Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Ny teknik øger smidighed

Fiat har lanceret deres Talento kassevogn i nyeste udgave, der i de to største udgaver i stedet for 1,6 liters dobbelt turboladet motor nu har fået 2-liter motor med enkelt turbo.

Motoren på to liter virker også mere helstøbt end 1,6 liter biturbo-motoren. I forhold til forgængeren mærker man ogsp en forbedret samlekvalitet og lavere støjniveau. Bilen virker i det hele taget mere komplet.

VOTY.dk har prøvet 145 hk udgaven, som nok er tilfredsstillende for de fleste erhverv herhjemme. Men den kan også fås med 170 hk, hvis man kører med tungere emner og måske tilmed en trailer.
Både 145- og 170 hk udgaver kan køre med to tons trailervægt med bremser.

Testbil med manuelt gear

Nyt er også, at man kan få Talento med dobbeltkoblings automatgear – men testbilen, som vi havde lånt hos ERA Biler i Hillerød, havde dog 6 trins manuel gearkasse. Automatgearet er ellers fremragende. Det manuelle gear er lidt kantet at arbejde med.

Bilen trak rent fra ca. 1.250 omdrejninger – i femte fra 55 km/t, så i bytrafik skal man i fjerde gear – hvor den trækker fra 45 km/t. Sjette gear er overgear – her trækker den rent fra 1.500 omdrejninger – eller fra 80 km/t.

Men den 145 hk udgave trækker godt med knap halv nyttelast, som vi tidligere har prøvet i Talentos søstermodel Renault Trafic med samme teknik.

To motorstørrelser

Vi har tidligere også prøvet bilen med 170 hk motor, som selvfølgelig har bedre overskudskraft. 95- og120 hk fås også – fortsat med 1,6-liter motor – hvis man ikke behøver så mange kræfter.

Tryk på en ECO knap, og bilen kører mere økonomisk. Bilen opfylder de nyeste Euro 6 6D temp miljønorm. Bilen kører i snit 13,5 km/l efter WLTP målemetoden, der er mere retvisende end den gamle NEDC metode, hvor der loves ca. 20 km/l.

Bag tankdækslet er der ud over studsen til diesel og en studs til AdBlue, der er nødvendigt til SCR katalysator-teknikken. Et plus er, at frontklappen er forsynet med gasdæmpere, så den åbner let, når man skal ned til teknikken.

Velkørende og kvik

Bilen er ganske kvik og velkørende – også i et hurtigt sving, selv om der er en vis krængning – med læs især.

På langture og motorvejskørsel hører man lidt til motoren – men på landevejen er der et fornuftigt støjniveau.

Roses skal fodpladen, så man kan hvile venstre fod under turen. Der var også varme i førersædet og armlæn

Lidt lodret siddestilling

Testbilen var udgaven Professionel Plus. Rattet var af læder – med to-vejs indstilling. Dertil LED kørelys, bakkamera, tågelygter. Sidespejle og kofangere var sorte.

Man sidder godt bag rattet, men man sidder (typisk for kassevogne)  noget lodret, som generer på langture. Førersædet havde dog armlæn, højdejustering samt varme. Det kunne dog ikke indstilles trinløst. Dertil justerbar lændestøtte.

Passagerbænk-sædet er endnu mere lodret at sidde i. Vidvinkelspejl i højre solskærm havde bilen også for at få bedre udsyn – dertil havde den dobbelte sidespejle.

Velindrettet kabine

Der er god aflæggeplads i kabinen, bl.a. over instrumentbrættet. Under bænk-passager-sædet er der stort aflæggerum og i ryglænet på passagersædet kan man fælde en plade frem som bord – med kopholder.

Dertil kommer flaske- og kopholdere. Der var dog ikke lås på handskerummet.

Interiøret var præget af ny instrumentering, men testbilen havde dog ikke stor touchscreen og navigation (som ellers er nævnt i materialet). I stedet for var der en lille skærm med radio inklusive USB-stik.

Forbedret sikkerhed

Bilen havde også fartbegrænser og fartpilot – men adaptiv fartpilot fås endnu ikke.

Sikkerhedsmæssigt har bilen ellers fået nødbremse. Dertil kommer bl.a. dobbelt airbag, gardin airbag, regnsensor, esc stabilitetskontrol samt hill start assist (bakkehjælp).

Mange vil nok have svært ved at se forskel på den nye og gamle model, men fronten er let ændret bl.a. med andre lygter med signatur-kørelys samt ændret kølergrill.

Uændret varerum

Selve varerummet er i det store og hele som tidligere. Der er 20 fastgørelses-kroge rundt om i varerummet. Testbilen havde ingen beklædning i varerummet.

Bagdørene åbner 180 grader. Testbilen havde en luge mellem varerum og kabine, så man kan fragte længere genstande.

Fiat Talento bygges på Renaults franske Sandouville fabrik ved Le Havre i Normandiet.

Tekniske data Fiat Talento Professional Ecojet 145 hk L2H1:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Miljø: Euro 6.
Slagvolumen: 1.997 ccm
Ydelsen: 145 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 350 Nm v. 1.500-2.000 omdr.
Brændstofforbrug-gennemsnit: 13,5 km/l.
CO2 udledning: 198 g/km.
Topfart: 176 km/t.
Gear testbil: 6 trins manuel.
Dæk: Good-Year Eagle Efficient Grip Cargo 215/65 R16c.
Akselafstand: 3.498 mm.
Varerumsmål: 2.937 x 1.662 x 1.387 mm.
Mellem hjulkasser: 1.268 mm.
Sidedør: 1.030 x 1.387 mm.
Bagdøre: 1.391 x 1.415 mm.
Frihøjde: 160 mm.
Læssehøjde: 552 mm.
Totalvægt: 3.050 kg
Køreklar vægt: 1.944 kg.
Lasteevne: 1.223 kg.
Varerum: 6 kubikmeter med luge i adskillelse.
Trailervægt: 2.000 kg.
Pris: ekskl. moms 177.800 kr.