Det er ikke længe siden, at der var rygter om, at Ford ville skrotte deres store MPV-modeller S-Max og Galaxy.

Med lancering i 2006 og med facelift i 2014 ville mange mene, at en ny model burde indtage scenen.

Efterhånden bliver mange MPV-modeller i branchen udfaset til fordel for SUV og Crossover-udgaver – hvor Ford i dag har succes med Kuga. Især som plug in hybrid.

Hybrid ikke nyt hos Ford

Fords Mondeo har også været på plakaten længe med 140 hk hybridudgave og CVT gear – uden dog at høste de store roser fra anmelderne – især med en anstrengt CVT gearkasse – mens varebilen Transit er lanceret i en spændende plug-in hybrid udgave – dog også med 1-trins CVT automatgear.

Men nu har de store og rummelige MPV-biler fra Ford fået ”nyt liv” og grøn opdatering med netop hybridteknik, som modsat plug-in hybrid teknik ikke skal lades op via en ladeboks. Det klarer bilens system selv.

Både Ford S-MAX Hybrid og Ford Galaxy Hybrid kan faktisk allerede bestilles hos Ford-forhandleren nu. De første biler forventes leveret til kunder i maj.

2,5-liter Atkinson-motor

Teknisk kommer hybrid-modellerne med fuldhybrid-teknik baseret på en 190 hestes 2,5 liter benzinmotor efter Atkinson princippet. Dertil en elmotor med startergenerator, et litium batteri på 1,1 kWh samt en 8-trins såkaldt power-split automatgearkasse.

S-MAX og Galaxy Hybrid, der bygges i Spanien, udleder op til 10 procent mindre CO2 end den tilsvarende EcoBlue-dieselvariant og giver derudover en køreoplevelse, der skulle være mere komfortabel end nogensinde.

Elektriciteten anvendes til enten at understøtte benzinmotorens brændstofeffektivitet eller til at give støjsvag og ren eldreven kørsel på kortere strækninger.

Opladning via benzinmotoren

Opladning af batteriet sker automatisk via benzinmotoren og via regenerativ indsamling af energi ved nedbremsning eller under kørsel.

Det fanger op til 90 procent af den energi, der normalt går tabt under bremsning, og anvender den til at oplade batteriet.

Strømmen sendes til elmotoren, der selvstændigt kan drive forhjulene. Motoren kan også klare kortere strækninger på ren el.

Trailervægt på 1.700 kg.

Som Van er der over 2.300 liter plads i varerummet og trailervægten opgives til 1.700 kg. 100 kg. mindre end en 150 hk dieseludgave.

Bilens litium-ionbatteri med 60 celler er placeret i bunden af karosseriet i en stødabsorberende og vandtæt box, som både beskytter batteriet og frigiver mest mulig plads indvendigt.

Elmotoren arbejder sammen med benzinmotoren – og Ford opgiver en brændstoføkonomi på 15,6 km/l og en CO2-udledning fra 146-147 g/km (WLTP).

Glidende skift

0-100 km/t klares på 9,8 sekunder – mod 10,7 sekunder i en 150 hk diesel udgave i dag – mens en redesignet starter-generator sørger for at levere glidende skift mellem kørsel på benzin, ren el og en kombination af begge. Dertil betjenes gearkassen med en drejeknap.

Galaxy-udgaven er en anelse langsommere – er f.eks. 10 sekunder om at nå 100 km/t og da Galaxy ikke er så aerodynamisk, bruger den en anelse mere brændstof – nemlig fra 15,4 km/l.

Generelt sikrer hybridteknikken en lidt hurtigere acceleration fra stående start og derved lidt smidigere kørsel.

Følg kørselsmønster på display

Bilerne har fået nyt 8 tommer digitalt display i instrumenteringen. Her kan man følge kørselsmønster og brændstoføkonomi, mens teknologien Brake Coach hjælper med gradvis nedbremsning for at indsamle mest mulig opladningsenergi til batteriet.

Bilerne kommer i to udstyrsvarianter, Titanium og ST-Line. Dertil kan man få en særlig X-Line. ST-Line har iøvrigt en sportsafstemt undervogn.

Sikkerhedsudstyret omfatter bl.a. adaptiv LED lygter (X-Line), automatisk klimaanlæg, adaptiv fartpilot (X-Line,) linjevogter, Blind Spot information, p-sensorer og Fords SYNC 3 connectivity system.

Priser på S-Max og Galaxy

S-MAX Hybrid Titanium koster fra 427.280 kr. Priserne på S-MAX Hybrid ST-Line starter fra 477.230 kr. Prisen på Galaxy Hybrid Titanium starter fra 501.440 kr.

X-Line tilbydes som et introtilbud til begge udstyrsvarianter af S-MAX Hybrid til blot 10.000 kr. (normalpris 46.480 kr.).

Benzin-hybrid modellen og diesel-udgaven med automatgear koster ifølge Fords hjemmeside begge 427.000 kr. på hvide plader i Titanium udgave – og 50.000 kr. mere som ST Line.

Varevognsudgaver

Ford har endnu ikke meldt Van-priser ud på hybridmodellerne.

Men billigste S-Max Van diesel med 5-trins manuelt gear koster i dag godt 236.000 kr. plus moms. ST-Line koster 262.000 kr – mens ST Line automatic koster 304.000 kr.

På hvide plader koster sidstnævnte som allerede nævnt 477.000 kr. Det samme som hybridudgaven. Så en Van kunne f.eks. også koste 304.000 kr. plus moms.

Penge at spare

En Galaxy diesel koster 279.000 kr. plus moms og 433.000 på hvide plader. Med automatgear 312.000 kr. plus moms som Van – og 501.000 kr. på hvide plader.

Hybridudgaven koster som allerede nævnt det samme – altså 501.000 kr. på hvide plader.

Så som Van kunne prisen være 312.000 kr. plus moms

Komfortable og velkørende

Vi har tidligere kørt både i S-Max og Galaxy, og man må sige, at der er tale om særdeles velkørende og komfortable biler med bl.a. med mulighed for el-drevne sæder og glassoltag.

Masser af plads – også til godset – med el-drevet bagklap, midterboks og stort handskerum – evt. med lås. Varerummet (S-Max) måler (ifølge Fords hjemmeside) 1.705 x 1.370 x 910 mm, bagdøren 1.190 x 780 mm og sidedøren 460 x 775 mm – og læssehøjden 650 mm.

Så det stjæler ikke pladsen i varerummet, som det er tilfældet i Mondeo hybrid-modellen, hvor hybriddelen tager 11 cm af højden.

Masser af udstyr

Seneste Galaxy og S-Max, som vi har prøvet, havde nøglefri start, linjevogterstofsæder med varme, læderrat, skifteplader bag rattet i forbindelse med automatgear, usb-stik, fartpilot, p-alarm og parkeringshjælp, 17 tommer Michelin lavprofildæk på alufælge, LED kørelys og start-stop funktion.

Sikkerhedssystemerne omfatter nødbremse – men ikke adaptiv fartpilot (i de nye hybrid-udgaver kun standard i topmodellen X-Line).

Det burde personbiler til cirka en halv million kroner have i dag. Men det kan dog fås – faktisk selv til Fords Transit varebiler.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk