MAN Truck & Bus har netop vundet Truck Innovation Award 2019 – som er en anerkendelse for udviklingen af e-FAS projektet med den første anvendelse af en førerløs lastbil på Level 4-niveau (ud af 5).

Det er første gang, at en selvkørende lastbil på det niveau indsættes i offentlig trafik.

Det er første gang, at prisen uddeles, og hæderen til MAN er en anerkendelse for lastbilproducentens udvikling af aFAS-projektet med en førerløs lastbil, som i flere måneder har kørt og hjulpet til med at udføre vejarbejde på en offentlig motorvej i Hessen i Tyskland.

På IAA messen

Truck Innovation Award blev overrakt til Joachim Drees, adm. direktør for MAN Truck & Bus, ved en pressekonference på IAA-messen i Hannover.

Innovation Truck Award er indstiftet af den internationale IToY-jury for at anerkende den store teknologiske forandring, som lastbilbranchen undergår i disse år.

For at være kandidat til titlen skal lastbilen rumme innovative løsninger, som bidrager til at forbedre effektiviteten i vejtransporten og/eller at nedbringe den miljømæssige påvirkning af samfundet, som vejtransport skaber.

Køreklar lastbil

Det kan være i form af en alternativ drivline, alternativt brændstofsystem, forskellige former for autonom kørsel eller andre nytænkende og innovative løsninger til at styrke lastbilens effektivitet og klimaeffekt.

Der skal være tale om en ”køreklar” lastbil, om end den ikke behøver at være sat i serieproduktion

MAN løb med titlen for aFAS-projektet, som den tyske lastbilproducent satte i gang for fire år siden.

Beskytter vejarbejdere

”aFAS” er en tysk forkortelse for ”automatiseret førerløst sikkerhedskøretøj for arbejde på statslige motorveje”.

Tidligere i år nåede arbejdet så langt, at en førerløs MAN TGM blev indsat på en motorvej i Hessen til at arbejde som advarselslastbil og køre bag ved den lastbil og de arbejdere, som udfører vedligehold af beplantningen langs motorvejen.

Lastbilen har i forsøgsperioden kørt mere end 800 timer og 4.000 km uden mennesker i førerhuset. Der er tale om autonom kørsel på Level 4-niveau (ud af 5), og det er første gang, at en selvkørende lastbil på det niveau indsættes i offentlig trafik.

Kollision bagfra

aFAS-projektet kan potentielt redde liv, da netop de bagvedkørende advarselskøretøjer er meget udsat for kollisioner med bagfra-kommende trafikanter i høj fart.

I stedet for at sidde i farezonen i førerhuset kan chaufføren i stedet deltage i arbejdet i vejkanten med de øvrige og dermed gøre arbejdet hurtigere og mere effektivt.

En klar vinder

Med en samlet pointsum på 93 blev MAN aFAS en klar vinder af afstemningen, hvor MAN ellers havde konkurrence fra fem andre kandidater.

Mercedes-Benz, Volvo og Renault deltog med deres nyligt lancerede elektriske lastbiler, ligesom DAFs hybridprojekt Ecochamps samt ZF’s Innovation Truck til førerløs kørsel ved terminaler også var på listen over kandidater.

Begrundelsen

Juryens formand, Gianenrico Griffini, opsummerede ved uddelingen af prisen juryens begrundelse for at vælge MAN som den første modtager af Innovation Truck Award:

»Med aFAS-projektet har MAN ikke kun leveret en effektiv løsning til at beskytte mobile vejarbejder og dets personale, men projektet har også skaffet vigtig indsigt til brug for den fremtidige tekniske udvikling af fuldt automatiserede køretøjer.«

Kendt jury

Bag kåringen står den internationale fagjury IToY, som i mere end 40 år har uddelt prisen som International Truck of the Year i Europa. De to priser vil fremover blive uddelt sideløbende.

Juryens medlemmer er lastbiljournalister fra førende transportmedier i 25 europæiske lande.

Danmarks repræsentant er Lastbil Magasinets chefredaktør, Rasmus Haargaard.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk