(LOMMEL)
Bakkerne i terrænet på Fords testbane i belgiske Lommel var relativt stejle, men underlaget var tørt – så vores testbil, den nye 2 tons Transit i dobbeltkabine udgave havde ikke de store problemer med at klare opgaven.

Der er ikke tale om en teknologi, der matcher rigtige off-road biler – men et helt nyt system er enkelt og alligevel velfungerende. Modsat det tidligere manuelle system, er det nu 100 procent elektronisk styret. Det gør det især en fordel, når underlaget er løst f.eks. i sne og i mudder.

Ford har udnyttet sensorerne fra bilens esc-stabilitetssystem og antispin-system. Der benyttes en højtydende elektronisk pumpe, som styrer spærring af differentialer og sikrer bedste moment til alle fire hjul – det sker trinløst mellem akslerne.

Hurtig flytning af trækkraft
Det vil sige at systemet kan flytte trækkraft til for-og baghjul, hvor behovet er størst – lige fra rent forhjulstræk til rent baghjulstræk. Det er let at låse systemet – det klares via en knap på instrumentbrættet. Man kan vælge at køre  i Automatic eller Lock (lås). Førstnævnte bruges under de fleste forhold – Lock i vanskeligt terræn.

4×4 transfer-gearkassen og forakslen er integreret i bilens gearkasse – så mervægten fra den normale 4×2 bil er kun 45 kg. Systemet betyder også, at man ikke har hævet bilen – så læssehøjden er uændret.
Teknisk vil man både kunne kombinere 4×4-systemet til 125 og 155 hk dieselmotorerne.

4×4 systemet vil kunne fås til de fleste karosseri-kombinationer – fra L2 til L5. Sidstnævnte er ny med totallængde på ca. 7,8 meter og en ladlængde på over 5,2 meter.

15,8 mete venediameter
Der kan maksimalt fylde 11,5 kubikmeter gods ind i denne bil. Vendediameteren holdes på 15,8 meter for denne L5 model.

Testforløbet på banen i Belgien handlere især om 4×4-nyheden – men en del andre nye karrosserivarianter var tilgængelige på de normale teststrækninger med fast underlag – først og fremmest chassis- og dobbeltkabineudgaver samt den nye L5 udgave.

Med de nye Transit udgaver har Ford fuldendt introduktionen af hele sin varevognsserie: Courier, Transit Connect, Transit Custom og senest 2-tons modellen..

Fra januar i år til juli i år blev der i Europa solgt 123.000 Transit – det er en stigning på 12,5 pct. i forhold til samme periode året før. I samme periode blev salget af Custom modellen fordoblet og salget af Transit Connect steg med 53 pct. Fords markedsandel steg til 10,5 pct. Fords højeste siden 1997.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk