En ny og kraftigere udgave af Jeeps mellemmodel Compass præsenteres inden længe herhjemme – i første omgang kommer den med forhjulstræk og senere med firehjulstræk, som jo er Jeeps særkende.

Bilen tilbydes også som Van. Priser foreligger dog ikke endnu.

Hurtigere levering

Jeep er en del af Fiat Chrysler gruppen (FCA), og Compass bliver den anden Jeep model, der skal bygges i Europa i stedet for i USA – efter Renegade – nærmere bestemt i Italien. Det sikrer hurtigere leveringstid – i alt på tre uger.

Den nye Compass kommer med en ny motor, forbedrede køreegenskaber og en række nye digitale services og sikkerhedssystemer.

Større drejningsmoment

Den nye Jeep Compass kommer den med en ny benzinmotor, der er en del af FCA’s familie af GSE-motorer (Global Small Engine). Der er tale om en firecylindret turbomotor på 1,3 liter, som yder henholdsvis 130 eller 150 hk og 270 Nm – hvilket er op til 40 Nm mere end den tidligere 1,4-liters benzinmotor.

Udgaven med 130 hk kommer med en manuel sekstrins gearkasse, mens motoren med 150 hk kommer med en sekstrins automatgearkasse med dobbeltkobling (Dry Dual Clutch Transmission, DDCT).

Begge udgaver er forhjulstrukne, og dermed bliver den nye Compass den første i rækken, der kombinerer forhjulstræk med automatgear.

Op til 240 hk i 4×4 udgave

Herhjemme kommer den nye Compass i udstyrsvarianterne Longitude (med 130 hk) og Limited (med både 130 og 150 hk).

De firehjulstrukne udgaver af Compass kommer senere på året i form af plug-in-hybriderne Compass 4xe. De vil kombinere en elmotor og en GSE-motor på 1,3-liter, der tilsammen yder enten 190 eller helt op til 240 hk.

Turboen i den nye motor er tilpasset motoren, så man får god respons ved lave omdrejninger og reducerer CO2-udlednigen. Den nye motor er også mere økonomisk end forgængeren.

Bedre komfort på dårlig vej

Køreegenskaberne er forbedret takket være en fintuning af styretøjet samt forbedringer af undervognen, der nu omfatter en ny type støddæmpere (Frequency Selective Dampning).

Det skulle give bedre affjedring uden at gå på kompromis med komforten på dårlige veje – og mere stabil ved sving ved højere hastigheder – samt mindre krængning samt mere stabilitet ved opbremsninger.

Som noget nyt, kommer Compass med automatgear og 150 hk også med en ‘Sport’-køreindstilling.
Den nye Compass kommer med moderne opkoblingsmuligheder så som smartphone og smartwatch.

Adaptiv fartpilot

Bilen har bl.a. kollisionsadvarsel og aktiv vognbaneassistent samt ESC (Electronic Stability Control), ERM (Electronic Roll Mitigation) og front-, side- og gardinairbags.

Derudover fås den nye Compass med BLIS-blinkvinkelalarm, registrering af trafik på tværs, adaptiv fartpilot, bakkamera med dynamiske navigationslinjer samt automatiseret parallel og vinkelret parkeringsassistent.

Fakta om indstillinger:
• My Assistant yder assistance i tilfælde af uheld og nedbrud samt rapporter om bilens tilstand.
• My Car lader føreren monitorere bilen og styre dens indstillinger.
• My Remote gør det muligt at låse døre op og i, blinke med lysene, finde bilen, samt at styre parametre som tilladt hastighed og område ¬– og få besked, hvis de ikke bliver respekteret af føreren.
• My Navigation inkluderer Send & Go, hvilket giver mulighed for at sende en destination direkte til navigationen fra bl.a. sin smartphone samt mulighed for at modtage meldinger om trafik, vejr og fartkontrol og for at søge efter attraktioner.
• My Assistant bliver aktiveret fra fabrikken, mens de andre løsninger er standard i alle udstyrsvarianter og skal aktiveres af kunden.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk