For nylig fik Forsvaret leveret 22 nye lastbiler af Scania Danmark, og dermed blev en samlet levering af op til 950 nye Scania over de næste syv år skudt i gang. De mange nye lastbiler skal erstatte en flåde på ca. 1.300 ældre og pensionsmodne køretøjer.

Scania Danmarks adm. direktør Marcus Holm kunne overrække nøglerne til 22 nye Scania R 450 sættevognstrækkere til Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.

Det skete næsten fem år efter, at Forsvaret i slutningen af 2013 tog de første skridt i den indkøbsproces, der skal føre til udskiftning af mere end 1.300 pensionsmodne køretøjer.

Rygraden i lastbilflåden i 20 år

Undervejs i indkøbsprocessen meldte et antal interesserede leverandører sig i kampen om den store ordre på de mange militærkøretøjer, og efter et intenst udskilningsløb med omfattende evalueringer og testkørsler stod Scania i marts 2017 tilbage med en underskrevet kontrakt på den samlede leverance.

Den omfatter en blanding af landevejs- og terrænkøretøjer – herunder panserede køretøjer, som de kommende ca. 20 år skal udgøre rygraden i Forsvarets lastbilflåde.

Professionel partner

”Vi har i de senere år arbejdet intensivt på dette store lastbilindkøb. Det har været en lang proces, men det har også været en lærerig, positiv og meget udviklende proces. Gennem hele forløbet har Scania vist sig at være en professionel partner, og vi glæder os til at fortsætte samarbejdet,” siger vicechef ved Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, brigadegeneral Anders Mærkedahl Pedersen.

Styrelsen har virkelig arbejdet intensivt med at afdække Forsvarets mange forskellige behov til køretøjsflåden.

En enhedsflåde

”Som noget nyt har vi puljet lastbilindkøbet på vegne af alle myndigheder inden for Forsvarsministeriets koncern, så vi får en enhedsflåde. Det giver stordriftsfordele på økonomi, teknik, service og vedligeholdelse. Vi har desuden testet køretøjerne til det yderste og fået værdifuld feedback fra de brugere, der skal leve med køretøjerne til daglig, siger Anders Mærkedahl Pedersen.

Det er vigtigt at gøre klart, at samarbejdet mellem Forsvaret og Scania strækker sig langt videre end opbygning og levering af lastbiler.

På tværs af organisationer

”Vores samarbejde omhandler i stor grad alle de facetter, der omkranser den verden, lastbilerne skal indgå i. Det er bl.a. teknisk-, uddannelses- og logistikmæssig support til Forsvarets mange servicefaciliteter rundt om i landet,” siger Marcus Holm fra Scania Danmark.

Han peger på, at samarbejdet eksisterer på mange niveauer og på tværs af organisationer såvel globalt som lokalt.

”Jeg er ikke i tvivl om, at det netop er dette samarbejde, der er en vigtig faktor for, at projektet er lykkedes indtil nu og fortsat vil lykkes,” siger Scania chefen.

10 lastbiler om måneden

De første 22 af de mange hundrede nye lastbiler er af typerne R 450 A4x2NA og R 450 A6x4NA, dvs. henholdsvis to- og tre-akslede sættevognstrækkere til landevejskørsel.

De er leveret i Forsvarets karakteristiske militærfarve, men med forholdsvis ”civile” specifikationer, og senere i år følger yderligere cirka 50 nye Scania af forskellige typer.

Ved udgangen af 2018 vil Forsvaret således have fået leveret godt 70 nye Scania, og fra og med 2019 og adskillige år frem kommer der yderligere cirka 10 nye Scania til hver måned. I slutningen af 2020 forventes de første pansrede varianter at blive leveret, og året efter vil der også indgå terrængående lastbiler i leverancerne.

En mobil platform

I Scanias leverancer vil der både indgå to-, tre- og fire-akslede lastbiler. Grundtanken i Forsvarets nye lastbilindkøb er, at selve lastbilerne skal udgøre en mobil platform for de mange forskellige typer udstyr, som både Hæren, Søværnet, Flyvevåbnet og Hjemmeværnet råder over.

Udstyret monteres efter et modulprincip på og i forskellige typer containere, der hurtigt kan monteres og afmonteres i forhold til det udstyr, der er brug for i en given situation.

Ud over de standardiserede køretøjer vil nogle af de nye Scania dog blive opbygget til bl.a. blokvognskørsel, med kran og til andre specialopgaver, hvor containerløsningen ikke egner sig.

Modulsystem

Blandt de produktegenskaber, som Scania har lagt vægt på i udbudsrunden op til kontraktunderskrivelsen, var det unikke modulsystem, der gør Scania i stand til at levere et meget bredt udvalg af lastbiler til forskellige opgaver ved brug af et forholdsvis lille antal hovedkomponenter. Det gælder f.eks. førerhuse, motorer, chassiser, transmissioner og aksler, der kan kombineres på et utal af måder.

Med Scanias modulopbyggede lastbilprogram i kombination med Forsvarets modulopbyggede opbygninger og udstyr i containere vil Forsvaret derfor kunne løse såvel logistiske som operationelle opgaver baseret på samme produktplatform. Det giver maksimal fleksibilitet og er samtidig med til at optimere den samlede investering.

Takket være modulprincippet både på lastbilerne og deres opbygninger fastlåses de derfor ikke til bestemte arbejdsopgaver, hvilket er en af grundende til at mindske størrelsen på Forsvarets fremtidige lastbilsflåde.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk