Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Hybrid fra Formel 1

Underligt nok har Folketinget valgt at gøre beskatningen af hybridbiler større end af benzinbiler uden hybrid – for en 4-cylindret 1,6 liters Clio E-Hybrid med sugemotor og 140 hk betyder det om måske 20.-50.000 kroner mere, men som Van omkring det halve.

Knap 168.000 kroner plus moms ifølge prislisten for den prøvede R.S.. Inden ændringen i beskatningen var en basis E-Tech Zen sat til 117.700 kroner plus moms. Nu er prisen for denne udgave 30.000 kroner mere plus moms.

Uden hybrid kan man forøvrigt kun vælge en udgave med 90 hestes motor – i samme R.S. trim slipper man 20.000 kroner billigere end E-Hybrid – stadig ex moms. Og dieseludgaver figurerer heller ikke på salgslisten længere.

Stop for turbo-udgave

Men – Renault Danmark har af miljøhensyn nu valgt ikke have den hurtige 130 hk turboudgave med 7-trins dobbelt-koblingsudgave på markedet – men der er fortsat mulighed for at finde lagerbiler hos forhandlerne.

Man skal bare vide, at turboudgaven kører 17,5 km/l – mens E-Tech udgaven klarer 22,5 km/l. Ser man på præstationerne kører turboudgaven 200 km/t og E-Tech 180 km/t – og turboudgaven når 100 km/t på ni sekunder – E-Tech på 9,9 sekunder.

Men ved stoplyset sikrer hybridteknikken hurtig igangsætning. Turboudgaven er i de første sekunder lidt tøvende ved hurtig acceleration – men så kommer accelerationen ret voldsomt.

Svingende omdrejningstal

Omvendt er der hurtig appel på E-Tech fra starten. Her er irritationen, at omdrejningerne går op og ned uanset chaufførens reaktion – men det er meget normalt i en hybridbil.

Endelig var vi gladere for turboudgavens dobbeltkoblings-gearkasse med syv trin inklusive skifteplader bag rattet – end E-Hybrids 4-trins automatgear, som Renault kalder “Smart” multimode gearkasse. Men den virker dog fint.

Hybridteknikken, som er inspireret af teknikken i Renaults Formel 1 racerbil. sikrer hurtigere og blødere acceleration fra start og dermed mere smidig kørsel. Det er el-motoren, der iøvrigt driver hjulene på bilen – og oplader batteriet.

Flere køremodeller

En særlig “e” knap betyder, at man kan bede om ren eldrift. Man kan iøvrigt vælge imellem eco, sport og my sense køremodeller.

Dertil højspændings starter og generator – der bl.a. sikrer elektrisk start. Via en særlig app (over mobiltelefonen) kan man indstille flere tekniske detaljer – bl.a. omkring køling og varme.

Bilen byder bl.a. på en B-gear, hvor bilen samler strøm op, når speederen slippes – såkaldt regenerativ opbremsning – og det betyder også, at man ikke skal anvende bremsepedalen så kraftigt. En detalje, som i reglen kun ses på egentlige elbiler.

80 pct. af tiden på el i byen

Den nye Clio E-Tech Hybrid, som den hedder, har et 1.2 kWh batteri (230 V) som giver pæne besparelser på brændstoffet.

I bykørsel vil den køre elektrisk i 80 pct. af tiden, fortæller Renault. Forbruget er i bykørsel 40 pct. lavere end normalt for Clio benzin.

Clio-modellen, der i år fejrer 30 års jubilæum, bliver med hybridsystemet 25 kg. tungere end standardmodellen. Batteridelen er fra japanske Hitachi.

Trailervægt fortsat 900 kg

Som hybrid har bilen en trailervægt på 900 kg – ligesom modeller uden hybridteknik. Hybrid- og batteriteknikken betyder lidt højere egenvægt – og der er stjålet lidt af varerumspladsen (cirka fire centimeter gulvhøjde).

Køreegenskaberne er gode i Clio – her er der ikke ændret noget mærkbart fra turbo- til E-Tech modellen.

R.S. modellen (det står for Renault Sport) har bl.a. skålformede sportssæder med læderkanter. Sædet holder chaufføren godt fast i hurtige sving.

Der er desuden røde stiklinger – som mange andre steder i kabine og på instrumentbræt/dørsider – samt kevlar-look.

Men førersædet indstilles ikke trinløst (med rulle) – og operationen foregår ved sædets forkant.

Lige kørestilling

Men til at fuldende den sporty førerplads er pedalerne med aluindlæg – det gælder også fodhvileren, som jo sikrer en lige kørestilling – og det tykke læderrat. Læg dertil bilens 205/45 R17 dæk på smarte alufælge.

Sikkerheden kan man også fremhæve – bl.a. nødbremsesystemet. Testbilen havde desuden adaptiv fartpilot, Blind Spot assistent, skiltegenkendelse, træthedsregistrering, bakkamera, p-sensorer og linjevogter.

Udstyrsmæssigt skal vi nævne 1-zone klimaanlæg, sædevarme, to usb-stik samt nøglefri start og elektrisk håndbremse. Der er er stor 9,3-tommer touchscreen med navigation.

Van med 1.000 liter varerum

Udvendigt kan vi udover alufælgene nævne spoilerkit, LED signatur-kørelys, aluindsatser under for- og bagkant, tågelygter for og bag – samt at spejlene vipper ind, når man låser dørene.

Udstyret var det samme i begge de to Clio-modeller, som vi har prøvet – nemlig R.S. En del af dette udstyr indgår i særlige pakker – bl.a. førerassistentpakke og premiumpakke.

Som Van udgave savner vi handskerumslås, men der er to fastgørelses-øjer i varerummet. Vi målte læssehøjden til 770 mm og den indvendige læssehøjde til 240 mm. Varerummet rummer cirka 1.000 liter.

Tekniske data Renault Clio E-Tech hybrid R.S. Line:
Motor: 4 cyl. – 16V. uden turbo.
Slagvolumen: 1.598 ccm.
Ydelse totalt: 140 hk v. 5.600 omdr.
Moment: 1144 nm v. 3.200 omdr.
Forbrug snit WLTP: 22,5 km/l.
CO2 udslip: 99 g/km.
Læssehøjde udv./indv.: 770/240 mm.
Mål sidedør: 280 x 765 mm.
Mål bagdør: 600 x 1.020 mm.
Læssehøjde udv./indv: 770/224 mm.
Varerum: 1.320 x 1.205 x 880 mm.
Hjulkasser: 980 mm.
Trailervægt: 900 kg.
Køreklar vægt: 1.313 kg.
Nyttelast: 445 kg.
Varerum: ca. 1.000 liter.
Michelin Alpin 205/45 R17.
Affjedring: Uafhængig for/semi-uafhængig bag.
Bremser: vent. skiver for/tromler bag. ABS, esc.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris på hvide plader: Ca. 260.000 kr.
Pris ekskl. moms Van: 167.680 kr.