(ANTALYA)

En helt ny lastbilsserie har set dagens lys. F-Line er navnet – og den er nærmest en let krympet udgave af Ford F-Max, som blev lanceret i Danmark på seneste transportmesse i Herning i år.

Hvor F-Max måler 2,54 meter i bredden, måler F-Line 30 cm mindre i bredden. F-Max er kendt som en 4×2 trækker, men F-Line lanceres fra begyndelsen i en masse udgaver, hvor danske vognmænd nok især vil finde en 6×2 trækker for interessant.

Bilen havde premiere for den internationale presse i den tyrkiske ferieby Antalya for nylig. Mange deltagere havde troet, at Ford ville vise en 6×2 trækker af F-Max, men den er fortsat på bedding.

Bred vifte af udgaver

F-Line blev bl.a. vist som entreprenørbil med op til fire aksler og 8×4, og der var også en renovationsbil, en tankbil og en fejemaskine.

Faktisk havde vi mulighed for at prøve nogle af de nye lastbiler – men kun ”rundt om blokken” – eller rettere rundt om det konferencecenter, hvor premieren foregik.

Spændende 6×2 trækker

Der var naturligvis også en 4×2 trækker i flokken – men vi valgte i vores korte prøvekørsel at satse på den nye 6×2 med manuelt dobbelt-H gear med range- og splitfunktion som i gamle dage.

Dertil en typisk to akslet distributionsbil med sandwich opbygning med automatgear – som også fås 6×2, 6×4 og 8×2.

Vi kan nævne, at gearvælgeren i automatgears-udgaven var placeret i en stilk på ratstammen.

Ny drivline

Vi blev desuden oplyst, at hele drivlinen på bilerne er ny – det vil sige såvel motor som gearkasse – og begge kaldes EcoTorq.

Motorerne er 9,2- og 12,7 liter – med 330 og 420 hk. I entreprenørudgave tillige 450 hk og 480 hk (i 6×4 trækker udgave).

Fuld sikkerhedspakke

Sikkerheden er mangfoldig – med mulighed for adaptiv fartpilot, automatisk nedblænding, afstandsregulering, nødbremse, blindvinkelalarm, lane keeping assistent og træthedsregistrering.

Udvendigt er der nyudviklede døre, spejle, dørgreb og trin – indvendigt 9 tommer touchscreen – samt mange muligheder for at indstillinger via knapper på rattet. Dertil et omfattende betjeningspanel.

Førerhuset fås i mange udgaver – med og uden sovebriks. Vi skal især understrege, at alle F-Line biler har alko-lås.

Besværlig placering

Vi skal samtidig nævne, at Ford har placeret tachograf-enheden i midten mellem to skabe over forruden. Her skal man være akrobat for at sætte førerkortet ind.

Ingen af de biler, som vi kørte i, havde 500 hk maskinen fra F-Max – F-Line blev kun vist med motorer op til 420 hk, men fortsat med mulighed for 40 tons totalvægt.

El og diesel på vej

Det er svært at sige noget om et køretøj efter et par kilometer – uden last – men bilerne virkede letkørte, og man sad godt i de nye sæder.

Alle udgaver af testbilerne var dieselmotorer, men en eludgave er også udviklet, og der forskes intenst i brintudgaver.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk