Ford Trucks vil udarbejde en dual-fuel brintudgave af deres F-Max lastbil, som netop er introduceret i Danmark.
Derfor er der indgået samarbejde med det hollandske selskab CMB. TECH, som er eksperter i brintteknik – og som skal ombygge F-Max lastbilerne.
Det Antwerpen baserede selskab er også kendt for maritime brintløsninger.
Dieselmotor skal ikke justeres
Ombygningsprocessen kræver ingen justeringer af den traditionelle dieselmotor, kun en brintindsprøjtningsring tilføjes til forbrændingsprocessen – hvilket gør konceptet meget skalerbart.
Med dual-fuel-teknologi suges brint ind i forbrændingskammeret, hvilket kræver mindre dieselindsprøjtning for at drive motoren.
Ombygningsprocessen begynder med montering af brinttanke på lastbilerne og installation af CMB.TECH’s indsprøjtningsteknologi på motoren.
Back-up løsning
Konverteringen til CMB.TECH’s brintlastbil kan reducere det traditionelle brændstofforbrug – og bevarer en backupløsning til de situationer, hvor brinttankning ikke er mulig.
Mens dual-fuel-teknologi kun er en kortsigtet løsning, vil dette samarbejde muliggøre udbredelsen af brintdrevne lastbiler på mange kontinenter.
Det gælder også Europa – forud for den udbredte anvendelse af mono-fuel brint ICE (Internal Combustion Engine) motor og FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) teknologier.
Ombygning tager tre dage
Ford Trucks og CMB.TECH har arbejdet i tre år på at gennemføre projektet. Det vil tage tre dage at ombygge hver lastbil.
CMB. TECH er en cleantech-virksomhed, der bygger, ejer, driver og designer store marine og industrielle applikationer, der kører på brint og ammoniak.
Selskabet tilbyder også brint og ammoniak brændstof til sine kunder, enten gennem egen produktion eller ved at købe det fra tredjeparts-producenter.