Den legendariske V8 har i år 50 års jubilæum. Det blev fejret med en topgearet S 650 specielt udsmykket til Transportmessen i Herning.

Europæiske lastbiler med V8 motorer er efterhånden begrænsede til en enkelt producent – Scania. I år er det endog 50 år siden, Scania præsenterede sin første V8 motor.

Det blev fejret på Transport 2019, hvor Scania udstillede et topgearet udgave i hidsig metalrød lakering med 650 hk.

En hurtig kunde

”Men det varede ikke længe fra udstillingen åbnede til lastbilen var solgt. Vognmand Jesper Møller i Brande var hurtig ude,” siger pressechef Jannie Christiansen.

Den særlige V8-lyd indgyder respekt hos mange chauffører, og Scania bliver da også fortsat kaldt ”King of the Road.”

Men også forsvaret er glade for deres nye Scania lastbiler, hvor Scania over en årrække skal levere 900 enheder af forskellige udformninger – fra de lastbiler, vi kender allerede til armerede udgaver. Bilen på standen var nu en standard lastbil, men brugt som udviklingsmodel – så den er fortsat i Scanias varetægt.

Den lave lastbil

Scania har de seneste år præsenteret sin nye generation lastbiler – og med L- og P serierne er fornyelsen gennemført.

På Transport 2019 viste Scania en udgave, hvor L-førerhuset passer godt – som kroghejsbil, hvor man kan bakke ind i en lav og snæver port og hente containere i gården.

Førerhushøjden kan være så lav som 2.725 mm. Ellers er L-førerhuset blev godt modtage i renovationsbranchen – men også i distributionsbranchen.

Satser på bæredygtighed

Som flere andre udstillere havde Scania også fokus på bæredygtighed – og viste flere typer gas-køretøjer. Både LNG-flydende gas biler, CNG biler med komprimeret gas og HVO-køretøjer, der kører på syntetisk diesel. Alle med begrænsede emissioner. Men desværre en sjældenhed i Danmark.

Region Hovedstaden har købt 12 CNG-lastbiler – men ellers er det gasbusser, som er mest normalt herhjemme.

Plug-In hybrid på vej

”Vi arbejder meget med miljøet hos Scania – og havde f.eks. en hybridbus med i Herning, men i distributionsøjemed vil beboerne være glade for lydløse køretøjer. Vi viste på IAA messen i fjor vores første Plug-In hybrid teknik, som er spændende, fordi den kan køre 10 km lydløst – på ren el. Den er der stor interesse for hos kunderne,” siger Jannie Christiansen.

Når det gælder HVO, er det meget udbredt i Sverige – men der arbejdes på en HVO tank placeret ved Scanias danske hovedsæde. Her har olieselskabet YX i dag både diesel- og AdBlue standere.

Det handler langt hen ad vejen om politisk opbakning – for uden økonomisk subsidiering bliver det svært at sætte miljørigtige drivmidler i gang. For vognmanden handler det jo om økonomi. Et par virksomheder med grøn profil – bl.a. indenfor distribution – har støttet op om f.eks. gas og HVO til distribution.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk