(DUNTON)

Papirarbejdet i forbindelse med de kommende WLTP miljø-love kræver store investeringer af karosseri-opbyggere i form af man-power, når de krævede CO2-beregninger skal gennemføres.

Nu er Ford klar som trouble-shooters.

Mange i bil- og karoseribranchen taler om, at mindre karosseri-opbyggere måske lukker, når EU’s nye WLTP bestemmelser træder i kraft – som er planlagt til efteråret (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure.)

Real Driving Emissions

Senere følger så de reglerne for omfattende RDE målinger (Real Driving Emissions). Men som led i at kunder i øget grad ønsker specialiserede varebiler, så stiger behovet for WLTP homologeringer på samme måde.

Derfor har Ford Motor Co. udviklet en mængde løsninger, som skal gøre arbejdet lettere for karosseri-opbyggere og deres kunder.

Halvdelen ombygges

Ford oplyser, at omkring halvdelen af alle Ford Transit varebilskunder har ønsker til ændringer til deres køretøjer, der kræver ombygninger i større eller mindre grad. Noget, der med de nye WLTP homologeringer kræver en ny CO2-beregning.

”Til hjælp for kundernes forretninger – for kunders Uptime er vigtig – har vi udviklet en hel værktøjskasse, som karosseri-opbyggere kan anvende, når Ford varebiler skal bygges om. Og det vil gribe om sig som led i samarbejdet med Volkswagen om udvikling af nye varebiler,” siger chefen for SV Engineering hos Ford, Simon Robinson.

Fra 45 til 140 opbyggere

Fords arbejde med etablering af denne værktøjskasse, begyndte for tre år siden med 45 karosseri-opbyggere i Europa, der gik i gang med QVM, Qualified Modifier-Programm – i dag er der 140 opbyggere med.

Dertil kommer værktøjet One Stop Shop (OSS) converted vehicles. Fords OSS partnere leverer opbyggede varebiler direkte fra Ford Transit Centre. Flere og flere produkter er tilgængelige over hele Europa.

100 ingeniører i et team

Ford har senest samlet 100 ingeniører i en “Innovation Lab,” der arbejder på at udarbejde certifikaterne i et Special Vehicle Engineering team (SVE) i centret for Fords europæiske udvikling – kaldet Campus Dunton nord for London.

”Vi har bl.a. vægtindikationer på alle vores SV-reservedele, og vi leverer understøttende materiale på video,” fortæller SVE marketingchef, Michelle Rose.

Dertil kommer så udviklingen af prototyper og dele, som foregår via 3D-print teknik. Ford udviklede dette værktøj til Fords varebilsprogram sidste efterår, og det har været tilgængeligt siden september 2019. Siden da er der udarbejdet over 6.000 certifikater.

Online manual til opbyggere

Innovations Lab teamet har sammen med IBM udviklet en online manual til formålet – Body and Equipment Mounting Manual (BEMM), som karosseriopbyggere kan anvende som rettesnor ved opbygningen. Man arbejder også med YouTube og interaktive videoer samt PDF kataloger.

Ford opfatter selv BEMM som en ”Game Changer” i industrien. Men det er også vigtigt at være klar til de nye EU krav om CO2- og WLTP miljøkalkulationer samt 2. Stage CoC dokument for øgede krav til homologering og konvertering (EU Certifikat of Conformity – CoC-dokumentet – der ved stelnummerangivelse henviser til den EU-godkendelse, dergælder for bilen.)

Garantien på bilen bevares

Alt sammen sikrer det, at garantien på bilen kan bevares. Man kan besøge www.ETIS.ford.com/BEMM og lære mere.

Karosseri-opbyggerne indtaster så mål og data på den enkelte opbygning – og får så helt præcise CO2 tal tilbage på et certifikat. På den måde spares der både tid og penge.

Sparer man-power

Opbyggerne slipper for selv at klare de tidskrævende beregninger. Og det betyder også meget for kundernes forretning i sparet man-power.

Det er blevet til en platform, der skal klarlægge samarbejdet mellem fabrik, forhandler, kunde og opbygger ved arbejdet med at bygge specialkøretøjer.

Det nye værktøj, som lanceres inden længe, indeholder fra begyndelsen 10.000 eksempler på opbygninger.

”Conversions Catalogue”

Mange kunder efterspørger også specielle karosseriopbygninger, så mange af disse karosserifirmaer  anvender derfor Fords Special Vehicle-optioner, som der bliver flere og flere af.

Faktisk var den første store Jumbo-udgave af Transit nok begyndelsen på SV Engineering-programmet for en hel del år tilbage.

Ford har endda et ”Conversions Catalogue” for deres varebiler – og det bliver tykkere og tykkere. Så i stedet for at skulle opfinde løsninger, står mange i kataloget – lige til at bestille sammen med bilen.

450 kerneudgaver

”Vores kunder kan vælge imellem 450 kerneudgaver, så de dermed finde den ideelle kombination af bl.a. træk, type, størrelse og nyttelast,” siger Simon Robinson.

Ikke mindst med produktionen af Plug-In hybrid varebiler og på sigt elektriske køretøjer, kommer der udfordringer.

Ford ePower Pack

Men det kan afhjælpes med Fords ePower Pack, hvor karosseri-opbyggere lærer bl.a. om, hvordan man bygger på en elektrificeret bil med tilhørende højspændingsudstyr som el-kabler og batterier.

I forbindelse med ombygninger stiger totalvægten oftest tilsvarende på bilerne, så derfor har Ford også eksperter og ingeniører, som sammen med eksterne virksomheder udvikler dele til bilerne, der bl.a. kan sænke vægtene.

Komposit-materialer

Det gælder bl.a. arbejdet med kompositmaterialer – bl.a. tanke og chassisdele – bl.a. bladfjedre. For sidstnævnte fjedre hentes besparelser på 15 kg.

Mange af de tusindvis af eksperter, der dels arbejder på laboratorierne i Campus Dunton og dels hos underleverandører, er med til at udvikle de nye specialversioner.

Mange eksempler

Det gælder f.eks forhjulstrukne Transit til tungere opgaver så som hestetransporter, ambulancer og campere.

Dertil kommer modeller med lav læssehøjde til pakketransport. I den forbindelse tilbydes nu en Transit 2 tons med øget totalvægt på 4,5 tons med evt. længere akselafstande og 10 trins automatgear.

Modem i alle Transit modeller

Alle Transit er fra i år også udstyret med modem for at leve op til krav om connectivity.

Mange karosseri-opbyggere bruger også mange timer på at sikre arbejdet, når der f.eks. skal svejses på varebiler. Bl.a. bare at skulle afmontere og montere en tank tager måske fire timer.

Men nu kan den ønskede opbygning bestilles fiks og færdig gennem Fords nye SV-katalog.

Kundehenvendelser

Af andre opfindelser kan nævnes 250 Lux LED belysning bagest i varerummet, som var ønsket af det engelske postvæsen Royal Mail – fordi postbudene ikke kunne se forsendelsernes adresser i den tidligere dårlige belysning.

Og 4×4-køretøjer kom med, da det var et ønske fra den store kunde British Telecom.

Nu er det ekstra lys installeret i 80.000 varebiler – og kan i dag eftermonteres til alle.

Reflekser bag på bilen – med lys

Ford har også udviklet en selvklæbende advarselsrefleks til bagdørene på Transit – med indbygget lys.

Der er selvfølgelig også en app, så man kan bruge iPad til at styre en masse funktioner under arbejdet.

Man har også udviklet et system til bilens touchscreen, så man kan styre og konfigurere det specialudstyr, der er bygget på bilen – og det kan også gøres via en fjernbetjening på sin Smartphone.

Klimarum til 40 mio. kroner

Som led i det kommende stigende arbejdspres er man også i gang med at bygge nye faciliteter i Campus Dunton området – f.eks. et nyt klimarum til 40 mio. kroner. Det er projekteret tre år før det kunne anvendes.

Faktisk tester man i Dunton mere end 30 Transit på én gang. Man kan måle fra minus 40 til plus 50 grader i øvrigt. Vi prøvede at opholde os i et minus 40 graders rum i fem minutter – det var rystende.

Til alle Ford erhvervskøretøjer

Ford tilbyder deres arbejde, når det det gælder karosseri-opbygninger af alle Fords erhvervskøretøjer – og det gælder også pick-up modellen Ranger, som vi så har opbygget som et militærkøretøj med spil.

Senere kommer den også i nye udgaver – bl.a. som led i samarbejdet med Volkswagen.

Et helt hjørne i Dunton er allerede dedikeret til Volkswagen medarbejdere.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk