(FRANKFURT)

Ford præsenterer nu den nye Courier i Danmark. Den mindste Transit i sit brede Transit program. Bygget på samme platform som Fiesta og B-Max – og samme motorer: 1,5- og 1,6 liter diesel på henholdsvis 75- og 95 hk – og den prisbelønnede benzinmotor EcoBoost – med tre cylindre og 100 hk.

Vi har prøvet de nye mini-varebiler, som har trillingerne Citroën Nemo, Peugeot Bipper og Fiat Fiorino som eneste direkte direkte konkurrenter.

Vi har kørt fra Frankfurt og op i Taunus-bjergene via stribevis af mindre byer og Frankfurts trafik – og det er en fantastisk komfortabel bil med en høj grad af finish, som normalt ikke ses i så små varebiler.

Fornemt vejgreb
Bilen kører helt entydigt med skarp styring og fornemt vejgreb under alle forhold. Bilen var lastet med et par hundrede kilo ballast, som den ikke havde problemer med at trække. Måske skulle vi et par gear ned i de stejleste bjerge i de tyske Taunus bjerge – men ellers trak den sig op uden at miste pusten.

Bilen har et omdrejningsområde i den dyreste udgave med Eco-Boost 1-liters benzinmotor med tre cylindre og et drejningsmoment på 170 Nm mellem imponerende 1.400 og 4000 omdrejninger – og er mere støjsvaj end benzinmotorerne.

Ford satser på at bilen skal sælges med 10 pct. benzinmotorer – på sigt vil over en fjerdedel være benzinmotorer.

Taber ikke pusten så hurtigt
EcoBoost er da også både hurtig og smidig – og taber ikke så hurtig pusten som dieselmotorerne.

Ford mener det er første gang, at man har så små varebiler – men Courier navnet blev brugt i 1991 til en Van-udgave af Fiesta – hvor varerumsdelen var hævet. Dørene åbner 90 grader.
Den nye Courier EcoBoost har over 19 km/t, hvilket er fint for en benzinmotor. Dieselmotorerne klarer over 26 km/l.

Faktisk har Ford brugt Courier navnet i USA siden 1952 til en varebilsudgave af en lokal sedan-model – men man skal jo holde fast ved sine brands.

I Danmark i august
Den lille Courier ventes til Danmark i august måned, men vi har været en smuttur til Frankfurt for at prøve den nye varebil. En bil, som i fronten er tro mod Fords DNA, som kendes fra bl.a. Fiesta og B-Max.

Bilen er meget velformet og byder også på fremragende komfort inden døre. Instrumentpanelet er som i Fiesta – og det er meget let at betjene bilen. Ford byder også på samme sikkerhedsdetaljer som Fiesta, så som esc (ESP) og dobbelt airbag.

Nævnes skal også mulighed for bakkamera integreret i bakspejlet. Der er mulighed for at oplade mobilen – men den sidder i en holder i instrumentbordet. I Danmark har bilen fast skillevæg.

Trailer-assist
Bestiller man sin Courier med anhængertræk, får man trailer-assist med i købet (Trailer Sway Control). Man hjælpes også i gang på en bakke med Hill Start Assist.

Bilen klarer en nyttelast på 660 kg i varerummet på 2,3 liter – 10 pct. bedre end konkurrenterne ifølge Ford. I kabinen er der også 1 cm bedre plads over hovedet.
Der er Stop/Start system på bilen – men ikke City-stop ved hurtig opbremsning, når bilen foran stopper brat, som kendes fra de fleste andre Ford modeller.

I kabinen er der en holder til iPhone med lader – og så lige mulighed for Ford SYNC, hvor der automatisk bliver ringet op til redningstjenester ved uheld.

Der er masser af aflæggeplads – bl.a. en centerkontrol med plads til A4 mapper, aflæggeplads på hylder over forruden, skuffer under sæderne og i handskerum.

Mål: 250 biler
Målet for Ford er 250 biler på et år. Bilen fås fra 92.500 kroner for en 1,5 liters benzin – og vil man til 95 hk er merprisen 6.000 kr, – og videre til 6.000 kr. fr en 1,6 diesel til en EcoBoost med 100 hk til plus 3.300 kr.

Påhængsvognsvægten er fra fabrikken oplyst til ca.  900 kg med bremser i EcoBoost udgaven og 500 kg. for dieselmodellerne – men de danske tal foreligger endnu ikke.

Bilen er testet af Ford over 1,6 mio. km – og hos kunder over 400.000 km. Med strengere tests end Fords personbiler.

Bagdørene åbner op mod 180 grader – åbningen ved sidedørene er 45cm, og varerummet måler 1,6 x 1,2 meter. Nyttelasten er op mod 554 kg.

Bygges i Tyrkiet
Bilen bygges ligesom sine større Transit-brødre i samarbejde med Otasan i Tyrkiet.
Billigste udgave med 1,5 dieselmotor med 75 hk koster fra 92.500 kr. plus moms. 1,6 diesel med 95 hk koster fra 98.500 kr. plus moms og benzinudgaven med Ecoboost teknik og 100 hk koster fra knap 102.000 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk