(AMSTERDAM)

Nu skal alle Ford biler være elektriske – bl.a. den to tons Transit, der dog først er klar i 2021, men en ny Kuga hybrid SUV er parat i slutningen af året.

”Alle køretøjer hos Ford skal være elektriske – foreløbig 16 biler, hvor de otte allerede præsenteret i år.”
Det fortalte præsident for Ford i Europa, Stuart Rowley, ved Fords Go Further 2019 konference i Amsterdam i går.

På en nu nedlagt og meget pittoresk sukkerfabrik i bydelen Haarlem udenfor Amsterdam løftede Ford sløret for nyhederne i de nærmeste år – især med fokus på elektriske køretøjer i alle størrelser.

Elbiler i stor målestok

Ford er måske ikke ligefrem de først bilproducenter, der præsenterer elektriske biler – til gengæld er man klar i en stor målestok. Man går fuldt ind for elbiler nu.

De fleste fabrikker havde planlagt at være klar med elbiler i måske 2024 – men politiske krav fik dem til at forcere planerne. Ford har tidligere solgt en elektrisk udgave af den forrige Connect varebil, men kunderne var ikke klar, fortalte talsmænd for Ford i Amsterdam.

Det er de nu, for ellers får de måske ikke adgang til bycentre i nær fremtid.

Alle typer elbiler

”Vi stiller med nu med alle typer af elektriske biler – hybrid, mild hybrid, plug-in hybrid og rene elbiler, men modellerne, som vi præsenterer her i Amsterdam, er blot begyndelsen på vores planer om at skabe intelligente biler til fremtidens mobilitet,” sagde Stuart Rowley.

Der er både tale om varebiler og personbiler – således Transit Custom hybrid allerede i efteråret – og bilen som plug-in hybrid lidt senere. Hybrid-modellen får otte pct. bedre økonomi end udgaven uden hybrid.

Den er testet i London over 180.000 km. Rækkevidden er 500 km med range-extender (1-liter Ecoboost motor) og på ren el når den 50 km.

Som ren el-varebil

Den to tons Transit kommer som ren el-varebil – men dog først i 2021. I Amsterdam kørte den selv ind på scenen – men det var en meget tidlig prototype.

Ford bygger allerede en el-udgave af bilen for Deutsche Post selskabet Steetscooter med deres teknologi, men den nye el-Transit bliver med Fords egen teknologi, blev det understreget.

Ford undersøger netop nu, hvordan man kan optimere strømeffektiviteten af deres elbiler – det sker gennem tests af den specialudviklede Transit Smart Energi Concept, som bygget over to tons udgaven med batterier, så rækkevidden når op på 150 km med fire timers opladning.

Øget samarbejde med opbyggere

Man har i øvrigt et samarbejde med strømudbyderen IONITY, som forventer at opstille 400 ladestationer i hele Europa før 2020.

I øvrigt udvider Ford sit samarbejde med opbyggede fra i dag 100 firmaer til 200 firmaer i Europa. Der bliver også flere Transit-centre – p.t. er der 27 centre i Danmark.

Nævnes skal også Ford Pro-app’en, der er udviklet til at understøtte mindre virksomheder og maksimere deres effektivitet. App’en er klar senere i år. Også indenfor connectivity er Ford langt – det er nødvendigt med den tiltagende trafik, som stiger med 15 pct. om året.

Pakker ud til fods

Her er flådestyring afgørende for varebiler – og det bliver el-varebiler, der kører ind i byen – men de sidste meter skal pakkerne deles ud på budcykel eller til fods.

Med e-handel er det ofte få pakker, der deles ud ad gangen i centrum af byerne – og så er varebiler miljømæssigt ikke optimale. Fords kalder deres system for FordPass, sm arbejder sammen med infotainment-systemet SYNC 3.

”Den trafik, der fungerer i dag, fungerer ikke i morgen,” har Fords øverste chef Bill Ford udtalt.

Ny Kuga og Puma

På personbilssiden kan nævnes 48 Volt mild-hybridudgaver af Fiesta, Focus og Mondeo – og i Amsterdam fejrede en helt ny Kuga verdenspremiere – med tre hybridløsninger, bl.a. plug-in hybrid, der kan køre 50 km. på ren el.

Kugas seneste facelift var for under tre år siden – så det går hurtigt hos Ford. Bilen har samme DNA som f.eks. Mondeo og Focus. Akselafstanden er øget 20 mm – og motoren er en 2,5 liters mild hybrid med 225 hk og otte trins automat gearkasse.

Kuga med hybrid-teknik har dog kun en trailervægt på 1.300 kg. Dieseludgaven fås stadig, og den trækker måske 2,4 tons, var svaret. Man arbejder på større trailervægte på hybridbiler, og det er ikke et teknisk problem – med hybridbiler er tunge på grund af batterierne, så det bliver dyre løsninger, sagde en ingeniør.

El-Mustang som SUV

En nyhed var også en ny mini-SUV, som får det kendte navn Puma, som lagde navn til en mini-sportsvogn i 90’erne – den er faktisk på markedet her i efteråret. Motor: 155 hk.

Endnu mere spændende var en ny super-elbil i 5-dørs SUV udgave – med Mustang som designforbillede – med 600 km rækkevidde.

Endelig viste Ford en ny udgave af SUV-modellen Explorer, som i årevis har været bestseller i USA, hvor den også skal bygges til Europa – med firehjulstræk og syv drive-modes alt efter terrænet. Trailervægt 2,5 tons.
Motoren er en parallel hybrid på 3 liter med forbrug på 32 km/l og 78 gram CO2 udslip. Batteriet er på 13,1 kW – bilen yder 450 hk og har et moment på 840 Nm. Rækkevidde på ren er er 40 km.