Efter en pause på 23 år har Ford Motor Company i USA nu genskabt én af de mest legendariske biler fra virksomheden – alle SUV køretøjers moder – Ford Bronco.

Bilen er netop præsenteret af selveste topchefen Bill Ford, og bilen kan bestilles i efteråret mod betaling af 100 US Dollars forlods.

Produktionen begynder i begyndelsen af 2021 og levering til kunder i foråret til priser fra knap 200.000 kroner (30.000 Dollars). I første omgang er bilen beregnet til det amerikanske marked.

1,5 mio. biler på 31 år

Bronco nåede at blive bygget i tre generationer – fra begyndelsen i 1966 til anden generation i 1984 til tredje generation i 1992. Produktionen stoppede i 1997.

I alt nåede Ford at bygge 1,5 mio. Bronco. Bronco er navnet på en Pony og kendes på logoet af en hest, der sparker bagud – modsat Mustang, der har et logo af en hest, der stejler. Mustang kom frem to år før Bronco.

For første gang kommer der både en 2- og en 4 dørs version, og som i gamle dage bliver der mulighed for et utal af udstyrsmuligheder.

Otte Bronco udgaver

Der bliver hele otte udgaver – Base, Big Bend, Black Diamond, Outer Banks, Badlands, Wildtrack og First Edition. Dertil en mere human Bronco Sport som en mere normal SUV.

First Edition bygges kun i 3.500 eksemplarer og har alt i udstyr – som en sammensmeltning af Outer Banks luksusmodellen og Wildtrack off road super bilen.

De andre har så udstyr, så man altid kan finde den bil, der passer bedst til ens behov og temperament. Er det ikke nok, så kan man skrue mere på bilerne.

Masser af muligheder

Fra udstyrslisterne er f.eks. at nævne sorte 18 tommer alufælge, LED lygter, læderstue, læderrat, lakerede trinbrætter, stålkofangere og differentialespær – samt man kan vælge gummibelægning på gulvet med afløb – så bilen kan spules ren inden døre.

Man kan også vælge sin Bronco i særlige off road udgaver – f.eks. Badlands og Wildtrack med Spicer differentialespær og DANA aksler samt Terrain Management System – og så følger Bilstein dæmpere og særlig groft mønstrede dæk med.

Indstil efter underlaget

Man kan indstille opsætningen alt efter underlaget – f.eks. Mud, Ruts, Rock Crawl og Baja. Det kendes også for Ranger Raptor, som fås herhjemme – meget er hentet herfra. Andre udgaver har valg imellem Normal, Sport, Eco, Slippery og Sand.

Med de kraftigste dæk er til- og frakørselsvinkler samt rampevinkel opgivet til 43,2-, 37,2- og 29 grader. Frihøjden er på 29 cm og vadedybden 80 cm.

Udvekslingen i krybegearet oplyses til 94.75:1. Eller man kan vælge de mere afdæmpede udgaver til mere normal kørsel, men alle har firehjulstræk.

To benzinmotorer

Der er to benzinmotorer at vælge imellem – alt efter udgave en 4-cylindret 2,3 liter motor med 270 hk og 310 Nm samt en 2,7 liter twin-turbo V6 motor med 310 hk og 400 Nm.

Førstnævnte med en 6-trins manuel gearkasse og sidstnævnte med 10 trins automatkasse. Man kan også vælge udgaver med automatisk 4×4 system eller selv indstille.

Bilen har nyeste SYNC 4 connectivity system og man kan få 8- eller 12 tommer touchscreen. Man kan også få bilen med 360 grader bird view kamera samt trailerstabilitets-system. Og selvfølgelig B&O audio system.

Ford byggede Jeep

Som i gamle dage kan man let tage tag og døre af bilerne. Ligesom i en Jeep.

Men man skal huske, at Ford faktisk byggede 250.000 Jeep biler for den amerikanske hær under anden verdenskrig.

I 1962 spurgte man ejere af Jeep og International Harvester terrænbiler, hvad de syntes om deres biler – og her ud fra udviklede man den første Bronco.

G.O.A.T. system

Man udviklede terrænsystemet G.O.A T. – som betyder Goes Over All Terrain – og den betegnelse bruges også i den nye Bronco.  Den første model kom i udgaven Roadster Open Air, SU pick-up og Wagon. Man fik en bil med 3-trins manuel gearkasse og 105 hk plus 4×4.

Dengang byggede man straks en racerudgave, som vandt en masse løb a la Dakar Rally – f.eks. Baja 1000 i Baja California. Den nye Bronco er blevet testet på de samme off road strækninger – og i Johnson Valley ørkenen.

Der er p.t. ikke meldt ud, om Bronco også skal sælges i Europa – men det kan nok godt ske gennem parallel-importører.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk