Der er nu bygget fire millioner Renault Kangoo varebiler og MPV-udgaver på den nordfranske Maubeuge fabrik.

Det har taget 26 år at nå så langt på fabrikken, hvor der siden 1969 og frem til 1997 blev bygget 20 forskellige personbiler som Renault 12, Renault 18, Renault Fuego og Renault 21 (sidstnævnte kom aldrig til Danmark).

I dag er fabrikken en vigtig brik i Renaults elektrificering – og en del af den såkaldte ElectriCity-klyngen i det nordlige Frankrig.

400 Kangoo hver dag

I dag ruller mere end 400 Kangoo-køretøjer af samlebåndene hver dag – eller en Kangoo hvert 90. sekund!
Renault investerede over 500 millioner euro i at opgradere fabrikken til Kangoo produktion.

Det første store skridt kom i 1994, da en 5.400 tons metalpresse – en af de største i Europa – blev sat op for at producere bl.a. bilens bagklap og gulv.

Produktionen af model X76 (Kangoos industrielle kaldenavn) begyndte som nævnt i 1997. Det var var første gang, at modularitet, alsidighed og funktionelt design opgraderede varevogne til fritidsbiler.

Kangoo og Kangoo Express

Der var således to versioner: Kangoo til private kunder og Kangoo Express til butiksejere, håndværkere og virksomheder, der driver flåder – herunder skræddersyede ombygninger, som Renault er kendt for med alle sin varebiler.

Kangoo havde fra begyndelsen skydedør i højre side i varebiler – det blev hurtigt kopieret af konkurrenterne fra Peugeot og Citroën. I 1999 kunne man få skydedøre i hver side i Kangoo.

Derefter kom en 4×4 version – og andre begrænsede udgaver. Og det tog fart. Maubeuge byggede sin Kangoo nummer én million i 2002 og sin Kangoo nummer to million fem år senere, i 2007.

Første eludgave

I 2008 kom så Kangoo i anden generation – med bedre køreegenskaber, et valg mellem tre længder og som altid nye opfindelser som et sæde, der kan foldes fladt ned, og en tagbøjle, der bliver til tagbøjler på få sekunder.

I 2011 kom så den elektriske Z.E. udgave, der betød en ny ombygning på fabrikken.

Renault begyndte at lave den elektriske version på Maubeuge i 2011 – og var samtidig var det første fuldelektriske køretøj, der vandt den eftertragtede International Van Of The Year-pris.

100.000 elektriske Kangoo

Siden da har Maubeuge bygget 90.000 af dem og rangeret Renault blandt Europas førende i denne kategori. Inklusive de elektriske varevogne, som bringer tallet op på 100.000 enheder.

For at holde trit med efterspørgslen efter den elektriske Kangoo er batterierne siden 2021 blevet samlet på samme anlæg i en bygning, der er udstyret specielt til at fodre hoved-samlebåndet.

Den næste milepæl hos Maubeuge – efter et mindre facelift af bilen i 2013 – var den tredje Kangoo-generation, som fabrikken begyndte at producere i 2021.

Open Sesame døre

Renault investerede over 450 millioner euro i at renovere fabrikken med nye presse-redskaber med et tryk på 6.600 tons og 15.000 slag om dagen samt 600 robotter.

Den store nyhed var i den nye generation den særlige Open Sesame skydedør til varebiler – uden B-søjle.
Fabrikken samler mere end 380 versioner af Kangoo på en enkelt produktionslinje og håndterer ca. 3.700 udstyrsdetaljer på en gennemsnitlig dag. Kangoo blev også kronet som Van Of The Year 2022.

I juli i år nåede fabrikken 150.000 enheder af tredje generation Kangoo. Den 7-personers Kangoo fulgte lige efter med premiere på IAA-messen i München i efteråret.

Fakta om Renault Kangoo:
Kangoo betyder jo kænguru og vækker tanker om smidighed, energi, rytme og natur.

Maubeuge-fabrikken kan producere op til 370 specifikke farver til erhvervskunder og flådeoperatører. Dens professionelle kunder bruger i øjeblikket over 100 af disse farver.

Én af de største kunder er det franske postvæsen – men også posten i bl.a. Norge, Schweiz, Spanien, Slovenien og Portugal, og andre så langt væk som Australien, kører også i Kangoo.

Ikke i Danmark p.t. – men forgængeren Renault 4 blev flittigt brugt af det danske postvæsen. Så måske en dag ?

Hvert år konverteres over 800 Kangoo-køretøjer til at transportere bevægelseshæmmede. Takket være sin unikke arkitektur kan den efter ændringer passe en kørestol i nærheden af passagererne på forreste række, så hele familien kan rejse sammen. Bilerne udstyres direkte på fabrikken af Renaults konverteringsspecialist: Qstomize.

Maubeuge-fabrikken forbedrer konstant sine industrielle processer. En af de seneste opgraderinger er “vision control,” som bruger en række kameraer til at kontrollere samleprocessen.

For at uddanne malerværkstedets personale har fabrikken en virtual reality-kabinesimulator, hvor eleverne kan øve sig uden at bruge en dråbe maling.

Kangoo kører med mere en post. Paven rejser i en Kangoo, når han er i sin sommerresidens.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk