Ford har har ramt ”spot on” med deres nye Kuga SUV-model – ikke mindst takket været en lav indstigningspris.

Især den nyeste 2,5-liters Plug-In hybrid er gået rent ind – og har i sidste måned været væsentligste årsag til en førsteplads på de danske salgslister for personbiler.

VOTY.dk har prøvet den nye Plug-In bestseller – sammen med den nye Van udgave af Kuga udstyret med 1,5-liters EcoBoost diesel motor.

Plug-in hybrid – p.t. ikke som Van

Ford har endnu ikke tilbudt den miljørigtige PHEV udgave af Kuga som Van – selv om mange konkurrenter så som Mitsubishi med deres Outlander og Kia med deres Ceed har udregnet Van-priserne. Fordi det er en del af den grønne udvikling.

Men Ford kan p.t. sælge alle de Kuga PHEV, som de kan skaffe – og kunder må (ifølge en Ford forhandler) vente i hvert fald et halvt år på en ny PHEV model.

Men efterhånden som kommunerne kræver grønne biler i city – så kommer en bil som Kuga PHEV nok også som Van på et tidspunkt.

Til den grønne omstilling

Ligesom det er tilfældet med varebilen Transit Custom PHEV, som er bygget til den grønne omstilling.

Virksomheder, der arbejder for kommunerne, vil også have behov for PHEV-modeller – og andre biler med lavt (eller intet) lokalt CO2 udslip – for at beholde deres kontrakter.

Kuga PHEV i Trend udgave er samtidig den billigste udgave af Kuga til under 300.000 kroner som personbil. Som Van ville det betyde en cirka fra-pris under 180.000 kroner plus moms.

Vi har som nævnt samtidig prøvet en Van-udgave af den nye Kuga i dieseludgave – en 1,5-liters diesel – i Titanium version, som vi venligst fik stillet til rådighed af Ford-forhandler Andersen Biler i Ballerup.

Udstyr koster i skat

PHEV test-modellen var en ST Line, som vil koste cirka 230.000 kroner plus moms – og koster 343.000 kroner som personbil.

Plug-in biler er begunstiget skattemæssigt, så man må konferere med sin Ford-forhandler, hvordan man strikker bilen sammen.

Der kan være forskel på afgifter på udstyr efter de seneste WLTP målinger, hvor større fælge (PHEV testbilen med X udstyr havde f.eks. 20 tommer fælge), er udstyr, som oftest forringer brændstoføkonomi og dermed WLTP forbrugstal – og dermed også ændrer afgiften.

Mange pakker

Ekstraudstyr i Kuga er eksempelvis adaptiv fartpilot (ACC), som på hvide plader koster 24.900 kroner ekstra i en særlig assistentpakke, som dog kan koste det halve, hvis man vælger det samlede udstyr med omhu.

Som Van er priserne jo godt og vel de halve – vores Van diesel-test bil havde således ikke ACC.

Med i pakken får man desuden Blind Spot information (der opdager trafikanter i den blinde vinkel), træthedsregistrering, front- og bakkamera og parkerings-assistent. Typisk Ford er der mange pakker at vælge imellem.

Værd at overveje Full LED lygter

Vores PHEV ST-Line havde således X-pakke, hvor man ud over 20 tommer fælgene bl.a. får de meget roste adaptive ”Full LED” forlygter, som selv sørger for at blænde ned overfor den modkørende bilist, men også holder det lange lys aktivt i ens egen side af vejen.

Vognmand Henrik Guldager fra Nibe fortalte mig forleden, at han med det nye adaptive LED lygtesystem i den nye Volvo FH lastbil kørte tur/retur Spanien uden selv at skulle blænde op og ned for fjernlyset. Det klarede systemet selv. Jeg har endnu kun kørt den nye Volvo FH i dagslys.

I en Kuga PHEV koster den nævnte X-pakke inklusive adaptiv LED og head-up display kun 10.000 kroner ekstra (halv pris som VAN, når det bliver muligt). Merprisen er normalt 22.000 kroner.

Fin basismotor til PHEV

Den PHEV-bil, som vi prøvede, havde adaptiv ACC, men diesel-testbilen havde det ikke. PHEV modellen havde en masse udstyr, som skal betales ekstra for – her skal jeg lige nævne elektrisk hæve-sænke glastag (hvide plader) til 27.250 kroner. Men lækkert er det.

Teknisk er PHEV modellen udstyret med en velfungerende 2,5 liters benziner uden turbo på fire cylindre med 152 hk og 200 Nm. Justeret ind efter Atkinson metoden. Hertil en 131 hk elmotor.

I alt 225 hk – men når man køber en ren plug-in hybrid bil, bør man investere i en ladestander hjemme (eller/og i firmaet) – så ikke man hele tiden skal ud og finde en offentlig ladestander. Men bilen kører ikke nær så agilt uden opladning.

El her eller senere

Man kan så vælge imellem ECO, sne og sport køremåde alt efter temperament. Man kan vælge at køre el nu eller el senere – så man kan planlægge ren elkørsel i bycentrum. Men benzinmotoren har det med at blande sig – selv om man har valgt ren el.

Gearskiftet er det efterhånden klassiske, trinløse CVT gear – som kan virke lidt anstrengt, hvis man speeder op. Men det fungerer bedre end oplevet i tidligere CVT-systemer.

Bedst ville være en dobbeltkoblings-gearkasse – med skifteplader bag rattet – som vi fandt i vores 120 hestes dieseltestbil, som i øvrigt også havde fire cylindre.

Trailervægt højst i diesel

Er det en rendyrket arbejdsbil, man er ude efter, skal man vide, at trailervægten i PHEV modellen kun er på 1.200 kg, mens dieselmodellen må trække op til 2.000 kg. Testbilen dog 1.850 kg. Kørsel med trailer tærer også på strømmen i PHEV modellen.

På vejen kører Kuga-modellen generelt meget behageligt. Man sidder højt – med godt udsyn – og lige kørestilling med velformet fodplade.

De trinløst indstillelige sportssæder i læder giver god støtte – og vi skal også nævnte læderrat, to zoners klimaanlæg, sportsaffjedring, alu-pedaler, linjevogter, nøglefri start, 12,3 tommer touchscreen og navigation.

Fint udstyr som standard

20-tommer dækkene sidder på fede alufælge. Støjniveauet er lavt – med mindre man skruer op for B&O anlægget. Kuga har fint vejgreb. Det er måske bedst i PHEV modellen med det tungere batteri.

Når vi kikker på Van- dieselmodellen med Titanium udstyr, er der til gengæld ikke skruet så meget op for ekstraudstyret.

Men der er da både regnsensor, LED kørelys, 8 tommer touchscreen, Ford SYNC kommunikation, læderrat, stop/start, nøglefri start, navigation, sportssæder med læderkanter, klimaanlæg, alufælge samt  fire fastgørelseskroge- og 12 volts stik i varerummet.

God arbejdshest

Men som nævnt ikke ACC – derimod normalt fartpilot. Titanium udstyret omfatter standard 17 tommer fælge – dog af aluminium.

Som arbejdshest er Kuga fortrinlig – man sidder højt, og varerummet er stort for biltypen med en længde på 160 cm. Der er tilmed aflæggeplads under varerumsgulvet, hvor der i PHEV-modellen gemmer sig et batteri. Og vi skal også nævne en læssehøjde på 71 cm.

Læg dertil midterboks, handskerum uden lås – plus flere USB-stik for opladning af telefoner (i to udgaver).

Faktaboks Ford Kuga 2,5 PHEV:
Motor: 4 cyl. benzin uden turbo.
Ydelse: 225 hk v. 6.100 omdr.
(Benzinmotor 152 hk – el-motor 131 hk.)
Moment: 200 Nm v. 4.000 omdr.
Acc. 0-100 km/t: 9,2 sek.
Topfart: 200 km/t.
Forbrug officielt: 71,4 km/l.
CO2-udledning: 32 g/km.
Batteri: 14 kWh.
Kørsel på ren el: op til 56 km.
Gear: Trinløst CVT.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. ACC (testbil). Aut. nødbremse. Esc.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Dæk: Continental Premium Contact 6 245/45 R20.
Køreklar vægt: 1.844 kg.
Totalvægt: 2.320 kg.
Trailer: 1.200 kg.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris Van Trend fra ca. 180.000 kr. plus moms.
Pris ST-Line (standard) hvide plader: 296.090 kr.

Ford Kuga 1,5 EcoBoost diesel Titanium aut.:
Motor: 4 cyl turbodiesel.
Slagvolumen: 1,5 liter.
Ydelse: 120 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 240 Nm v. 1.600 omdr:
CO2 udslip: 219 g/km.
Topfart: 200 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,1 sek.
Affjedring: Uafhængig affjedring for og bag.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag. Aut. nødbremse. Esc.
Gear: 8-trins dobbeltkobling.
Dæk: Bridgestone Potenza T005 225/65 R17.
Læssehøjde: 710 mm.
Varerum: 1.600 x 1.040 x 880 mm.
Sidedør: 570 x 760 mm.
Bagdør: 1.090 x 910 mm.
Varerum: 1.653 liter.
Trailervægt: 1.850 kg.
Pris ekskl. moms testbil: 229.900 kr. plus moms.
På hvide plader: 319.890 kr.

 

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk