Van of the Year, Året varebil i Europa 2013, kommer nu på det danske marked. Fords anmelderroste Transit Custom er lidt mindre end den nuværende Transit – men passer bedre til konkurrenterne i størrelse – så som som VW Transporter og trillingerne Renault Trafic, Nissan Primastar og Opel Vivaro.
Lidt større – og mere i størrelse som den nuværende Transit – er så trillingerne Fiat Ducato, Citroën Jumper og Peugeot Boxer.
Til gengæld kommer Ford så næste år med en større Transit, der passer til konkurrenter som Mercedes-Benz Sprinter, VW Crafter, Iveco Daily samt trillingerne Renault Master, Nissan NV 400 og Opel Movano.
Som en personbil
Transit Custom er uden sidestykke den mest personbilsagtige kassevogn at køre i – med silkeblødt gearskift og lavt støjniveau, som dog skyldes ekstra isolering af kabinen, da motorerne er genbrug fra den hidtidige Transit.
Køreegenskaberne er også i særklasse med meget præcist styring. Alle Custom modeller har forhjulstræk. Baghjulstræk kommer alene i den kommende større Transit.
Der mangler dog fortsat plads til at strække venstre ben – på grund af hjulkassen – og speederpedalen virker lidt for højt monteret.
Størrelsen til trods er der plads til tre europaller i selv den korte udgave. En luge i bagvæggen åbner for et rum under passagersæderne – og gør det muligt at køre med endnu længere emner.
Sammenligning
Vi har testet den ganske kort op mod dens nok værste konkurrent, VW Transport i BlueMotion udførelse. Men med test-Ford’ens 155 hk motor mod Transporterens 114 hk, virkede sidstnævnte noget bovlam – så 125 hk ville være mere ligeværdigt.
De laster dog begge omkring et tons og mindste rummål ligger også tæt med 5,8 kubikmeter. Til Transporter og 15,95 kubikmeter til Transit Custom. Bedste økonomi i Transporterserien er netop BlueMotion med 15,9 km/l, mens bedste Transit når 15,4 km/l i gennemsnit. Begge har start/stop teknik.
Ford har tydeligvis også lagt den nye Custom tæt op ad Transporteren med hensyn til priser. BlueMotion udgaven med 114 hk koster fra 217.000 kroner. En Transit Custom fra 192.500 kroner med Trend udstyr.
Men begge biler har et væld af modelvarianter, som passer bedre sammen. Vores Transit-testbil var lånt i Tyskland og havde anderledes specifikationer end de danske modeller vil få.