regler for vinterdæk, pigdæk og snekæder. Man skal derfor tjekke reglerne for det enkelte land, man kommer igennem.

Man kan bl.a. se dette link: www.bridgestone.dk/~/media/Files/CountryHomepage/Central/Downloads/DK/vinterdk regler 201516.ashx

Gode råd på vintervejen
Bridgestone Dæk har samlet nogle gode råd, som både gælder danskere på ferietur og fo r erhvervsbilister:

Når man kører under udfordrende forhold som vinterkørsel, skal man være opmærksom på, om man har ordentligt vejgreb. Når man er sikker på, at der ikke er trafikanter bag sig, træder man på bremsen, indtil hjulene låser – det giver én fornemmelse af bilens greb og bremseevne. På lange ture skal man gentage testen, for at man løbende kan kontrollere vejgrebet.

Når vejene er glatte, skal man bruge hele vejgrebet til én handling ad gangen. Man skal – før man kører ind i en kurve – bremse mens bilen kører ligeud. Hvis man løfter foden fra bremsen, før man kører ind i en kurve, kan man bruge vejgrebet til at styre. Man skal vente med at accelerere, indtil  man kan rette bilen op, når man kører ud af kurven. Med denne teknik kan man være effektiv i alle manøvrer: opbremsning, styring og acceleration.

For lav fart kan være lige så farligt som for meget fart i vinterføre. Hvis man ikke kan komme op ad en bakke eller holde trit med trafikken, kan det få andre bilister til at tage unødige chancer for at komme forbi én. Hvis man glider gennem lyskryds, udgør man en risiko for sig selv og andre. Man skal huske, at sommerdæk eller slidte dæk ikke hører hjemme på is- eller snedækkede veje.

Skulle uheldet være ude, er der nogle ting, der er praktiske at have med i bilen: Et tæppe, tykke sokker, startkabler, snacks, hue, vanter, sneskovl og lommelygte.

Leave A Reply