Mens store firehjuls-trækkere har været upopulære i brede kredse gennem finanskrisen, så har de mindre SUV-bilmodeller været mere spiselige – og de senere år er salget steget i hele Europa.
Ford havde måske lidt af et hængeparti med Kuga – for den havde design- og udviklingsmæssigt nogle år på bagen med en lancering tilbage i 2008 – men nu er den på banen i en ny og moderne udgave.
Nyheden blev udstillet i Europa som prototype på Genève Motorshow i fjor – og salget begynder herhjemme i foråret i samme prisniveau som før.
Fra 185.000 kr. plus moms
Prissætning handler mest om priserne på konkurrenternes biler. Prisen for en Kuga Van benzinudgave vil ligge på cirka 185.000 kroner plus moms. (370.000 kr. som hvidepladebil).
Kuga skal som model sælges både i Europa og Asien – samt i USA som Escape. Allerede i 2011 blev den vist på en biludstilling Los Angeles – som før-serie-model – med debut på bilmessen i Detroit sidste år.
Stort set er den nye Kuga og Escape ens. I forhold til forgængerne er der bedre plads i kabinen. Instrumenteringen er hentet fra Focus/C-Max.
Dobbelt-koblings gearkasse
Motorvalget er to diesel på 140- og 163 hk og en Ecoboost benzinudgave på 150 hk.
Fords dobbelt-koblings gearkasse fås kun med dieselmotorer – automatkassen til benzineren er mere traditionel. Benzinmotoren har 25 pct. bedre økonomi end i forgængeren – dieselmotoren (genbrug) har 10 pct. bedre økonomi (16,9 km/l).
Sikker på vejen
Kuga fås med et nyt firehjulstræk(AWD), hvor momentet er delt mellem for og bagaksel (mod før et Haldex–system). Det nye system analyserer kørselsforholdene lynhurtigt og justerer derefter kraftfordelingen til de hjul, der giver bedst styring og acceleration.
Kuga har fra Focus og C-Max arvet det berømmede TVC system (Torque Vectoring Control) – et elektronisk differentiale, der bremser hjulene med mindst vejgreb. Fint i vintervejret.
Et kurve-kontrol-system hjælper tillige én gennem en situation, hvor man kører for hurtigt ind i en kurve – måske ved en motorvejsafkørsel. Så sættes farten ned med 16 km/t pr, sekund, oplyser Ford.
Nyeste teknologier
Kuga er ellers fyldt med Fords nyeste teknologier, hvor de fleste dog skal bestilles ekstra.
Heriblandt aflæsning af trafikskilte, Blind-spot (advarer med lys i spejlene mod gemte biler på siden af en), hjælp til at parkere bilen uden at bruge rattet, hjælp til at holde sin vejbane og advarsel, hvis man krydser over i en anden bane, advarsel mod træthed og trailer-stabilitets system. Dertil det stemmestyrede SYNC-system.
Bilen har fået et kvalitetsløft – ikke mindst i kabinen – og der er bedre sæder og dermed bedre komfort end tidligere.
Let åbning af bagklap
Men der kunne godt være mere aflæggeplads – Kuga byder foruden handskerum og midterboks mellem sæderne kun på aflæggeplads i dørene og lidt foran GPS.skærmen.
Måske der i Van-udgaven kunne blive plads til et aflæggerum (geværrum) under varerumsgulvet.
Ford har som en nyhed indført en enkelt måde at åbne bagklappen, når man nærmer sig bilen belæsset med varer. Sæt foden ind under kofangeren – og klappen åbner. Ikke dumt til en erhvervsbil.
5 EuroNCAP stjerner
Bilen har i øvrigt fået fem stjerner i EuroNCAP crashtesten – takket været bl.a. fuld sikkerhedspakke.
I USA har Ford arbejdet med Hybrid-Plug-In system til den tidligere Escape-model – en forskning, der forventes at fortsætte. Det vil derfor også kunne ses i Kuga-udgaven på sigt.