Ford og Volkswagen har i dag underskrevet den første endelige aftale om samarbejdet omkring erhvervskøretøjer.

Allerede i juli i fjor blev de to store konkurrenter enige om, at man vi samarbejde om udviklingen af fremtidens erhvervskøretøjer – men først i dag blev der sat ord på, hvad samarbejdet præcist skal gå ud på.

Det handler om hurtigt at kunne opfylde kundernes behov i et marked, hvor der ikke sælges så mange enheder af varebiler som personbiler. Derfor giver samarbejdet mening, da biludvikling er kostbar.

Beholder identiteten

Man vil udnytte de to selskabers know-how til at skabe produkter, der måske er identiske på mange måder, når det gælder teknik, men som bevarer de enkelte mærkers identitet – også kaldet DNA.

Det handler om, at der skal trækkes på sammen hammel – og derigennem udvikle en ny fælles pick-up, en ny fælles 1-tons varebil samt fælles elektriske erhvervskøretøjer. Altså tilbyde flere varianter af erhvervsbiler, som vil have samme platform.

Den nye Ford/Volkswagen alliance vil bygge pick-up modellen – som udvikles og produceres af Ford. Volkswagen vil sælges den som en ny Amarok fra 2022.

Bytte-bytte købmand

Allerede i 2021 vil der blive udviklet en by-bil til Ford- baseret on the seneste Caddy-model, som netop er præsenteret, og som er klar herhjemme sidst på året.

Ford vil ydermere senere udvikle en 1-tons varebil til begge koncerner – som formentlig erstatter henholdsvis Ford Transit Custom og VW Transporter T6.

Volkswagen vil i 2023 tillige – på basis af deres Modular Electric Drive platform (MEBB) – producere en ny elbil, som også Ford får adgang til. Målet er samlet at producere op til otte millioner pick-up modeller, 1-ton varebiler og el-varebiler.

Krise øger behov for samarbejde

”Ikke mindst Corona krisen og de skader, den har forvoldt på verdens-økonomien, viser hvor vigtigt det er at udvikle alliancer mellem stærke virksomheder. Det gælder bl.a. om at sænke udviklingsomkostninger og sænke distributionsomkostninger af erhvervsbiler og elbiler – for at forbedre de to virksomheders positioner,” sagde Dr. Herbert Diess, Volkswagen Group CEO.

Fords øverste chef, CEO Jim Hackett, kunne tilføje, at den nye alliance kommer på et tidspunkt med voldsom entusiasme overfor forbundne køretøjer i en spændende verden.

”Denne alliance skaber en enorm mulighed at finde – og løse – mange af de udfordringer, der er omkring verdens transportbehov, og derved skabe ekstraordinære fordele for kunderne – netop når deres selskaber er nødt til at være selektive overfor, hvordan de bruger deres penge,” sagde Hackett.

Vigtige synergier

Ford er kendt for deres Transit og Ranger erhvervsbiler – og Volkswagen for deres Caddy, Transporter, Crafter og Amarok erhvervsbiler.

For de to varebilsproducenter er der tale om mange synergier gennem samarbejdet – så som bedre økonomi i forbindelse med udvikling, produktion og værktøjer. Udviklingschef Jim Farley – COO hos Ford – pegede på det øgede behov for elektrisk transport – hvor Ford indenfor de nærmeste to år vil præsentere eludgaver af Transit varebiler og f.eks. F150 pick up i USA.

Varebilschef hos Volkswagen, Thomas Sedran, pegede på gruppens udviklingsstrategi GRIP 2025+ – hvor alliancen er en vigtig del. At Ford kan bruge Volkswagens el-platform og i det hele taget deres elbil samarbejde betyder bl.a. at man kan opfylde selskabernes forpligtelser overfor Paris aftalen i 2015.

600.000 Ford biler på MEB platform

Ford regner med, at man kan levere 600.000 elkøretøjer på MEB platformen fra 2023 – som designes og udvikles af Ford i Tyskland – og den vil følge Fords egen el-bil Mustang Mach-E, som dukker op næste år.

Dertil kommer udviklingen af selvkørende biler, hvor de to bilproducenter også vil samarbejde. Det sker på basis af teknologi fra Argo Al virksomheden i amerikanske Pittsburg. Det handler om produkter til både Europa og USA – p.t. kendt som SDS.

Al samarbejdet mellem Volkswagen og Ford vil ikke betyde, at man skal være ejet af hinanden – i salgsleddet vil konkurrencen fortsætte med uformindsket styrke mellem de to virksomheder.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk