Lexus er kendt for det ypperste, når det gælder luksusbiler – og det gælder også denne uges testbil, RX 450h+.

Bilen er en plug-in version, så der er også lidt statstilskud at hente, men tilskuddet falder fra nytår. <lige nu fås den fra 880.000 kr. på hvide plader.

Teknisk svarer bilen stort set til Toyota PAV-4 fra samme koncern, men det er ikke kun luksus, der er forskellen, for bilen trækker med sine 2 tons mere på krogen end sin Toyota fætter, som fås fra godt en halv million kroner.

Toppen af kransekagen

De to tons trailervægt gør bilen ekstra spændende, for så bevæger vi os ind i segmentet for luksustrækkere, som også omfatter bilmærker som Audi, BMW, Mercedes og Range Rover – for at nævne toppen af kransekagen.

Vi taler om kunder fra heste- og bådfolket – og erhvervsmæssigt bl.a. entreprenører med maskintrailere.

Spar ca. 100.000 kroner

Her åbner ”lågen” sig så også for gulplademodeller, hvor der kan spares ringe mange penge – uden at gå glip af det overflødighedshorn af luksus, der er omfattet af en Lexus.

På hvide plader koster testbilen omkring en million kroner, men fås i et mindre udstyrsniveau for ca. 880.000 kroner. Ombygget som Van sparer man cirka 100.000 kroner, men det kan forhandleren fortælle mere om.

Topudstyret

Fra testbilens udstyrsliste kan vi bl.a. nævne varme- og ventilation i de elektriske indstillelige lædersæder, Head-Up-Display og handskerumslås. Med hensyn til sikkerhed: Via en knap på rattet justeres bl.a. adaptiv fartpilot.

Der er et par pudsigheder ved bilen – således trækker man ikke i et greb indvendigt på døren – man trykker derimod på et lille håndtag. Den store skærm kræver det desuden tilvænning at arbejde med – her skal der bladres lidt for at finde rundt.

Vi skal også nævne Around View Monitor, bakkamera og elbagklap – og i den forbindelse kan vi nævne en læssehøjde bagtil på 760 mm.

Ekstra kræfter

Som SUV er bilen lidt høj, men selv om den krænger lidt i hurtige sving, så er vejgrebet fint. I øvrigt er det jo ingen racer.

Men man mangler ikke præstationer – og skal det gå lidt hurtigere er der skifteplader bag rattet.

Som plug-in hybrid får man ekstra kræfter via en 18,1 kWh batteri – men når strømmen er gået, har man en normal hybridmodel.

68 km rækkevidde

Bilen har to elmotorer samt e-CVT trinløst automatgear, som giver en komfortabel kørsel i samspil med den blødt opsatte affjedring.

På ren el har man en officiel rækkevidde på 68 km. Det er nu ret ubrugeligt for en travl entreprenør. Bilen lader med 3,7 kW – så forvent ca. fem timer til opladning.

Til det lette terræn

Bilen er standard en firehjulstrækker, men den er ikke beregnet til voldsom off road kørsel.

Det er jo ikke en Land Cruiser, men 4×4 giver en mere stabil kørsel på vinterglatte veje – eller løst underlag – ikke mindst, hvis der hænger en trailer bagpå. Når man skal ud på løst underlag, indstilles undervognen via en knap på midterkonsollen.
_

Tekniske data Lexus RX 450h+:
Motor: 4 cyl.
Slagvolumen: 2,5 liter benzin.
Systemeffekt: 309 hk.
Basis benzinmotor: 185 hk.
Moment: 227 Nm v. 3.200-3.700 omdr.
Elmotorer: 182 hk for/54 hk bag.
Moment: 270 Nm.
Gear: e-CVT aut.
Topfart: 200 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6,5 sek.
Forbrugssnit: 90.9 km/l (WLTP).
CO2 udslip: 25 g/km.
Rækkevidde: 68 km (WLTP).
Fabriksgaranti: 3 år.
Serviceaktiveret garanti (RELAX): 11 år minus en dag.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: Vent. skiver for og bag. esc. ABS.
Varerum: Ca. 1.200 liter.
Læssehøjde: 760 mm.
Trailervægt: 2.000 kg.
Dæk: Michelin Pilot Sport 4 SUV 235/50 R 21.
Van pris fra ca. 780.000 kr. ekskl. moms.
Pris hvide plader fra: 880.000 kr.
Pris hvide plader testbil: Ca. 1 mio. Kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk