Milliardtab på det europæiske bilmarked får nu Ford Motor Co. i USA til at omstrukturere hele sin europæiske produktion, og lukke historiske fabrikker. 6.200 medarbejdere står så uden job – dels fra job på fabrikkerne, dels fra administrationsjob i Fords europæiske datterselskaber.
Genk-fabrikken i Belgien byggede i mange år Ford Transit, inden produktionen blev flyttet til Kocaeli i Tyrkiet. Senest har det været stedet, hvor modellerne Mondeo, S-Max og Galaxy produceres – denne produktion flyttes til Valencia i Spanien. For at skabe nok plads til Mondeo produktionen, vil Ford så flytte produktionen af Focus C-Max og Grand C-Max fra Valencia til tyske Saarlouis – hjemsted for Ford Focus.
Southampton i Sydengland har bygget Transit siden 1972 – nu skal Tyrkiet også står for de biler, der skal sælges i Storbritannien. Fabrikken i Dagenham er hjemsted for en stor del af Fords presseværtøjer til pladedele.
Skal genskabe god økonomi
Fabrikslukningerne skal være med til at genskabe sorte tal på bundlinjen fra 2015. I indeværende år ventes tabet at blive ni mia. kroner – eller tre mia. kroner mere i tab end forventet.
Fords finanschef Robert L. Shanks udtalte fornylig, at Ford ydermere forventer, at 2013 også bliver et dårligt år med tab på niveau med i år.
Gennem fabrikslukningerne vil Ford sænke produktionen med 355.000 køretøjer – et fald på 18 procent. Det vil brutto spare bilgiganten for ni mia. kroner om året. Men der vil stadig være mange følgeudgifter ved at lukke fabrikkerne.
Der er 5.700 medarbejdere i de tre fabrikker, men totalt er der tale om 6.200 medarbejdere, som der ikke er brug for mere, da 500 administrative stillinger i importselskaberne i Europa også fyres. Det svarer samlet til 13 procent af Fords samlede arbejdsstyrke i Europa.
Market faldet 20 pct.
For fabrikken i Dagenhem betyder det ikke en total lukning. Men en omlægning, så der fra 2016 skal produceres den næste generation 2-liter dieselmotorer, som udvikles af ingeniører i Fords udviklingscentrum i Dunton. Desuden skal motorfabrikken i Bridgend i Wales omstilles fra benzin til dieselmotorer.
Hos Ford vil man prøve at hjælpe de berørte og deres familier – som underleverandører – så meget som muligt.
Ford har arbejdet i et marked i Europa, hvor salget siden 2007 er faldet med 20 procent – til et niveau som i begyndelsen af 90’erne. Man forventer ikke en bedring de kommende år. Med de nye planer er Fords andre europæiske fabrikker fredet – i hvert fald på denne side af 2016.
Stephen Odelle, chef for Ford i Europa, understreger, at beslutningen om at lukke fabrikkerne er en fundamental bestanddel af den plan, der skal styrke Ford i Europa og genskabe den profitskabende vækst.