(HANNOVER)

I går kunne Ford efter 32 års fravær fra det europæiske lastbilsmarked smykke sig med titlen International Truck of the Year 2019 – en titel Ford også fik i 1982 med deres seneste europæiske lastbil, Ford Cargo.

Dengang var det især distributions-lastbiler, Ford Cargo var kendt for – F-Max kan bedre sammenlignes med den legendariske Transcontinental, der blev produceret fra 1974 til 1984 i Holland og (hos Foden Truck) i Storbritannien.

Men nu kan det svare sig at komme tilbage på lastbilsmarkedet – og Ford F-Max skal sælges til priser lavere end de syv lastbils-modeller, der er kendt i Europa i dag.

Også servicesteder i Danmark

Og med 142 servicesteder i Vesteuropa – inklusive i Danmark – og kunder i hele Østeuropa vil man snart kunne se den Ford F-Max lastbil med 500 hk EcoTorq Euro 6 motor selv i Danmark.

Til salg i Vesteuropa kommer den nye eksportlastbil formentlig indenfor fem år – det er et spørgsmål, der skal afgøres på højeste sted, som marketing Magager Bahatten Topcu udtalte – med andre ord i Fords hovedsæde i USA.

Det prestigefulde trofæ blev overrakt af formanden for juryen, Gianenrico Griffini fra Italien, til Haydar Yenigün, adm. direktør for Ford Otosan under en pressekonference på IAA-messen i Hannover 19. september.

Sikker sejr

Med 126 point blev Ford F-Max en klar vinder af årets afstemning, hvor to andre kandidater også var i spil. Volvo deltog med sin nye gas-lastbil i Volvo LNG-serien, mens Scanias nye generation af lastbiler til bydistribution i L- og P-serien også var i spil.

Kriterierne for uddelingen af prisen som Årets Lastbil i Europa er bl.a. teknologisk innovation, chaufførkomfort, sikkerhed, køreegenskaber, brændstoføkonomi og miljømæssigt aftryk.

Tyrkisk produktion

Bag Ford F-Max står Ford Trucks, som hører under det tyrkiske joint venture-selskab Ford Otosan. Ford og Otosan har hver 41 procent af aktierne i selskabet. Resten er i fri handel.

Selskabet har med den nye langturstrækker ambitioner om for alvor at få fodfæste på hele det europæiske marked for fjerntransport.

Drivlinen i Ford F-Max består af en 12,7 liters Ford Ecotorq Euro 6-motor med 500 hk kombineret med ZF’s automatiske 12 trins Traxon-gearkasse.

Nyt førerhus

Førerhuset er helt nyt, og den tyrkisk producerede F-Max har forskellige moderne teknologier som ACC, gps-styret PCC, Eco-Roll, flådestyringen ConnecTruck mm.

Fagjuryen lagde vægt på det komfortable førerhus med fladt gulv, fuld bredde og en indvendig højde på 2,16 meter, gode opbevaringsmuligheder og brugervenlige instrumentbræt.

Ny aktør på banen

Formanden for juryen, Gianenrico Griffini, opsummerede ved uddelingen af prisen baggrunden for valget af Ford som Årets Lastbil:

»Med introduktionen af F-Max har Ford Trucks leveret en fint udviklet trækker, som kan blive en betydende ny aktør i det stærkt konkurrenceprægede segment for fjerntransport.«

Prisen som International Truck of the Year (IToY) blev oprindeligt lanceret i 1977 og har været uddelt hvert år lige siden.

25 jurymedlemmer

Bag kåringen står en international jury bestående af transportjournalister, der repræsenterer lastbil-medier i 25 europæiske lande – ét jurymedlem pr. land.

De seneste år har den europæiske IToY-gruppe også bredt sig til at inkludere associerede medlemmer fra de voksende lastbilmarkeder i Kina, Indien, Sydafrika, Brasilien, Japan og Iran – lande, som dog ikke deltager i kåringen af den europæiske pris.

Det danske medlem af International Truck of the Year er Lastbil Magasinets chefredaktør, Rasmus Haargaard.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk