(PARIS)
Endelig. Den nye Volvo XC 90 er klar. Efter flere år med varierende teaser-modeller – f.eks. en coupé – kunne Volvos chef så endelig løfte sløret for Volvos nye XC 90 4×4-model.
I 12 år har den nuværende model fejret salgssucces’er i hele verden. Især i USA. Og herhjemme har XC 90 været en god sællert som varebil – især inden regeringen ændrede reglerne i 2007.
Men salget af varebiler er igen ved at komme op – og hos Volvo Danmark tror pressechef Larsen, at den nye XC 90 gulpladebil som vil få en renæssance. Allerede nu sælges de mange XC 60 Vans.
Første biler herhjemme i april
”Produktionen begynder for alvor i uge 5 – i slutningen af januar – og i april kan vi levere de første biler til kunderne. De første 1927 udgaver skal fejre året, hvor Volvo blev grundlagt – og de blev kun sat til salg på nettet. 47 timer efter var alle solgt – og syv af dem gik til Danmark,” siger Jan Larsen.
Kunde nummer 10 til de specielle sorte modeller med maser af udstyr var i øvrigt fodboldstjernen fra Malmø og nuværende spiller i Paris St. Germain – Zlatan Ibrahimowic, som på en tætpakket stand fik nøglerne til sin nye bil af Volvo Cars øverste chef, Håkan Samuelsson.
Volvo ejes i dag af kinesiske Geely, som har investeret massivt i Volvo – og som har gjort, at man i dag kan vise den første nye bil i en lang række af nye Volvoer, som kommer i ”kølvandet” af den nye XC 90 – og ikke kun Ocean Race specialmodeller.
Ingen kompromis’er
”Volvo XC 90 er en bil uden kompromiser – med at attraktivt design og klasseledende sikkerhedsprogrammer. Vi har sat os for, at der ikke skal dø mennesker eller kvæstes mennesker alvorligt i en Volvo i 2020,” fortalte Thomas Ingenlath, Volvos chefdesigner, på Paris-messen.
Volvo XC 90 kommer medhybris-teknik, der har 40 kilometer rækkevidde på el alene – og som kun udleder 60 gram CO2 pr. km.
Herhjemme er det TJ Karosseri i Ishøj, der skal ombygge den nye XC 90 som varebil.