Deutsche Post/DHL har – fordi alle vil have elektriske varebiler til Last Mile-distribution – virkelig fået gang i produktionen af deres lille StreetScooter på en fabrik i Aachen.

Men de små StreetScooter elbiler er ikke altid store nok – så man har derfor længe haft et samarbejde med Ford om at bygge en el-udgave af den 2-tons Transit – kaldet StreetScooter Work XL. Nu kommer den i serieproduktion.

På IAA messen i Hannover for nylig understregede SteetScooter folkene også, at man meget gerne vil eksportere deres produkter til Danmark – produkter, der i dag ikke kun er til Deutsche Post selv.

I frit salg

Bilerne sælges bl.a. i Holland og Belgien – foruden Tyskland, hvor de grønne biler bl.a. sågar kan købes via Ford forhandlere.

Serieproduktionen af StreetScooter XL foregår dels i Transit-fabrikken i Tyrkiet, hvor selve bilen bygges – en såkaldt “Glider” – altså bilen uden drivline.

Derefter afskibes bilen så til Fords fabrik i Köln, hvor den bygges færdig medmontering af  el-motor, litium ion batterier og andre el-komponenter.

16 XL modeller om dagen

Omkring 180 Ford-medarbejdere i Tyskland er sat til at bygge op til 16 Work XL-modeller om dagen, hvilket svarer til en årlig produktionskapacitet på 3.500 enheder.

“Fremstillingen af StreetScooter Work XL kobler Fords uovertrufne varebilsekspertise sammen med StreetScooters styrke som et agilt opstartsselskab,” udtaler Jörg Beyer, managing director, Product Development, Ford of Europe.

Work XL er den største varebil i StreetScooters modelprogram med et varerum på 20 kubikmeter, plads til mere end 200 pakker og en nyttelast på op til 1275 kg.

200 km rækkevidde i XL

Ford fremstiller varebilen med en række elektriske motorer og lithium-ion-batterier, der leverer op til 90 kWh (122 hk) og et maksimalt moment på 276 Nm. Work XL-modellen har en rækkevidde på op til 200 km med en batterikapacitet på op til 76 kWh.

Med dette partnerskab bidrager både Ford og Deutsche Post DHL til reduceringen af CO2-udledning i tyske byer. Sammenlignet med dieselmotorer reducerer elektriske varebiler årligt CO2-udledningen med 5 ton og brændstofforbruget med 1.900 liter.

Work XL-modellen anvendes til Deutsche Post DHL’s pakkelevering i tyske byområder. Den elektriske varebils fremtidige tilgængelighed overvejes i øjeblikket – også til tredjepartskunder, som det sker med den mindre StreetScooter.

Den ideelle partner

“Vi har i Ford fundet den ideelle partner, der forstår vores fleksible og kundeorienterede produktionstilgang. Sammen fremmer vi elektro-mobiliteten i Tyskland og gør bytrafik både mere miljøvenlig og støjsvag. Med den nye Work XL StreetScooter har vi nu den perfekte elektriske varebil til pakkelevering i storbyområder, som i fremtiden også vil gavne andre transportvirksomheder,” siger professor Achim Kampker, StreetScooters grundlægger og administrerende direktør.

Elektrificering vil spille en central rolle i Fords europæiske produktudvalg. Ford investerer tæt på 71 milliarder kroner i foretagendet og planlægger at levere 16 fuldt elektriske biler inden for en global portefølje af i alt 40 elektrificerede biler gennem 2022.

Næste år lancerer Fords europæiske forhandlere også Transit Custom Plug-In-Hybrid – som kan indstilles til at køre på ren el i byerne.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk