Mercedes-Benz Danmark præsenterer med den nye EQC nu den første elektriske Van, der har en rækkevidde på 356 kilometer efter WLTP standarden. Bilen er den anden rene elbil fra den tyske bilgigant efter SUV-modellen EQC.

EQ betegnelsen står nærmest for elektrisk intelligens – bogstaverne EQ får én til at tænke på IQ, som betyder Intelligenz-Quotient (scoringsmetode til intelligenstest.)

Spændende som varebil

Bilen er i første omgang tænkt som en 8-personers minibus, men teknisk er der intet til hinder for, at man kan ombygge den til en to-personers varebil, som ville være meget interessant til distribution over længere strækninger modsat e-Vito varebilen, der ikke kommer længere ud end 150 km på en opladning (WLTP).

326.000 kroner koster e-Vito, hvor EQV som personbil inklusive moms koster 650.000 kroner. Som Van sparer man alene momsen. Det vil betyde en pris lidt over en halv million som Van for en EQV – hvortil kommer ombygningen.

Opbyggere er klar

VOTY.dk har talt med et par danske opbygningsfirmaer, som var meget interesserede i netop EQV som Van, fordi de havde kunder, som havde brug for en el-varebil med ekstra lang rækkevidde.
100 kWh er batteriets kapacitet.

Økonomisk kan det hænge bedre sammen at køre el-varebil end i varebiler med konventionel drivline – gennem optimal finansiering og afskrivning.

En elbil har ikke så mange sliddele, og det modsvarer på længere sigt stort set det dyrere indkøb. Der er jo heller ikke afgift på en elektrisk Vito.

Mercedes satser på el

Mercedes-Benz satser stort på elektrificering af modelprogrammet i form af både de såkaldte ”milde hybrider”, plug-in hybrider samt rene elbiler.

”Der er ingen tvivl om, at efterspørgslen efter de delvist og helt elektriske modeller fortsat stiger, og derfor glæder vi os meget til at introducere netop denne bil. Sammenlignet med den dieseldrevne V 250 d, som kommer tættest på EQV rent ydelsesmæssigt, så er EQV faktisk mere end 140.000 kroner billigere, og dermed er drømmen om at køre på el også til at realisere for dem, som har brug for den ekstra plads,” siger Jens Lyngholm, som er produktansvarlig for Mercedes-Benz varebiler i Danmark.

Opladning på 45 minutter

Med plads til op til otte personer på hvide plader er EQV et oplagt valg som både familiebil, shuttle og taxi.

Opladning kan foretages ved hurtigladning, hvilket på 45 min oplader batteriet fra 10-80 pct.

Masser af udstyr

EQV modellen tilbydes med intelligente LED-lygter, som selv blænder op og ned efter behov, og der er er lædersæder.

I kabinen har bilen fået nyeste, stemmestyrede MBUX styresystem, som kendes fra de nyeste Mercedes-biler – bl.a. varebilen Sprinter.

Mange funktioner kan også fjernstyres med appen “Mercedes Me”, hvor man blandt andet kan indstille for-klimatisering, så bilens kabine er nedkølet eller opvarmet, mens bilen er koblet til elnettet.

Blind Spot assistent

Derudover er fx digital radio, navigation, parkeringsassistent, bakkamera, tre-zone klimaanlæg samt elektrisk bagklap og tyverialarm som standardudstyr.

Sikkerhedsmæssigt har EQV bl.a. Blind Spot Assist, som advarer om biler og bløde trafikanter i blinde vinkler, linjevogter samt PRE-SAFE systemet, som forudser og forbereder bilen på sammenstød, hvis uheldet skulle være ude.

Der meldes ikke noget ud om adaptiv fartpilot og nødbremse – men det er forhåbentlig standard.

Lang udgave følger

”Som kunde får man rigtig meget bil for pengene i EQV. Vi har nemlig sørget for et højt niveau af standardudstyr, som vi ved, rigtig mange sætter pris på. Der er selvfølgelig også rig mulighed for at sammensætte bilen helt efter eget ønske, men man får faktisk en komplet bil uden at sætte et eneste kryds på listen over ekstraudstyr,” siger Jens Lyngholm.

Senere på året følger en ekstra lang variant til modelprogrammet.

De første EQV kommer til Danmark til efteråret. De vejledende priser for EQV begynder på 693.900 kroner inklusive moms – men ved lancering tilbydes den fra 650.000 kroner som privatkøb, mens beskatningsgrundlaget begynder ved 599.900 kroner.

Fakta EQV:
CO2-udledning (lokalt):  0 g/km.
Elektrisk forbrug: 26,4 -26,3 kWh/100 km.
Rækkevidde: 355 – 357 km WLTP.
Ladestandard: CCS .
Mindste ladetid via wallbox/offentlig ladestation (AC ladning op til 11 kW serie): < 10 t  (0-100 pct.)
Mindste ladetid ved hurtiglader (DC ladning op til 110 kW serie): Ca. 45 min (10-80 pct. SoC)
Træk: Forhjulstræk.
Ydelse: 204 hk.
Moment:  362 Nm (fra 0 km/t.)
Batteri: Lithium-Ion
Batterkapacitet:  100 kWh (90 kWh brugbar)
Længde: 5.140 mm. (5.370 mm kommer senere)
Topfart: 140 km/t (standard), 160 km/t (tilvalg)
Bagagerum bus:  (afhængigt af udstyrsvalg) 1.030 liter eller 1.410 liter.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk