(MILANO)

Den nye Fiat Ducato er en væsentlig bedre varebil end den nuværende model – det kan vi forsikre læserne om efter to dages kørsel med den nye bil på vejene mellem Milano og Torino.

Det, som man først bemærker, er den bedre samlekvalitet og bedre finish.

Fiat Professionals ledelse understregede ved verdenspremieren forleden i Italien da også, at man har haft fokus på robusthed, pålidelighed og effektivitet, da man udviklede den nye bil – det betyder lavere totalomkostninger, også kaldet TCO – ”Total Cost of Ownership,” siger danskeren Henrik Starup, øverste chef for Fiat Professional.

Begyndte karriere i Danmark
Han trådte sine barnesko hos Iveco North Europe med bas i Kastrup i Danmark i 1990. Han har en bachelor grad fra Copenhagen Business School fra 1989. Han har været tilknyttet Fiat-koncernen i Italien og Tyskland siden 2000 – både for Fiat, Iveco og Case New Holland.

Designet er der gjort mere ud af – lidt mere råt, hvor bilen i stedet for at være med bløde  kurver former nu er mere firkantet.

Der er valg mellem 2-iiters 115 hk, 2,3-liters 130- og 150 HK – og 3-liters 180 hk. Sidstnævnte udviklet af Iveco.

LED lys er standard fra 150 hk udgaven og koster ellers 2.500 kroner ekstra. Kofangeren er tredelt for at gøre skades-reparationer billigere.

Smidig 2,3 liters motor
I 130 hk udgaven var der trækkraft fra 55 km/t eller 1.200 omdrejninger. Denne motor er fortsat særdeles smidig – og den bil, der vil blive solgt mest herhjemme – formentlig over halvdelen af alle bilere

Der er en stærkere kobling, ny og kraftigere foraksel, komposit-bagaksel, samt forbedrede motorer med 10 pct. bedre brændstoføkonomi (fra 17,5 km/l) takket været andre stempler og stempelringe. Og dæk med lav rullemodstand. Vægtreduktionen er på 35 kg.

Chassis og karosseriet er strammet op, så bilen krænger ikke så meget som før – med andre ord bedre køreegenskaber.

Serpentinerveje
Vi kørte på alle slags veje – inklusive motorveje, snoede landeveje, stejle serpentiner-veje og smalle gader i små bjergbyer.

Her fik man indtrykket af det skarpe styretøj, det langt mere letgående gearskift – og den forbedrede ergonomi med justerbart rat (horizontalt) og højdejusterbart førersæde (både for og bagkant). Luftaffjedret sæde kan bestilles.

Bilen har Hill Descend system, der fungerer mellem 4- og 25 km/t og ved fald på 3- til 50 pct.
M: Bedre plastkvalitet.

Ny instrumentering
Instrumenteringen er også fornyet – og plastkvaliteten omkring den mere lækker og knap så hård. Bilen kan fås med navigation, læderrat, sædevarme og sædearmlæn. Med bænkesæde sidder passagererne dog meget lodret. Så er ryghældningen mere skrå med enkeltsæde. Der er i øvrigt masser af aflæggeplads i kabinen.

Sikkerhedsudstyret omfatter bl.a. esc (ESP), bakkeholder, airbags og lane-departure warning (populært: linje-assisten). Antispin-system kan fås ekstra. Nævnes skal også fartpilot.

Desuden  er der skiltegenkendelse, der viser stedets hastighedsgrænse i instrumentbrættet.
Som moden kræver, er der alle moderne kommunikationssystemer inklusive Bluetooth og iPhone stik. Nyt er holdere til telefon og tablet (iPad).

1.000 udgaver af Ducato
Ducato fås i 1.000 forskellige udgaver – med op til 4,4 tons totalvægt. Chassiset er forberedt for opbyggere, som ikke behøver at bore og skære så meget i bilen. Sælgerne hos forhandlerne bliver udstyret med en iPad, så de bedre kan vejlede kunderne ude i marken.

På servicesiden er pærerne lukket inde bag et skuelåg for ikke at skabe kondens, så når de skal skiftes, skal hele lygtehuset skrues af – det klares dog med to skruer.

Priserne vil stige cirka 2,8 pct. i forhold til forgængeren – og prisforskellen mellem 115 hk og 130 hk samt mellem 130- og 150 hk er cirka. 10.000 kr. Mellem 150 hk og 180 hk er prisforskellen 14.000 kr.

Første bil til kunder i august
De første biler leveres til kunderne i august. Men Pierre-Martin Boss, landechef for Fiat Professional, håber at kunne få de første Ducato hjem allerede i slutningen af juni eller juli.
”Vi har faktisk allerede den første sending af Ducato til Danmark. Halvdelen er solgt til vores faste, større  kunder, som skifter deres biler løbende. Vi satser salgsmæssigt på ”Total Cost of Ownership” – og tror ikke på at give store rabatter. Vi tror, at en stab af professionelle salgsfolk og servicefolk betyder meget – at de er dedikerede til erhvervsbiler – og derved skaber et tillidsforhold til kunderne. Derfor tror vi på, at vi vil kunne øge vores markedsandel betydeligt med den nye Ducato,” siger Pierre-Martin Boss.

Fakta – Fiat Ducato 2014:

Ducato-serien: 1.000 varianter.
Vægtbesparelse: Op mod 35 pct.
Forbrug: 10 pct. mindre. Fra 17,2 km/l.
CO2: Fra 153 g/km.
Prisstigninger: Ca. 2,8 pct.
Egenvægt: 20 kg. mindre.
Fabriksopbygninger: f.eks. 3-vejs tiplad.
Bremser: ESP (esc) er standard.
Totalvægt: Op til 4,4 tons.
Forkofanger: 3-delt.
Lygter for og bag: LED fra 150 hk udgave.
Tre udstyrsmodeller: Classic, Tecno og Lounge.
Radio: Med Bluetooth og MP3 afspiller.
Ekstra: 5 tommer touch-screen.
Gearkasser: Manuel eller ComfortMatic fra 2,3 liter.
Terrænkørsel: Traction+.

Leave A Reply